Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi perustuu ensisijaisesti jatkuvaan, oppimistilanteissa suoritettuun havainnointiin.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta kuuntelemaan toisia tarkasti siten, että pystyy tarvittaessa jatkamaan keskustelua muiden ajatuksista eteenpäin.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan yksinkertaisten tehtävänantojen ohella oma-aloitteisesti.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta ilmaisemaan sanoilla ja teoilla, että arvostaa sekä omia että muiden ajatuksia.
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta yhä omaehtoisempaan kysymysten ja väitteiden esittämiseen.
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas huomaamaan, että teoilla on aina jokin seuraus. Ohjataan oppilasta pohtimaan tekojen syitä ja seurauksia eri näkökulmista.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta yhä monipuolisemmin pohtimaan oikeaa ja väärää sekä ohjata oppilas ajattelemaan, mitä hyvyys elämässä voi tarkoittaa.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tutustuttaa oppilas erilaisiin lähiympäristössä ilmeneviin tapoihin ja traditioihin.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas pohtimaan yhdessä elämisen edellytyksiä ja esteitä omassa elämänpiirissä, kuten kotona, koulussa tai harrastuksissa.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas ymmärtämään ja myös kriittisesti arvioimaan ihmisten toimintaa koskien ympäristöä ja luontoa. Samalla on luontevaa ohjata oppilas pohtimaan omaa toimintaansa ympäristössään sekä luontosuhdettaan.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskustelu- ja kuuntelutaitojen harjoittelu jatkuu edelleen. Keskustelun aiheet poimitaan oppilaiden mieltä askarruttavista asioista, muista ajankohtaisista teemoista ja opettajan valitsemista opetussuunnitelman sisällöistä.

Kun tarkastellaan mediassa esillä olevia ajankohtaisia asioita, keskustellaan samalla eri medioiden turvallisesta käyttämisestä sekä tiedon luotettavuudesta.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään lasten toiveita ja pelkoja. Opitaan tunnistamaan erilaisia tunteita ja kertomaan omista ajatuksista ja tunteista.

Pohditaan omaa elämänhistoriaa ja elämänvaiheita.

Tutustutaan erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja traditioihin, joita on havaittavissa omassa elinympäristössä.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskustellaan sääntöjen merkityksestä eri tilanteissa yhteiselämän sujumisen sekä turvallisuuden kannalta. Mietitään, mitä tarkoittaa esimerkiksi asioista sopiminen ja sopimuksen noudattaminen.

Mietitään, miten tulee toimia ristiriitatilanteissa.

Mietitään omia toimintamahdollisuuksia kiusaamistapauksessa sen mukaan, missä roolissa itse on kyseisessä tilanteessa.

Pohditaan, millaista on toisia kunnioittava käyttäytyminen.

Pohditaan luottamuksen käsitettä.

Pohditaan hyvyyttä ihmisen elämässä konkreettisten esimerkkien avulla. Suunnitellaan ja mahdollisesti myös toteutetaan kotona tai koulussa tekoja, jotka ilmentävät pyrkimystä edistää yhteistä hyvää.

Tutustustutaan YK:n lasten oikeuksien julistukseen.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan erilaisiin elämänmuotoihin maapallolla. Pohditaan oman toiminnan merkitystä luonnon säilymisen kannalta. Opitaan toimintatapoja, jotka säästävät sekä luontoa että rakennettua ympäristöä.

Tustustutaan kertomuksiin maailman synnystä.

Pohditaan syntymää ja kuolemaa.

ePerusteet