Evankelisluterilainen uskonto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita uskonnossa ovat:

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on herättää oppilaan kiinnostus opiskeltavan uskonnon opiskelua kohtaan monipuolisin työtavoin.
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon tunnuspiirteisiin ja Raamatun kertomuksiin.
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon juhliin ja tapoihin lähiympäristössään.
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta tutustumaan myös muiden lähiympäristön katsomusten ja toisten perheiden vastaaviin tapoihin ja perinteisiin.
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta ottamaan osaa keskusteluun ja ilmaisemaan oman mielipiteensä.
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ilmaisemaan ja perustelemaan omia mielipiteitään sekä ohjata oppilasta suhtautumaan toisten mielipiteisiin ja ajatuksiin kunnioittavasti.
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta pohtimaan arkipäivän tilanteita eri näkökulmista sekä alustavasti miettimään myös omien valintojensa vaikutusta.
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä harjoitella ymmärtämään erilaisia näkemyksiä.

Sisällöt

S1 Suhde omaan uskontoon

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa lähdetään liikkeelle oppilaan perheen ja suvun historiasta, uskonnoista ja katsomuksista. Opetuksessa huomioidaan erilaiset perhemuodot. Tutustutaan kirkkovuoden keskeisiin juhliin jouluun ja pääsiäiseen sekä niihin liittyviin Raamatun kertomuksiin ja perinteisiin. Opetuksessa käsitellään myös kristilliseen elämänkaareen liittyviä juhlia, niiden sisältöä ja merkitystä. Tarkastellaan perheiden erilaisia tapoja viettää vuodenkiertoon ja elämänkaareen liittyviä juhlia. Opiskellaan kirkkovuoteen ja lapsuuteen liittyviä virsiä ja musiikkia. Tutustutaan kristinuskoon ja seurakuntaan liittyviin keskeisiin käsitteisiin ja symboleihin. Tutustutaan kristilliseen jumalakäsitykseen ja kirkkorakennukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen lähtökohtana on oppilaan perhe ja sen historia. Käsitellään alustavasti luterilaisen kirkon käsitystä Jumalasta, armosta ja pelastuksesta. Tutustutaan Raamattuun ja sen rakenteeseen. Tutustutaan alustavasti kirkollisiin toimituksiin. Tutustutaan joulun ja pääsiäisen sanomaan ja merkitykseen kristinuskolle sekä suomalaisen joulun- ja pääsiäisenvieton perinteisiin. Harjoitellaan virsikirjan käyttöä. Musiikki ja virret ovat osa opetusta.

S2 Uskontojen maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kouluyhteisössä ja koulun lähiympäristössä läsnä oleviin uskontoihin, niiden keskeisiin juhliin ja tapoihin. Otetaan huomioon myös kristinuskon monimuotoisuus sekä uskonnottomuus.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ohjataan oppilasta ymmärtämään, että maailmassa on monenlaisia uskontoja, joista kristinusko on yksi. Ohjataan oppilasta pohtimaan itseään osana ympäröivää maailmaa, jossa uskonto ja siitä nousevat perinteet ovat konkreettisesti läsnä. Tutustutaan oppilaiden kohtaamiin uskontoihin ja kirkkoihin Suomessa ja maailmalla sekä diakoniatyöhön.

S3 Hyvä elämä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käsitellään elämän kunnioittamisen, ihmisarvon ja lasten oikeuksien merkitystä. Opetuksessa aloitetaan oppilaan elämänkysymysten pohdinta ja avataan kristillistä näkökulmaa niihin. Keskeisiä sisältöjä ovat eettinen pohdinta, YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja Kultainen sääntö. Pohditaan oppilaiden arjesta nousevia kysymyksiä ja yhdistetään niitä valittuihin Raamatun kertomuksiin. Rohkaistaan oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitaan sekä eläytymään toisen asemaan ja hyväksymään erilaisuutta. Pohditaan omia tekoja ja niiden seurauksia sekä vastuuta toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ohjataan oppilasta vuorovaikutukseen: rohkaistaan tunteista puhumiseen sekä harjoitellaan toisten kuuntelemista ja itseilmaisua. Pohditaan yhdessä elämistä: samanlaisuutta ja erilaisuutta sekä toisen ihmisen kunnioittamista. Käsitellään yhdessä elämisen teemoja. Keskeisenä teemana on toisen ihmisen kunnioittaminen. Harjoitellaan riitojen ja vahinkojen selvittämistä sekä hyviä käytöstapoja. Tutustutaan käsitteeseen omatunto. Ohjataan oppilasta pohtimaan valintojen tekemistä sekä omien tekojen vastuullisuutta ja ympäristön kunnioittamista.Tutustutaan YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen.

ePerusteet