Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin opetuksessa oppilas tarvitsee realistista ja samalla kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta myös perusopetuksen 7-9 vuosiluokilla. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen ja musiikkiteknologiaan liittyviä kokonaisuuksia.

Musiikin päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin yhteisenä opetettavan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso musiikin valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Musiikissa oppilaan osaaminen kehittyy kaikilla tavoitealueilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota:

  • musiikillisen ryhmän jäsenenä toimimiseen ja muiden kannustamiseen

  • musiikin perussykkeen hahmottamiseen

  • osallistumiseen laulu- ja soittotehtäviin

  • musiikkiteknologian perussovellusten ja peruskäsitteiden sekä merkintätapojen hallintaan

  • soittimien ja laitteiden oikeaan käsittelyyn

  • edistymiseen improvisointitehtävissä ja musiikillisten ideoiden keksimisessä

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Opastetaan oppilasta positiiviseen toimintakulttuurin luomiseen, ylläpitämiseen ja sääntöjen mukaan toimimiseen. Tuetaan oppilasta musiikillisten vahvuuksien tunnistamisessa ja kehittämisessä tunneilla ja vapaa-aikana. Rohkaistaan oppilasta monipuoliseen osallistumiseen tuntityöskentelyyn (musisointi, keskustelu, av-laitteisto jne.). Ohjataan oppilasta myönteisen opiskeluilmapiirin vaalimiseen ja ylläpitämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta osallistumaan yhteislauluun ja opastetaan häntä sovittamaan osuutensa osaksi kokonaisuutta. Harjaannutetaan oppilasta kaksiäänisessä laulussa ja mikrofonin käytössä, sekä annetaan mahdollisuuksia kokeilemaan soololaulua. Ohjataan oppilasta tutustumaan äänityyppeihin ja tutkimaan omaa äänityyppiään monipuolisen lauluohjelmiston avulla. Kannustetaan oppilasta osallistumaan äänenkäyttö- ja avausharjoituksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kokeilemaan erilaisia soittimia. Kehitetään oppilaan rytmitajua ja nuotinlukutaitoa esim. harjoittelemalla Boomwhackerseilla. Tutustutetaan oppilasta perussointuihin kitaralla ja/tai muilla sointusoittimilla. Opastetaan oppilasta sointutaulukon hahmottamisessa. Kannustetaan oppilasta kokeilemaan basso-otteita sähköbassolla ja/tai kitaraa hyödyntäen. Rohkaistaan oppilasta harjoittelemaan rummuilla peruskomppia ja valssikomppia (myös kehosoittimin). Opastetaan oppilasta melodioiden soittamisessa mahdollisuuksien mukaan (esim. kitara, kellopeli, kosketinsoittimet). Harjaannutetan oppilasta toimimaan bandin jäsenenä omalla tasollaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta liikkumiseen annettujen ohjeiden mukaan ja improvisoiden. Opastetaan oppilasta huomioimaan liikkeen suhdetta kuultuun musiikkiin: muodon ja perussykkeen löytäminen. Perehdytetään oppilasta vahvan ja heikon iskun tunnistamiseen sekä tasa- ja kolmijakoisiin tahtilajiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
Perehdytetään oppilasta äänimaiseman käsitteeseen ja harjaannutetaan häntä ääniympäristön hahmottamisessa: hiljaisuus, ääni, musiikki. Harjaannutetaan oppilaan analyyttistä ja elämyksellistä kuuntelua ja ohjataan häntä keskustelemaan omista havainnoistaan (esim. soittimet, tulkinta, tunnelma jne.). Tutustutetaan oppilasta monipuoliseen kuunteluohjelmistoon eri tyyleistä ja aikakausilta. Hyödynnetään paikallista konserttitarjontaa mahdollisuuksien mukaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta improvisointiharjoituksiin eri soittimilla mahdollisuuksien mukaan. Harjaannutetaan oppilasta tekemään pienimuotoisia säveltämistehtäviä ohjeiden mukaan yksin ja/tai ryhmässä. Rohkaistaan oppilasta kokeilemaan improvisointia ja/tai säveltämistä tekstin/kuvan pohjalta. Innostetaan oppilasta osallistumaan koulun yhteisten juhlien tekemiseen ja esiintymisiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta rytmi- ja melodiakokeiluihin ja digitaliseen säveltämiseen esim. Garagebandia käyttäen. Opastetaan oppilasta oman tuotoksen tallentamiseen digitaaliseen muotoon. Perehdytään oppilasta oman tuotoksen julkaisumahdollisuksiin ja tekijänoikeuksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
Tutustutetaan oppilasta syvemmin länsimaiseen musiikkikulttuurin lajeihin (populaarimusiikki, klassinen musiikki jne.). Tutustutetaan oppilasta monipuolisemmin Eurooppalaisten ja Euroopan ulkopuolisten musiikkikulttuurien musiikkeihin. Perehdytään vaikuttamiseen musiikin välityksellä esim. historiallisissa tilanteissa. Tutkitaan musiikin kaupallisuutta. Kannustetaan oppilasta musiikkivideoiden kriittiseen tarkasteluun (esim. sukupuolisuus musiikissa).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan oppimaan ja käyttämään musiikin käsitteitä esim. harjoitustilanteessa ja keskustellessaan kuulemastaan. Esitellään rakenteeseen liittyviä käsitteitä (intro, a, b, c, interlude jne.). Harjoitellaan tulkintaan ja dynamiikkaan liittyviä käsitteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta pohtimaan omaa suhdetta musiikkiin, esim. musiikillinen elämäkerta kirjoittaen ja/tai keskustellen. Syvennetään käsitystä musiikista tunteiden säätelijänä. Rohkaistaan oppilasta keskusteluihin musiikkimausta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kuulon suojaamiseen luokassa ja vapaa-ajalla. Perehdytään oppilasta desibelirajoihin. Hyödynnetään desibelimittauksia yhtyesoiton aikana mahdollisuuksien mukaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
Pyritään valmiuksien antamiseen itseopiskeluun (esim. materiaalin ja tiedon hakeminen, erilaiset mahdollisuudet soitonopiskelussa jne.). Ohjataan oppilasta luomaan itselleen tavoitteet ja pohtia tavat kuinka ne voidaan saavuttaa. Kannustetaan oppilasta arvioimaan onnistumistaan suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Musiikin harrastamista pyritään tukemaan ja syventämään. Yhteismusisointitaitoja syvennetään kiinnittämällä huomiota äänenkäyttöön ja erilaisten soittimien käyttöön.

Opetellaan yhtyesoittimien alkeita ja/tai perusteita, soittimina esimerkiksi kitara, basso, rumpusetti, koskettimet.

-Harjoitellaan yhdessä soittamista ja laulamista yhtyeenä.

-Kehitetään oppilaan kykyä kuunnella yhtyesoittotilanteissa muidenkin soittoa.

-Kehitetään erityisesti oppilaiden monipuolisia rytmisiä taitoja.

-Kehitetään oppilaiden tervettä äänenmuodostusta ja sävelpuhtautta.

-Harjoitellaan kaksi- tai useampiäänistä laulamista.

-Hyödynnetään oppilaiden mahdollisia soittoharrastuksia ja instrumenttiosaamista yhtyesoitossa.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa käytetään musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Opetellaan/kerrataan 3 soinnun muodostamisen periaatteet. Opetellaan bändisoittimien, kuten basson ja rumpujen soiton perusteita. Opetuksessa tuodaan esiin tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa. Oppilaita tuetaan improvisointiin ja oman tulkintatavan löytämiseen.

-Opetellaan / kerrataan laulukirjanuotin peruskäsitteet ja -merkinnät, esim. kertaus, maalit, segno- ja codamerkit.

-Kerrataan nuottien nimet ja aika-arvot.

- Opetellaan seuraamaan yksiäänistä sävellinjaa nuotista (muu kuin laulunuotti).

-Opetellaan / kerrataan kolmisoinnun muodostamisen periaatteet.

-Kerrataan musiikin peruselementit: rytmi, melodia, harmonia, dynamiikka, sointiväri.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Musiikin merkitystä pohditaan elämän eri tilanteissa ja eri aikakausina, jolloin voidaan samalla rakentaa yhteyttä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille.

Kartoitetaan oppilaiden musiikillisen osaamisen ja mielenkiinnon kohteet sekä sisällytetään niitä opetukseen mahdollisuuksien mukaan.

-Tutustutaan Vaasan ja Pohjanmaan elävän musiikin tarjontaan sekä musiikin harrastusmahdollisuuksiin

-Huomioidaan eri musiikkikulttuurien historialliset ja yhteiskunnalliset perusteet

-Perehdytään kuulonhuoltoon ja -suojeluun.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan länsimaisen taidemusiikin perusrakenteisiin ja keskeiseen sisältöön eri aikakausina aina 1900-luvun alkuun saakka. Harjoitellaan tervettä äänenkäyttöä.

-Tutustutaan valikoiden eurooppalaisiin ja muiden maanosien musiikkikulttuureihin ja -perinteisiin.

-Syvennetään tietämystä länsimaisen taidemusiikin aikakausista sekä orkesterisoittimista.

-Syvennetään tietämystä suomalaisesta kansanmusiikista monipuolisesti.

-Huomioidaan oppilaiden toiveet ohjelmiston valinnassa.

-Opetellaan musiikkiteknologian alkeita omien musiikillisten tuotosten säveltämisessä, sovittamisessa, esittämisessä ja äänittämisessä. Opetellaan jonkin musiikin äänitys- ja editointiohjelman käytön perusteet.

-Kehitetään oppilaiden kykyjä kuvailla sanaliisesti kuulemaansa musiikkia sekä muodostamaan siitä perusteltuja mielipiteitä.

ePerusteet