Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen.Rohkaistaan oppilaita osallistumaan musisointiin ryhmässä.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Painopiste 1. luokalla on laulamisessa. Ohjelmistoon valitaan monipuolisia ikäkauteen sopivia lauluja. Äänenkäyttöä harjoitellaan puhuen, loruillen ja laulaen. Kiinnitetään huomiota luonnolliseen ja terveeseen äänenkäyttöön. Tutustutaan rytmisoittimiin, kehosoittimiin, laattasoittimiin ja perinnesoittimiin. Harjoitelaan soitinten asianmukaista käsittelyä ja käyttöä. Harjoitellaan soittamaan osana ryhmää toiset huomioiden.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
1-2lkValitaan ikätasolle sopivaa ja monipuolista kuunteluohjelmistoa. Kuuntelun avulla luodaan yhteyksiä muihin taidemuotoihin esimerkiksi kuvataiteeseen ja tanssiin. Kuunneltua musiikkia voidaan ilmentää myös liikkuen, leikkien ja draaman keinoin. Havainnoidaan ja luodaan oppilaiden arjesta tuttuja ääniympäristöjä soittaen, omaa ääntä käyttäen, liikkuen, kuvallisin tai rakentamisen keinoin.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
1-2lkRohkaistaan oppilaita luomaan omia tuotoksia.Musiikillisen keksinnän pohjana voidaan käyttää esimerkiksi oppilaan omasta kokemusmaailmasta nousevia äänimaisemia (metsä, tuuli, vesi, liikenne, sirkus ne.), äänisatuja ja loruttelua. Harjoitellaan oman tuotoksen tekemistä käyttäen soittimia, omaa ääntä tai kehorytmejä.Harjoitellaan oman tuotoksen kuten äänimaiseman äänittämistä tai kuvaamista.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musiikilliseen kulttuuriperintöön perinne- ja kansanlaulujen avulla laulaen, soittaen, liikkuen ja leikkien ryhmässä. Tutustutaan myös kalevalaiseen kansanperinteeseen. Huomioidaan, että musiikilla on yhteys muihin taidelajeihin ja historiaan. Tutustutaan kansanperinteeseen liittyvään musiikkitietoon, esim. perinnesoittimet. Ohjelmiston valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota oman alueen kulttuuriperintöön.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musisoinnin yhteydessä musiikin peruskäsitteisiin, kuten rytmiikka, dynamiikka, melodia, harmonia, muoto ja sointiväri. Opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, kuuntelua ja soittotehtäviä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havaitsemaan oman toiminnan merkitys ryhmän jäsenenä musiikillisten asioiden toteutuksessa ja lopputuloksessa. Ohjataan oppilasta kunnioittamaan toisia ja arvostamaan toisten musisointia. Tutustutaan oikeaoppiseen soitinten soittotapaan ja käsittelyyn.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan suorituksia kehuilla ja annetaan tarvittaessa korjaavaa palautetta, joka vahvistaa yrittämisen rohkeutta. Valmistellaan pieniä esityksiä esim. koulun aamunavauksiin ja juhliin. Ohjataan oppilaita asettamaan yhteinen tavoite ja suuntaamaan toimintaa sen mukaisesti. Ohjataan oppilaita arvioimaan lopputulosta.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet