Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta kiinnittämään huomiota vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittämiseen sekä rohkaista itsensä ilmaisemiseen ja omien tunteiden tunnistamiseen.
T2 opastaa oppilasta kehittämään kieltään ja mielikuvitustaan sekä vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua erilaisiin ryhmäviestintätilanteisiin ja tutustua niiden käytänteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta toimimaan erilaisissa ryhmäviestintätilanteissa, joissa oppilaalla on mahdollisuus vapaasti käyttää omaa mielikuvitustaan.
T3 tukea oppilasta vahvistamaan ilmaisurohkeuttaan ja ohjata häntä ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ottamaan erilaisia rooleja ilmaisuharjoituksissa pelkäämättä toisten arvostelua.
T4 ohjata oppilasta rakentamaan viestijäkuvaansa ja ymmärtämään, että ihmiset viestivät eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan kykyä ymmärtää, miten hänen käyttäytymisensä vaikuttaa toisten suhtautumiseen häneen itseensä.
Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata ja innostaa oppilasta lukutaidon oppimisessa ja tekstien ymmärtämisen taitojen harjoittelussa sekä auttaa häntä tarkkailemaan omaa lukemistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta lukemaan ahkerasti sujuvan lukutaidon saavuttamiseksi.
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan monimuotoisten tekstien merkityksiä ja rakenteita sekä laajentamaan sana- ja käsitevarantoaan tekstien tarkastelun yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on aktivoida oppilasta pohtimaan sanojen merkitystä ja tekstien sisältöä, merkityksiä ja rakenteita siten, että oppilas hallitsee käsitteitä, joita hän tarvitsee lukiessaan sekä tekstiä että kuvia.
T7 ohjata oppilasta hakemaan tietoa eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on herättää oppilaassa kiinnostus hakea tietoa pienistä teksteistä, kuvista ja lähiympäristöstä.
T8 kannustaa oppilasta kiinnostumaan lastenkirjallisuudesta, mediateksteistä ja muista teksteistä luomalla myönteisiä lukukokemuksia ja elämyksiä sekä tarjoamalla mahdollisuuksia tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta valitsemaan ikätasolleen sopivia erilaisia tekstejä sekä kannustaa oppilasta jakamaan lukukokemuksia muiden kanssa käyttäen esimerkiksi kirjavinkkausta.
Tekstien tuottaminen
T9 rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on antaa oppilaalle mahdollisuus kertoa joko parilleen tai koko luokalle omia kokemuksiaan jännittämättä toisten kommentteja ja reaktioita. Huolehditaan luokan turvallisesta ilmapiiristä, jossa kukin rohkaistuu kertomaan omia mielipiteitään.
T10 ohjata oppilasta tuottamaan yksinkertaisia kertovia, kuvaavia ja muita tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on antaa oppilaalle ensikokemuksia ikätasolleen sopivasta monimediaisesta ympäristöstä.
T11 opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas käyttämään oikeaa kynäotetta ja hyvää työskentelyasentoa sekä kirjoittamaan pienet ja isot tekstauskirjaimet oikein oikeaa tekniikkaa käyttäen (yksittäisten kirjainten kirjoitussuunta).
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T12 kannustaa oppilasta kehittämään kielitietoisuuttaan ja kielen peruskäsitteiden tuntemusta sekä ohjata tekemään havaintoja puhutusta ja kirjoitetusta kielestä sekä auttaa huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan kykyä huomata oman kielenkäytön vaikutus sosiaalisessa kanssakäymisessä
T13 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan lapsille suunnattua kirjallisuutta ja valitsemaan itseään kiinnostavaa luettavaa, kehittämään lukuharrastustaan sekä ohjata oppilasta kirjaston käyttöön
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on herättää kiinnostus orastavan lukutaidon käyttämiseen monipuolisesti tarjoamalla mahdollisuuksia oppilaan omaehtoiseen lukemiseen ja huolehtimalla, että luokassa on saatavilla ikätasoon sopivaa kirjallisuutta.
T14 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kieltään ja kulttuuriaan sekä kulttuurista moninaisuutta, tutustuttaa joihinkin lastenkulttuurin muotoihin ja innostaa niiden käyttäjäksi sekä kannustaa tuottamaan omaa kulttuuria yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta osallistumaan draamaharjoituksiin ja vähitellen tuottamaan itsenäisesti pienissä ryhmissä omia esityksiä.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan ympäristön kielellistä jäsentämistä ja nimeämistä, kuuntelemista, kysymistä, vastaamista ja kertomista. Harjoitellaan ryhmäviestinnän käytänteitä erilaisissa kasvokkain tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa. Havainnoidaan erilaisia viestintätapoja. Käsitellään erilaisten vuorovaikutusharjoitusten, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuutta, satuja, kertomuksia, loruja, tietotekstejä, mediatekstejä ja pelejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan vuorovaikutustaitoja, kuten toisten huomioonottamista ja kuuntelemista pari-, pienryhmä- ja luokkakeskustelujen avulla. Harjoitellaan erilaisiin tilanteisiin sopivia viestintätapoja. Rohkaistaan oppilasta kysymään ja kertomaan mielipiteitään ryhmätilanteissa. Perehdytään tunneviestintään keskustelemalla tunteista ja harjoittelemalla tunneilmaisua kuvien, leikkien ja draaman avulla. Käsitellään satuja, loruja ja runoja vuorovaikutusharjoitusten avulla.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan lukemaan ja harjoitellaan siinä tarvittavia käsitteitä äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Tuetaan tekstinymmärtämisen taitoja ja harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita. Havainnoidaan ja tulkitaan monimuotoisia ympäristön tekstejä, niiden merkityksiä ja rakenteita sekä työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä sekä sananvalintoja teksteissä ja laajennetaan käsitevarantoa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa, kuvaavissa ja ohjaavissa teksteissä sekä opitaan käyttämään kerronnan peruskäsitteitä, kuten päähenkilö, tapahtumapaikka ja -aika ja juoni. Jaetaan lukukokemuksia eri tavoin, keskustellaan tekstien sisällöistä ja harjoitellaan tekstin kertomista omin sanoin. Harjoitellaan tiedon etsintää tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan lukutaitoa ja lukemisen ymmärtämistä päivittäin erilaisia menetelmiä käyttäen. Harjoitellaan keskeisiä käsitteitä, kuten kirjain, äänne, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti ja kuva. Pohditaan sanojen ja sanontojen merkityksiä ja laajennetaan sana- ja käsitevarantoa. Jaetaan lukukokemuksia monipuolisin tavoin, kuten kirjavinkkauksen, lukupiirin, lukupuun ja lempikirjaesittelyjen avulla. Harjoitellaan kirjaston käytön perusteita. Tarjotaan oppilaalle elämyksiä kirjojen maailmasta. Harjoitellaan ymmärtämistä tukevia strategioita ensin kuullun perusteella, kuuntelun aikana ja sen jälkeen. Samoja strategioita harjoitellaan myöhemmin itse luettujen tekstien yhteydessä ennen lukemista, lukemisen aikana ja sen jälkeen.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä. Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Tutustutaan kertomiselle ja kuvaamiselle tyypillisiin tekstuaalisiin ja kielellisiin piirteisiin, esimerkiksi ajan ja paikan ilmaisutapoihin ja kertomuksen perusrakenteeseen, ja harjoitellaan niiden käyttämistä omissa teksteissä. Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla. Harjoitellaan käyttämään omissa teksteissä oikeinkirjoituksen perusasioita ja joitakin kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia, kuten sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetellaan oikea kynäote ja kirjoitusasento sekä harjoitellaan silmän ja käden koordinaatiota. Harjoitellaan yksittäisten kirjainten kohdalla kirjaimen viivan aloituskohdan ja vetosuunnan muistamista sekä kynän oikeanaikaisia nostoja, jotta kirjaimet pysyvät selkeinä ja säilyttävät muotonsa. Opetellaan kirjoittamaan sekä isoja että pieniä tekstauskirjaimia käyttäen. Edetään kirjoittamisessa tavutasoisesta kirjoittamisesta sanatasoiseen kirjoittamiseen.

Näppäintaitojen opettelussa keskitytään isojen ja pienten kirjainten käyttöön ja sanaväleihin sekä opetellaan rivinvaihto ja oikean päättömerkin käyttö.

Harjoitellaan kertomaan omia mielipiteitä, havaintoja ja ajatuksia sekä jakamaan omia kokemuksia pienissä ryhmissä keskustellen. Rakennetaan tarinoita kuvien avulla.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan kielellistä tietoisuutta tekemällä havaintoja puhutusta kielestä ja tutustumalla kirjoitettuun kieleen kuunnellen ja lukien. Tehdään havaintoja eri puhetavoista, koulussa ja vapaa-ajalla esillä olevista kielistä sekä kielenkäytön vaikutuksesta muihin. Pohditaan yhdessä sanoja, sanontoja ja ilmaisutapoja, leikitellään kielellä lorujen, runojen ja sanaleikkien avulla. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja herätetään kiinnostusta lukuharrastukseen. Tutustutaan kuunnellen ja lukien monimuotoisiin teksteihin, kuten lapsille suunnattuun kirjallisuuteen ja mediateksteihin, ja käytetään niitä ilmaisun virikkeenä ja keskustellaan niiden merkityksestä omassa arjessa. Tutustutaan yhdessä kirjastoon ja sen käyttöön. Tutustutaan lastenkulttuuriin ja tapakulttuuriin omassa lähiympäristössä, juhlaperinteisiin sekä joihinkin kansanperinteen muotoihin ja osallistutaan yhdessä esitysten tai muiden kulttuurituotteiden tekemiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Herätetään oppilaan kiinnostus kirjallisuutta kohtaan. Luodaan elämyksellisiä kokemuksia kirjallisuuden parissa. Kuunnellaan ja luetaan oppilaille suunnattuja monimuotoisia tekstejä, kuten runoja, loruja, kirjallisuutta ja mediatekstejä. Liitetään luettuja ja kuunneltuja tekstejä oppilaan omaan elämään sekä mahdollisesti jo aikaisempiin esillä olleisiin teksteihin. Käsitellään kuunnelluista ja luetuista teksteistä heränneitä tuntemuksia. Harjoitellaan kuuntelemaan tarinoita niin, että oppilas osaa nimetä tarinan päähenkilön, kertoa tarinan tapahtumapaikan sekä selostaa lyhyesti tarinan juonen. Tutustutaan kirjastoon ja sen käyttöön. Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kaupungin järjestämiin lasten kulttuuritapahtumiin. Tutustutaan draamaan esimerkiksi tekemällä tarinaan liittyviä still-kuvia.

ePerusteet