Fyysinen toimintakyky |
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaanVälineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen)yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot:- pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen- liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
|
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
|
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
|
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
|
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
PERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoon
|
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
|
Sosiaalinen toimintakyky |
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUVuorovaikutukselliset liikuntatilanteet: pienryhmässä työskentely työpistetyöskentelynä.PERUSLIIKUNTAVastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen. Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour -ratoja.PALLOILUMyönteisen ilmapiirin luominen. Kaverin kannustaminen. Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta. Oppilaan aktiivinen rooli.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOman toiminnan säätely ja tunneilmaisu. Vastoinkäymisten sietäminen. Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten tekoMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAPositiivinen ja kannustava ilmapiiri. Ryhmässä toimiminen. Oman tekemisen arviointi suhteessa toisiin. Oman merkityksen kokemus ryhmän osana.LUONTOLIIKUNTAYhdessä toimiminen. Ryhmähengen kasvattaminen. Toisesta huolehtiminen.
|
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUVuorovaikutukselliset liikuntatilanteet: pienryhmässä työskentely työpistetyöskentelynä.PERUSLIIKUNTAVastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen. Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour -ratoja.PALLOILUMyönteisen ilmapiirin luominen. Kaverin kannustaminen. Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta. Oppilaan aktiivinen rooli.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOman toiminnan säätely ja tunneilmaisu. Vastoinkäymisten sietäminen. Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten tekoMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAPositiivinen ja kannustava ilmapiiri. Ryhmässä toimiminen. Oman tekemisen arviointi suhteessa toisiin. Oman merkityksen kokemus ryhmän osana.LUONTOLIIKUNTAYhdessä toimiminen. Ryhmähengen kasvattaminen. Toisesta huolehtiminen.
|
Psyykkinen toimintakyky |
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUItsesäätely, omaan toimintaan keskittyminen. Uskallus yrittää. Omien taitojen kehittymisenarviointi. Omien taitojen esittäminen → esteettisyys.PERUSLIIKUNTAOnnistumisen kokemusten löytäminen = oma laji. Tulosten ”vertailu” vain omiin aiempiin tuloksiin, oman kehittymisen arvioin.PALLOILUTurhien pelkojen poistaminen. Pätevyyden kokemusten vahvistaminen Itsetunnon vahvistaminen.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOppilas saa mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia. Yritteliäisyyden vahvistaminen. Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta. Luonnossa liikkumisen arvostaminen. Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus) Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois) Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen.MUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAOman toiminnan ohjaaminen -> itsesäätely. Kehollinen itseilmaisu. Myönteisen kehokuvan ja minäkuvan vahvistaminen.LUONTOLIIKUNTALuonnon arvostaminen liikkumispaikkana. Onnistumisen tunne.
|
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUItsesäätely, omaan toimintaan keskittyminen. Uskallus yrittää. Omien taitojen kehittymisenarviointi. Omien taitojen esittäminen → esteettisyys.PERUSLIIKUNTAOnnistumisen kokemusten löytäminen = oma laji. Tulosten ”vertailu” vain omiin aiempiin tuloksiin, oman kehittymisen arvioin.PALLOILUTurhien pelkojen poistaminen. Pätevyyden kokemusten vahvistaminen Itsetunnon vahvistaminen.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOppilas saa mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia. Yritteliäisyyden vahvistaminen. Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta. Luonnossa liikkumisen arvostaminen. Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus) Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois) Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen.MUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAOman toiminnan ohjaaminen -> itsesäätely. Kehollinen itseilmaisu. Myönteisen kehokuvan ja minäkuvan vahvistaminen.LUONTOLIIKUNTALuonnon arvostaminen liikkumispaikkana. Onnistumisen tunne.
|