Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaanVälineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen)yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot:- pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen- liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
PERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoon
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUHavaintomotoriset taidot:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit- erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla- kehon keskilinjan ylittäminenTasapainotaidot:tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen- paikaltaan lähteminen- pysähtyminen paikalleen- alastulo paikalleen- tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin- kärrynpyörän alkeet- pääseisonta avustettuna- käsinseisonnan alkeet- liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)- tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puolapuut).- yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)- alastulo paikalleen kahdella jalallaLiikkumistaidot:konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen- liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä- ja alamäkeen- liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alasvoiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan Välineenkäsittelytaidot:riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys- puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen- ison pallon heitto ja kiinniotto- pallon vieritys- vanteen pyöritys ja vieritysPERUSLIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.- koko kehon käyttö suorituksessaTasapainotaidot:väistäminen- juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksiaLiikkumistaidot:juokseminen ja hyppääminenkestävyys- eteen- ja taaksepäin juokseminen- koordinaatiokyky- reaktiokyky ja ketteryys- hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla- yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat- kiipeily- liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman- hengityksen pidätys veden alla- uinnin liuku päin ja selällään- hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)Välineenkäsittelytaidot:heittäminen paikaltaan ja vauhdista- heittäminen kahdella kädellä ala- ja yläkautta- yhdellä kädellä heittäminen yläkautta- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoonPALLOILUHavaintomotoriset taidot:Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)Tasapainotaidot:väistäminen, pysähtyminen- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä- suunnan muutokset- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)Liikkumistaidot:juokseminen- eri liikesuunnat välineen kanssa- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä- liikkuvat pallopelitVälineenkäsittelytaidot:vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminenPallonkäsittelytaidot: - pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä- pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä- yläkautta pääyliheitto- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä yläja alakautta- tarkkuusheittäminen- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä- pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla- pallon pysäyttäminen jalalla- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla- pallon lyöminen kädelläMailankäsittelytaidot:- oikea mailaote- pallon kuljettaminen mailan päällä- pallon lyöminen telineestä ja ilmasta- erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)- kuljettaminen- syöttäminen, syötön vastaanottaminenJÄÄ- JA LUMILIIKUNTAHavaintomotoriset taidot:Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissaTasapainotaidot:pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen - liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen- painonsiirtoLiikkumistaidot:liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus- liukuminen vauhdista välineillä- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla- liu´usta pysähtyminen- liukuvalla alustalla kääntyminen- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa- potku kummallakin jalalla- mäen laskeminen, laskuasento- mäen nouseminen haarakäynnilläVälineenkäsittelytaidot:- työntäminen- sauvoilla työntäminen- oikea mailaote- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustallaMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAHavaintomotoriikka:Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen- mallista toistaminenTasapainotaidot:pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen- ryhti osana liikettä- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminenLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen- rytmissä liikkuminen- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan- hyppääminen eri tavoin- eri tasoissa liikkuminen- liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen- liikkeen pysäyttäminen merkistä- liikesarjojen havainnointi ja toistaminenLUONTOLIIKUNTAHavaintomotoriikka:Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.- liikkuminen eri maastoissa- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen- karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossaTasapainotaidot:pysähtyminen- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoillaLiikkumistaidot:käveleminen, juokseminen, kiipeileminen- kestävyyden kehittäminen- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla- ylämäkien kiipeäminen- kiville ja kannoille kiipeilyVälineenkäsittelytaidot:- kartan käsittely- geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustumin
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUVuorovaikutukselliset liikuntatilanteet: pienryhmässä työskentely työpistetyöskentelynä.PERUSLIIKUNTAVastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen. Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour -ratoja.PALLOILUMyönteisen ilmapiirin luominen. Kaverin kannustaminen. Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta. Oppilaan aktiivinen rooli.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOman toiminnan säätely ja tunneilmaisu. Vastoinkäymisten sietäminen. Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten tekoMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAPositiivinen ja kannustava ilmapiiri. Ryhmässä toimiminen. Oman tekemisen arviointi suhteessa toisiin. Oman merkityksen kokemus ryhmän osana.LUONTOLIIKUNTAYhdessä toimiminen. Ryhmähengen kasvattaminen. Toisesta huolehtiminen.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUVuorovaikutukselliset liikuntatilanteet: pienryhmässä työskentely työpistetyöskentelynä.PERUSLIIKUNTAVastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen. Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour -ratoja.PALLOILUMyönteisen ilmapiirin luominen. Kaverin kannustaminen. Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta. Oppilaan aktiivinen rooli.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOman toiminnan säätely ja tunneilmaisu. Vastoinkäymisten sietäminen. Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten tekoMUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAPositiivinen ja kannustava ilmapiiri. Ryhmässä toimiminen. Oman tekemisen arviointi suhteessa toisiin. Oman merkityksen kokemus ryhmän osana.LUONTOLIIKUNTAYhdessä toimiminen. Ryhmähengen kasvattaminen. Toisesta huolehtiminen.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUItsesäätely, omaan toimintaan keskittyminen. Uskallus yrittää. Omien taitojen kehittymisenarviointi. Omien taitojen esittäminen → esteettisyys.PERUSLIIKUNTAOnnistumisen kokemusten löytäminen = oma laji. Tulosten ”vertailu” vain omiin aiempiin tuloksiin, oman kehittymisen arvioin.PALLOILUTurhien pelkojen poistaminen. Pätevyyden kokemusten vahvistaminen Itsetunnon vahvistaminen.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOppilas saa mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia. Yritteliäisyyden vahvistaminen. Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta. Luonnossa liikkumisen arvostaminen. Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus) Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois) Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen.MUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAOman toiminnan ohjaaminen -> itsesäätely. Kehollinen itseilmaisu. Myönteisen kehokuvan ja minäkuvan vahvistaminen.LUONTOLIIKUNTALuonnon arvostaminen liikkumispaikkana. Onnistumisen tunne.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
VOIMISTELUItsesäätely, omaan toimintaan keskittyminen. Uskallus yrittää. Omien taitojen kehittymisenarviointi. Omien taitojen esittäminen → esteettisyys.PERUSLIIKUNTAOnnistumisen kokemusten löytäminen = oma laji. Tulosten ”vertailu” vain omiin aiempiin tuloksiin, oman kehittymisen arvioin.PALLOILUTurhien pelkojen poistaminen. Pätevyyden kokemusten vahvistaminen Itsetunnon vahvistaminen.JÄÄ- JA LUMILIIKUNTAOppilas saa mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia. Yritteliäisyyden vahvistaminen. Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta. Luonnossa liikkumisen arvostaminen. Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus) Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois) Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen.MUSIIKKI- JA TANSSILIIKUNTAOman toiminnan ohjaaminen -> itsesäätely. Kehollinen itseilmaisu. Myönteisen kehokuvan ja minäkuvan vahvistaminen.LUONTOLIIKUNTALuonnon arvostaminen liikkumispaikkana. Onnistumisen tunne.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet