Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta osallistumaan rohkeasti erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin siten, että hän kokee kuuluvansa ryhmään ja saa tukea sekä samalla tukee toisten toimimista ryhmän tasavertaisina jäseninä.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta osallistumaan keskustelutilanteisiin aktiivisena ryhmän jäsenenä sekä esittämään rohkeasti kysymyksiä ja omia mielipiteitään unohtamatta tähän ikäkauteen kuuluvaa mielikuvituksen osuutta.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta osallistumaan erilaisiin draamaharjoituksiin antaen mahdollisuuksia valita, mitä hahmoa/roolia oppilas kulloinkin haluaa esittää.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kiinnittää huomiota vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittämiseen ryhmäviestintätilanteissa sekä rohkaista oppilasta itsensä ilmaisemiseen ja luontevaan kanssakäymiseen muiden kanssa sekä omien ja muiden tunteiden havaitsemiseen ja tunnistamiseen.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta vahvistamaan sujuvaa mekaanista lukutaitoaan sekä luetun ymmärtämistä ja sisällön tarkastelua.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tulkitsemaan erilaisia tekstejä sekä rikastuttamaan oppilaan sana- ja käsitevarantoa siten, että hän osaa käyttää mahdollisimman tarkkoja käsitteitä niin puheilmaisussa kuin kirjallisessa ilmaisussakin.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta hakemaan tarvitsemaansa tietoa niin kuvista kuin erilaisista teksteistäkin sekä käyttämään sujuvasti aakkosjärjestystä tiedon hakemisessa.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisimman monipuolisia lukukokemuksia eri tavoin toteutettuna.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta kirjoittamaan omista kokemuksistaan ja tuntemuksistaan mahdollisten virikekuvien (tunnekorttien) avulla.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta kirjoittamaan itsenäisesti omia tekstejä kiinnittämättä liikaa huomiota oikeakielisyyteen, jolloin pääpaino on oppilaan itsetunnon vahvistamisessa kirjoittajana. Mahdollisuuksien mukaan kirjoittamisessa käytetään monimediaista ympäristöä.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta vahvistamaan kirjoittamisen taitoja niin, että hän osaa erottaa lyhyen ja pitkän vokaalin sekä hallitsee kaksoiskonsonantin käytön, osaa tavuttaa sanat virheettömästi, huolehtii kirjallisessa tuotoksessaan selkeistä sanaväleistä ja hahmottaa virkkeen ja sen lopetusmerkit.
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta huomaamaan kuunnellen ja lukien, mitä eroa on kirjoitetussa kielessä ja puhekielessä, sekä huomioimaan, miten eri puhetavat vaikuttavat omaan käyttäytymiseen ja toiseen ihmiseen suhtautumiseen.
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas tutustumaan kirjojen maailmaan ja tarjota monipuolisia kokemuksia eri tyylilajien kirjallisuudesta lapsen ikätason mukaisesti.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tarjota oppilaalle mahdollisuus tutustua suomalaiseen lastenkulttuuriin, tapa- ja juhlakulttuuriin huomioimalla suomalaiset juhlapäivät lapsen ikäkauteen sopivalla tavalla sekä innostamalla oppilas tekemään omia tuotoksia, joiden aiheet liittyvät suomalaiseen kulttuuriin ja mahdollisesti omassa luokassa oleviin muihin kulttuureihin.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja, kuten toisten huomioonottamista ja kuuntelemista pari-, pienryhmä- ja luokkakeskustelujen avulla sekä vuorottelua ja selkeää, kuuluvaa puhetta. Harjoitellaan erilaisissa rooleissa tapahtuvaa viestintää draaman avulla. Rohkaistaan oppilasta osallistumaan vuorovaikutustilanteisiin ja vahvistamaan itseilmaisuaan sekä kysymään ja kertomaan mielipiteitään ryhmätilanteissa. Tunneviestintään perehdytään keskustelemalla tunteista ja harjoittelemalla tunneilmaisua kuvien, leikkien ja draaman avulla. Kannustetaan aktiiviseen osallistumiseen. Oppilasta ohjataan eläytyvään ilmaisuun ja harjoitellaan tekemään päätelmiä roolihahmon tunteista.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lukutaitoa harjoitellaan päivittäin. Harjoitellaan luetunymmärtämisen taitoja ja perehdytään teksteihin monipuolisesti. Luokassa järjestetään erilaisia tilaisuuksia tuoda esiin luettuja kirjoja/tekstejä: lukupuu, lempikirjaesittelyt ja kirjavinkkaukset. Myös Pirkanmaan lukudiplomin suorittamiseen annetaan mahdollisuus. Harjoitellaan omien ajatusten ja tietojen kertomista toisille monimuotoisten tekstien yhteydessä. Opetellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä sekä tulkitsemalla kuvia ja yksinkertaisia kirjoitettuja tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Mediatekstejä on esimerkiksi sanoma- ja aikakauslehdissä, radiossa ja televisiossa.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi sekä tekstin suunnittelua yhdessä ja omien tekstien tuottamista. Harjoitellaan kuvailemaan erilaisia ympäristöjä, maisemia ja tunteita. Kiinnitetään huomiota ilmeikkääseen kirjalliseen ilmaisuun ja oppilaan sanavarannon rikastuttamiseen sekä selkeään ja luettavaan käsialaan. Harjoitellaan oikeinkirjoitusta omien kirjallisten tuotosten yhteydessä huomioiden äng-äänteen kirjoittaminen, sanavälit, isot alkukirjaimet, vierasperäiset kirjaimet ja lopetusmerkit. Harjoitellaan sujuvaa käsinkirjoitustaitoa ja näppäintaidon alkeita.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan suomalaisiin kansansatuihin ja tehdään huomioita muuttuneesta kielestä esimerkiksi kiinnittämällä huomioita siihen, miten eri tavalla sama asia ilmaistiin ennen. Käytetään vanhoja suomalaisia loruja, runoja ja sanaleikkejä tukemaan oppilaan ymmärrystä oman kielen moninaisuudesta ja rikkaudesta. Harjoitellaaan interventiota (kirjoitetaan esim. kertomuksia tietokirjallisuuden tai runojen pohjalta ja päinvastoin). Laajennetaan draaman käyttöä käyttämällä luettuja tekstejä työskentelyn pohjana. Harjoitellaan taitoa keskustella luetun tekstin herättämistä tunteista sekä pienryhmässä että yhdessä luokan kanssa. Vietetään runopäiviä, lorupäiviä, satupäiviä ja mediapäiviä, jolloin kiinnitetään huomiota eri tekstilajeihin. Hyödynnetään kirjaston tarjoamia palveluja, kaupungin kulttuuritarjontaa, TAITE-projekteja ja lapsille suunnattuja teatteriesityksiä.

ePerusteet