Opetussuunnitelman perusteet
Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.
Paikallinen opetussuunnitelma
Oppilaat tiedostavat innostavan ja myönteisen oppimisilmapiirin vaikutuksen yhteismusisointiin. Oppilas toimii vastuullisesti musisoivan ryhmän jäsenenä.
Käytetään runsaasti monipuolista lauluohjelmistoa ja ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet. Ohjelmistoon valitaan moniäänisiä lauluja mahdollisuuksien mukaan. Oppilas tutustuu laulamiseen mikrofonin avulla. Harjoitellaan luontevaa äänenkäyttöä ja ohjataan oppilasta havaitsemaan äänenhuollon merkitys omaan hyvinvointiin. Äänenkäytössä otetaan huomioon murrosikä ja äänenmurros. Soittamisessa käytetään melodia-, sointu-, rytmi- ja kehosoittimia monipuolisesti. Soitetaan bändisoittimia. Soittamisessa huomioidaan soitinten oikeaa käsittelyä ja soittotapaa. Tutustutaan musiikkiteknologian välineisiin ja sovelluksiin.
Musiikin herättämien mielikuvien, tarinoiden ja kuvien pohjalta tehdään esimerkiksi dramatisointia, pantomiimiesityksiä ja muuta ilmaisua. Yhdistellään musiikkia, tarinoita ja kuvia mielekkäällä tavalla. Syvennetään musiikin peruskäsitteitä musiikkiliikunnan avulla ja harjoitellaan musiikin, tunteen ja liikkeen yhteyttä toisiinsa.
Valitaan monipuolista ikätasolle sopivaa kuunteluohjelmistoa, jossa otetaan huomioon eri aikakaudet ja tyylilajit. Käytetään eläytyvää ja keskittyvää kuuntelua eri musiikillisten ilmiöiden oppimisessa ja rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin. Elämyksellisessä kuuntelussa hyödynnetään lähiympäristön konserttitarjontaa ja kiinnitetään huomiota erityisesti konserttikäyttäytymiseen.
Oman musiikin tekeminen ja improvisoiminen liikkuen, laulaen ja soittaen käyttäen ikäryhmälle sopivia soittimia tai kehorytmejä, esim. keksitään omia kehorytmi- ja rytmisoitinpartituureja. Oman pienimuotoisen sävellyksen tekeminen musiikkiteknologiaa hyödyntäen tai oman tuotoksen, kuten äänimaiseman äänittäminen tai kuvaaminen. Hyödynnetään yhteyksiä myös muihin oppiaineisiin.
Tutustutaan maailman musiikkiin soittaen, laulaen, liikkuen ja kuunnellen. Ohjelmistoon valitaan sekä uutta että kansanperinteeksi muodostunutta eurooppalaista musiikkia ja havaitaan musiikin eri lajien eroja ja yhtäläisyyksiä.
Musisoidessa vahvistetaan musiikin peruskäsitteitä rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka ja harjoitellaan niiden käyttöä myös omassa musisoinnissa. Musisoinnin yhteydessä vahvistetaan musiikin merkintätapoja, nuottien ja rytmien tunnistamista, nimeämistä ja nuottikuvasta soittamista ja laulamista sekä harjoitellaan sointusoittimella soittamista nuottikuvasta.
Rauhoitutaan ja rentoudutaan sekä annetaan oppilaille mahdollisuus näyttää omia tunteitaan ja ilmaista omia ajatuksiaan musiikin avulla. Toimitaan vastuullisesti musisoivassa ryhmässä kuunnellen ja itse samalla soittaen tai laulaen. Luokassa pyritään yhtenäiseen ääniympäristöön ja samalla kiinnitetään huomiota kuulonhuollon merkitykseen musiikin tunneilla sekä vapaa-ajalla. Oppilas ymmärtää oman toiminnan vaikutuksen turvalliseen ääniympäristöön. Soittamisessa otetaan huomioon soittimien oikea soittotapa ja soittoasento.
Musiikin tunneille pyritään luomaan myönteinen ja kannustava ilmapiiri yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilaat asettavat itselleen ja ryhmälle tavoitteita ja arvioivat edistymistään. Oppilas ymmärtää harjoittelun merkityksen tavoitteiden saavuttamisessa. Oppilas ymmärtää kannustavan palautteen merkityksen yhteistoiminnassa. Tunneilla hyödynne