Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Huomioidaan oppilaita ympäröivän kuvamaailman merkitys heidän arjessaan. Tutkitaan lähiympäristöä toiminnallisesti ja leikkien. Aiheet työskentelyyn saadaan luonnosta ja rakennetusta ympäristöstä sekä mediasta. Tutustutaan näyttelyihin ja virtuaalisiin museoympäristöihinEsim. lähiympäristön hahmottaminen tekemällä karttakuva luonnonmateriaaleista koulun pihamaalle, suunnistus.Kansallisgallerian kokoelmat, museopedagogiset tehtävät verkkoympäristössä.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Tarkastellaan yhdessä oppilastöitä ja taidekuvia.Harjoitellaan keskustelemaan kuvista ja ilmaisemaan omia havaintoja, tuntemuksia ja mielipiteitä. Omien kansioiden luominen.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa kannustetaan kuvalukutaidon kehittämiseen ja omien ajatusten ja havaintojen tuotamiseen kuvallisin ja poikkitaiteellisin keinoin.Yhteiset projektit yhdistettynä ympäristö- ja luontotietouteen sekä äidinkieleen.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Ilmaisutavat:- piirustus ja maalaus eri tekniikoilla ja välineillä- alkuopetukseen soveltuvat grafiikan menetelmät- rakentelu ja muotoilu- valokuvaus, video, tietokoneen käyttö: kuvankäsittely- ja piirto-ohjelmat- luonnonmateriaalit- sekatekniikat
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Työskentelyssä huomioidaan:- yhteiset projektityöt- omien ja muiden töiden arvostaminen ja esille laittaminen- itsearviointi- työskentelyprosessin tukeminen ja kannustava palaute- oppilaan omien ratkaisujen kuunteleminen
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Keskeistä:- viestintä omilla kuvilla- kuvasymboliikka- mediakriittisyys- kuvasisältöjen avaaminen
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa käytetään kuvataiteen käsitteistöä.Opetuksessa tuodaan esille taiteen tekemisen erilaiset tavat ja moninaisuus.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppisisällöt valitaan monipuolisesti rakennetusta ympäristöstä ja luonnonympäristöstä, esineistöstä sekä medioista.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Omaa elinympäristöä ja sen kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuviin. Opetuksessa huomioidaan monikulttuurisuus.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Tutkitaan yhdessä taidetta, ympäristöä ja visuaalista kulttuuria sekä niiden välittämiä arvoja - mitä ajatuksia ja tunteita ne herättävät.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Ryhmän kulttuurinen moninaisuus huomioidaan opetuksessa arvostavasti. Välineiden käytössä ja materiaalivalinnoissa painotetaan kestävää kehitystä.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet