Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Monipuolinen palaute rakentuu osaksi työskentelyä ja yhteisiä keskusteluja. Se tukee ja vahvistaa oppilaiden osallisuuden ja minäpystyvyyden kokemusta. Palaute ohjaa oppilaita yhteistyötaidoissa ja rohkaisee ilmaisemaan ajatuksiaan. Opetuksessa annetaan tilaa ja oppilaita kannustetaan ihmettelyyn, kysymiseen sekä omien mielipiteiden perusteluun ja toisten näkemysten kuunteluun. Monipuoliset työtavat luovat oppilaille mahdollisuuksia osoittaa ja itse huomata edistymistään ja osaamistaan.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita elämänkatsomustiedossa ovat

- edistyminen lähiympäristön katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamisessa ja nimeämisessä

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa

- edistymien ajatusten ilmaisemisessa ja toisten kuuntelemisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi perustuu ensisijaisesti jatkuvaan, oppimistilanteissa suoritettuun havainnointiin.

Tavoitteet

Tavoite
T1 ohjata oppilasta kuuntelemaan toisten oppilaiden mielipiteitä ja ajattelua
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta keskittymään toisten kuuntelemiseen.
T2 rohkaista oppilasta ilmaisemaan omaa ajatteluaan ja tunteitaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan yksinkertaisten kysymysten ja tehtävänantojen avulla.
T3 ohjata oppilasta arvostamaan omaa ja muiden ajattelua
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta suhtautumaan kaikkien ihmisten ajatuksiin asiallisesti.
T4 edistää oppilaan taitoa tehdä kysymyksiä ja esittää perusteltuja väitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tekemään kysymyksiä ja muodostamaan mielipiteitä aluksi selvästi rajatuista asioista ja aiheista. Samalla kannustetaan oppilaita oma-aloitteiseen kysymiseen ja omien mielipiteiden esittämiseen.
T5 ohjata oppilasta tunnistamaan kokemiensa arkipäiväisten tilanteiden syitä ja seurauksia sekä eettisiä ulottuvuuksia
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ottamaan osaa keskusteluun, joka käsittelee hänelle tuttuja arkipäivän tilanteita. Oppilasta ohjataan pohtimaan näitä tilanteita eri näkökulmista.
T6 rohkaista oppilasta pohtimaan oikean ja väärän eroa sekä hyvyyttä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta arvioimaan hänelle tuttujen ja ikäkaudelleen ajankohtaisten asioiden sekä ilmiöiden oikeellisuutta tai vääryyttä.
T7 opastaa oppilasta tuntemaan lähiympäristön tapakulttuureja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on opastaa oppilasta tiedostamaan oman perheen tapakulttuuriin kuuluvia asioita sekä ohjata häntä huomaamaan myös muiden perheiden vastaavia tapoja.
T8 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisten yhteiselämän perusteita
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas huomaamaan, miten omalla toiminnalla voi vaikuttaa sekä omiin että toisten kokemuksiin myönteisellä tai kielteisellä tavalla. Tavoitteena on saada oppilas pohtimaan riitelyn ja kiusaamisen eroa sekä omaa toimintaansa suhteessa mainittuihin asioihin.
T9 ohjata oppilasta kunnioittamaan ja arvostamaan omaa ympäristöään ja luontoa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilas havainnoimaan omaa ympäristöään sekä kertomaan ajatuksistaan ja havainnoistaan ympäristöön liittyen.

Sisällöt

S1 Kasvaminen hyvään elämään

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitetaan keskustelutaitoja opettelemalla kuuntelemaan toisia kunnioittavasti ja harjoittelemalla selkeää itseilmaisua. Pohditaan yhdessä hyvän, oikean ja väärän merkityksiä ja niiden erottamista sekä ihmisen hyvyyttä. Tutkitaan ystävyyden sisältöä ja merkitystä lasten elämässä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Keskustelun aiheet nousevat oppilaiden mieltä askarruttavista asioista, muista ajankohtaisista teemoista ja opettajan valitsemista opetussuunnitelman sisällöistä. Keskustellaan median turvallisesta käytöstä.

Pohditaan koulutoveruutta ja ystävyyttä.

Mietitään oikeaa ja väärää tilanteissa, jotka ovat oppilaan elämästä tuttuja ja/tai mahdollisia. Keskustellaan kiusaamisesta ja opitaan tunnistamaan kiusaaminen.

S2 Erilaisia elämäntapoja

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kysymystä ”Kuka minä olen?” sekä erilaisia tapoja elää ja ajatella. Tutkitaan erilaisia elämäntapoja liittyen erityisesti oppilaan omaan koti- ja kulttuuritaustaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään teemaa "kuka minä olen". Kerrotaan itsestä suullisesti, kirjoittamalla ja/tai piirtämällä tai muulla tarkoituksenmukaisella tavalla (esimerkiksi asioista, joista on kiinnostunut).

Käsitellään teemoja "perhe ja suku". Tutustutaan erilaisiin juhlaperinteisiin kodeissa ja koulussa.

S3 Yhteiselämän perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi säännön, luottamuksen, rehellisyyden ja reiluuden merkityksiä erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja lapsen asemaan erilaisissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan sääntöjen merkitystä eri tilanteissa yhteiselämän sujumisen kannalta. Laaditaan yhdessä sääntöjä, esimerkiksi et-ryhmässä toimimisen periaatteet.

Pohditaan, millaista on toisia kunnioittava käyttäytyminen.

Keskustellaan rehellisyydestä ja reiluudesta.

S4 Luonto ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan erilaisia elämänmuotoja maapallolla pohtien samalla elämän rajallisuutta. Perehdytään kertomuksiin maailman synnystä. Tutkitaan oppilaan omaa lähiympäristöä ja tarkastellaan omien valintojen ja toiminnan vaikutusta siihen. Etsitään luontoon liittyviä merkityksellisiä kokemuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan luonnon merkitystä eri ihmisten elämässä. Mietitään, mitä luonto merkitsee itselle. Opetellaan toimintatapoja, jotka edistävät lähiympäristön viihtyisyyttä, kuten omien jälkien siistiminen, tavaroista huolehtiminen ja jätteiden lajittelu.

ePerusteet