Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

- edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa

- edistyminen havaintojen tekemisessä

- edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa

- edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on herättää oppilaan luontainen uteliaisuus ja mielenkiinto lähiympäristöön (esim. koulun pihaan, Lampipuistoon, Iidesjärven rantaan) ja rakennettuun ympäristöön.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta iloitsemaan ympäristöopin osaamisestaan sekä ohjata häntä tutustumaan ympäristöopin työskentelytapoihin. Lisäksi tavoitteena on soveltaa taitoja arjessa.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä lähiympäristössä ja kouluyhteisössä.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta liikkumaan lähiympäristössään (esim. koulun pihassa, Lampipuistossa, Iidesjärven rannassa) ja tutkimaan sitä.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä rohkeasti tutkimaan itseään kiinnostavia asioita.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tutustumaan tutkimuksen vaiheisiin: tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja sekä yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä harjoittelemaan tuloksien raportoimista eri tavoin.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta kuvailemaan ja vertailemaan ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä ja tutustumaan niiden luokitteluun.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti sekä noudattamaan annettuja ohjeita
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien.
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tutustua tieto- ja viestintäteknologiaan tiedon hankkimisessa.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöään.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia ja malleja ympäristön kuvaajina.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä sekä hyvinvointia tukevia tekijöitä.

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ihmisen kehon rakenne ja toiminta: ihmisen rakenne, kehon osat, elimet ja elintoiminnot, elämänkulku ja oman ikäkauden kasvu ja kehitys pääpiirteissään, elämänkulku ja ihmisen elämänvaiheet

Mielen hyvinvointi ja tunnetaidot: KiVa Koulu -ohjelman noudattaminen

Terveys ja sairauksien ehkäisy: terveellinen ravinto, puhtaus, lepo ja liikunta

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhteistyötaidot, kiusaamisen ehkäisy: yhdessä toimiminen, yhteiset säännöt, fyysisen koskemattomuuden kunnioittaminen, työskentelytaidot koulussa, toiminta kotona oman perheen kanssa, Kiva Koulu -ohjelman noudattaminen

Arjen tilanteissa eläminen: koulu opiskelupaikkana

Turvallinen liikkuminen: turvallinen koulumatka, liikkuminen liikenteessä

Koneet, laitteet ja teknologia: tietokoneen/tablettien käyttö

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Erilaiset elinympäristöt: lähiympäristön tarkkailu ja tutkiminen eri vuodenaikoina, luonnon ominaispiirteiden havainnointi, ilmiöiden ja ominaisuuksien tutkiminen, lähiympäristön yleisimpien kasvien ja niiden elinympäristöjen tunnistaminen, kasvin osiin tutustuminen

Eri alueet: koulun piha, lähimetsä ja -ranta, luonnonympäristö ja rakennettu ympäristö

Karttataidot ja geomedia: huoneen pohjapiirustus ja pihakartta

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ongelmanratkaisua lähiympäristössä: Luontoon ja rakennettuun ympäristöön liittyviä pienimuotoisia ongelmanratkaisu-, kokeilu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien kautta tutustutaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheisiin (esim. ongelma - oletus/arvaus - kokeilu/havainto/haastattelu/lukeminen - johtopäätös - raportointi).

Ongelmanratkaisua arjessa: Arjen ilmiöihin sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu-, kokeilu- ja tutkimustehtäviä (esim. kasvien kasvatus). Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ruokaan ja terveyteen liittyvät asiat: Terveellinen ruoka, arjen terveystottumukset ja niihin liittyvät taidot, pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa, koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta

Vesi, ilma, ääni, valo, lämpö, suoja: Veden ominaisuudet, puhdas vesi, veden riittävyys, ilman ominaisuuksia, tuuli, valo ja varjo, vuodenajat

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Luonnon monimuotoisuus ja viihtyisä ympäristö: Lähiympäristö (esim. piha, metsä, ranta), lähiympäristön kasvit (esim. puut, kevään ensimmäiset kasvit) ja eläimet (esim. muurahainen, hiiri, siili, orava, jänis, kettu)

Luonnonvarojen kestävä käyttö: Säästäminen, omat valinnat, roskien lajitteluun tutustuminen

ePerusteet