Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen tavoitteena on ohjata oppilasta kiinnittämään huomiota työskentelyprosessin eri vaiheisiin alkuideasta lähtien. Oppilas saa ohjausta ja palautetta työskentelyprosessin aikana opettajalta ja mahdollisesti myös oppilaskavereiltaan. Prosessin aikana syntyneet ideat, muistiinpanot, tallennetut ja kerätyt havainnot sekä luonnokset säilytetään, ja niihin palataan arvioinnissa. Lisäksi arvioinnissa kiinnitetään huomiota oppilaan työskentelytaitoihin sekä työvälineistä ja materiaaleista huolehtimiseen. Arviointia voidaan tehdä oppilaiden ja opettajan yhteistyönä, pienissä ryhmissä tai koko luokan kanssa. Arviointia tehdään myös itsearvioinnin muodossa sekä vertaisarviointina. Lopputuotosten ja esitysten arviointi on oleellinen osa oppimista. Oppilaiden töitä laitetaan esille, näyttelyä arvioidaan kokonaisuutena ja arvostetaan tehtyjä töitä ainutkertaisina tuotoksina.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta lähestymään taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria kaikin aistein ja itse kuvia tekemällä.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on rohkaista oppilasta kertomaan havainnoistaan ja ajatuksistaan.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan joitakin kuvan tekemisen tapoja kokeillen.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta tutustumaan leikinomaisesti erilaisiin kuvataiteen materiaaleihin ja tekniikoihin sekä rohkaista häntä ilmaisemaan itseään kuvallisesti.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta havaitsemaan joitakin kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta harjoittelemaan kuvataiteen käsitteitä.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilasta tunnistamaan taideteoksia ja rakennuksia lähiympäristössään.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on innostaa oppilasta tekemään kuvia oman lähiympäristön ja arjen kokemusten pohjalta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tarkastelemaan joitakin taiteessa ja ympäristössä esiintyviä arvoja.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta havaitsemaan joitakin paikallisen kulttuurin tuotteita, teoksia ja rakennettua ympäristöä sekä harjoittelemaan työvälineiden ja työskentely-ympäristön huoltamista.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan oppilaille tuttuihin kuviin ja kuvastoihin, joita he käyttävät omassa arjessaan päivittäin. Tällaisia ovat esimerkiksi videot, elokuvat, mainokset, pelit, kuvakirjat ja sadut.

Oppilaat tutustuvat sekä toistensa että ympäristönsä kuvakulttuurien sisältöihin ja tehtäviin, esimerkiksi liikennemerkkeihin, logoihin ja mainoksiin sekä satuihin, kertomuksiin ja tarinoihin.

Oppilaat tutustuvat erilaisiin pelihahmoihin ja kokeilevat oman pelihahmon suunnittelua leikin keinoin.

Opetellaan väriopin peruskäsitteet. Tunnistetaan ja osataan sekoittaa maalaten pää- ja välivärit.

Tarkastellaan värien eri tehtäviä, kuten suojavärejä, huomiovärejä sekä lempivärejä. Käytetään huomiovärejä kuvallisessa viestissä.

Nautiskellaan omien värimaailmojen luomisesta maalaten ja piirtäen.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tarkastellaan oppilaille tuttua elinympäristöä monipuolisesti eri aisteja käyttäen. Ympäristön tutkiminen etenee omasta pihapiiristä koulun pihapiiriin ja lähiympäristöön.

Kootaan havaintoja oppilaille tutuista luonnonympäristöistä ja rakennetuista ympäristöistä mm. piirtäen, valokuvaten, maalaten, muotoillen, materiaalia keräillen ja äänittäen.

Kokeillaan kolmiulotteista muodon tuottamista katselemalla, koskemalla, tunnustelemalla ja tekemällä.

Harjoitellaan saven/massan käsittelyssä peukalotekniikkaa sekä vaihtelevia pinnankäsittelyn tapoja.

Rakennellaan luonnon- ja kierrätysmateriaaleista ja harjoitellaan kierrättämisen periaatteita.

Tutkitaan oppilaille tuttuja mediakulttuureja ja virtuaalimaailmoja, esimerkiksi pelejä.

Käytetään oppilaille tuttuja mediavälineitä kuvan tuottamisessa ja tuotetaan liikkuvaa kuvaa esim. plärän tai kynäanimaation keinoin.

Harjoitellaan yksinkertaisia painomenetelmiä, kuten sabluunan tai leimasimen käyttöä.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Työskentelyn lähtökohdaksi ja tarkastelun kohteeksi nostetaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettua kuvataidetta. Tarkasteluun valittavat teokset voivat liittyä luokan muihin tapahtumiin kuten juhliin, vuodenaikoihin ja teemoihin.

Keskustellaan, vertaillaan ja tutkitaan taidekuvia moniaistisesti kokien.

Ryhmitellään ja arvioidaan kuvia mm. värien, sommittelun, todenmukaisuuden, kiinnostavuuden, esteettisyyden ja selkeyden mukaan.

Tutustutaan faktan ja fiktion sekä muokatun ja muokkaamattoman kuvan eroihin niitä tarkastelemalla ja itse tekemällä.

Tutkitaan, miten värit vaikuttavat tunnelmaan: värien kylmyys/lämpimyys/valöörit.

ePerusteet