Viittomakieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään viittomakielellä ja edistää oppilaan ajatusten, kokemusten ja mielipiteiden esittämisen ja kysymisen taitoja sekä kannustaa häntä kertomaan tarinoita
Paikallinen tarkennus
Oppilas kartuttaa viittomistoa / viiittomavarastoa. Oppilas osaa leikitellä viittomakielellä (esim. käsimuotoleikit) Oppilas oppii kertomaan omista kokemuksistaan, havainnoistaan ja tiedoistaan. Oppilas harjaantuu tuottamaan omia mielikuvitustarinoita. 
T2 rohkaista oppilasta kehittämään viittomakielisen keskustelun taitoja ja arvioimaan omia vuorovaikutustaitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu eri-ikäisten viittomakielisiin tyyleihin. Oppilas harjaantuu keskustelemaan eri-ikäisten viittomakielisten henkilöiden kanssa. 
T3 kannustaa oppilasta toimimaan yksin ja ryhmässä vahvistaen yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu pari- ja ryhmätyöskentelyyn viittomakielisessä vuorovaikutuksessa. Oppilas harjaantuu tuottamaan pieniä esityksiä 
Tekstien tulkitseminen
T4 herättää oppilaan kiinnostus viittomakielisiä ja kuvallisia tekstejä kohtaan ja aktivoida oppilasta jakamaan niistä kokemuksia ja ajatuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu tulkitsemaan viittomakielisiä tekstejä. Oppilas oppii käyttämään viittomakielistä kirjastoa. Oppilas harjaantuu tulkitsemaan kuvallisia tekstejä. Oppilas oppii tuottamaan kysymyksiä ja vastaamaan niihin. 
T5 virittää oppilaan mielikuvitusta ja ajattelutaitoa
Paikallinen tarkennus
Oppilas kartuttaa viittomistoa keskustelemalla teksteistä. Oppilas ymmärtää tekstejä rooli-, draama- ja teatterileikin keinoin. 
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta saamaan myönteisiä tuottamisen, yhdessä tekemisen ja jakamisen kokemuksia sekä harjoittelemaan erilaisten esitysten suunnittelua ja toteuttamista
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu tuottamaan tekstiä yksin ja yhdessä (mm. saduttamisen kautta) Oppilas osaa leikitellä kielellä. Oppilas osaa keskustella tuotetuista teksteistä yhdessä. Oppilas osaa sormiaakkoset ja niiden käytön. 
T7 tarjota oppilaalle tilaisuuksia kertoa ja kuvata asioita ja tiedonhankinnan tuloksia sekä innostaa häntä tuottamaan monimuotoisia esityksiä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tietää viittomakielisten vuorovaikutustaitojen keinoja mm. huomion herättämisen tekniikoita, katsekontaktin ja tiedostaa viittojien optimaalisia sijainteja. Oppilas osaa ottaa puheenvuoron ja vuorotella keskustelutilanteessa. 
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 herätellä oppilaan kielitietoisuutta ja ohjata tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormit ja tavat. 
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tutustua viittomakielisen ja muun kulttuurin eri muotoihin ja perinteisiin sekä ohjata häntä arvostamaan omaa kieltä ja kulttuuria sekä kielten ja kulttuurien moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa erilaisia kulttuurimuotoja ja perinteitä. Oppilas tutustuu viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja -toimintaan sekä ymmärtää niiden merkityksen.  
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T10 ohjata oppilasta kehittämään viittomakielen taitoaan eri oppiaineissa ja ohjata hyödyntämään äidinkielen taitoa kaikessa oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tutkimaan ja käyttämään erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita. Oppilas kartuttaa viittomavarastoaan, jota voi hyödyntää eri oppiaineissa. 
T11 rohkaista oppilasta omaksumaan tiedonhaluinen tapa opiskella sekä kehittämään monilukutaitoaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii käyttämään.Suvi-sanakirjaa ja Signwikiä. 

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kartutetaan viittomistoa, leikitellään kielellä, kerrotaan omista kokemuksista, havainnoista ja tiedoista. Keksitään omia mielikuvitustarinoita huomioiden kertomuksen peruselementit: tapahtumapaikka ja -aika, juoni ja henkilöt. Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Visuaalista lukutaitoa harjoitellaan tulkitsemalla viittomakielisiä tekstejä ja muita kuvallisia lähteitä. Niiden pohjalta harjoitellaan kysymysten tekemistä ja niihin vastaamista. Kartutetaan viittomistoa keskustelemalla teksteistä ja jakamalla lukukokemuksia niistä. Työstetään rooli-, draama- ja teatterileikin sekä monimediaisten oppimisympäristöjen avulla erilaisia viittomakielisiä tekstejä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tekstien tuottamista yksin ja yhdessä sekä leikitellään kielellä. Keskustellaan tuotetuista teksteistä yhdessä ja harjoitellaan palautteen antamista ja saamista. Harjoitellaan sormiaakkoset ja tutustutaan niiden käyttöön. Harjoitellaan viittomakielisiä vuorovaikutustaitoja muun muassa huomion herättämisen tekniikoita, katsekontaktia, viittojien optimaalista sijaintia, puheenvuoron ottamista, vuorottelua keskustelutilanteessa, ajatusten ja mielipiteiden perustelua, aktiivista seuraamista ja kommentointia.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan erilaisiin kulttuurimuotoihin ja perinteisiin ja havainnoidaan viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormeja ja tapoja. Tutustutaan viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja kulttuuritoimintaan.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa tutkitaan ja käytetään materiaalina erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa. Järjestetään tilaisuuksia tutkivaan oppimiseen ja vuorovaikutukseen ja tarjotaan monipuolisia oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä monilukutaidon edistämiseksi.

ePerusteet