Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas dokumentoi perusopetuksen alusta lähtien käsityön oppimistaan sähköiseen käsityöarkistoon, joka seuraa hänen mukanaan vuosiluokalta toiselle. Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa tehtyjen harjoitteiden ja valmiiden töiden kuva-arkistoa. Kuudennen luokan lopussa tai opettajan vaihtuessa on opettajan varmistettava, että oppilaan dokumentti käsityön opinnoista on ajan tasalla ja siirtyy oppilaan ja hänen seuraavan käsityönopettajansa käyttöön. Näin varmistuu käsityön tiedonkulku mahdollisen koulun vaihdon yhteydessä.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Ompelu:- käsin tehtävän ompelutyön suunnittelu- kaavan valmistaminen- leikkaaminen kaavan avulla, saksien käyttö- mittaaminen- nuppineulojen käyttö- langan pujotus neulaan- solmun tekeminen langan päähän- ompelun aloitus ja päättäminen- erilaisia pistoja, esim. etu- ja pykäpistot- napin ompeluLankatyöt/kudonta:- ketjuvirkkaus- nyörin punominen- tupsun valmistaminen- pujottelu ja kehyskudontaKankaan kuviointi:- kankaanpainanta ja maalaus- kirjonta, esim. vohvelipujotusNahka:- nahkan työstäminen osana käsityötäPuutyöt:- mittaaminen ja merkitseminen- sahaaminen- naulaaminen- hiominen- kappaleen kiinnittäminen- pintakäsittelyMetallityöt:- folion leikkaus ja muotoilu- metallilankatyöt
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

esim. kainuulainen luonto, lapsen lähiympäristö, paikallinen lastenkulttuuri (kirjat, musiikki, elokuvat) ja vuodenkierto juhlaperinteineen. Oppilas hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan suomia mahdollisuuksia ideoinnissaan. Ideointi tapahtuu itsenäisesti tai yhteisöllisesti ryhmässä toimien.

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

Elektroniikkatyöt:

- paristo+ledi

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lankatyöt/kudonta:

- ketjuvirkkaus

- nyörin punominen

- tupsun valmistaminen

- pujottelu ja kehyskudonta

Kankaan kuviointi:

- kankaanpainanta ja maalaus

- kirjonta, esim. vohvelipujotus

Nahka:

- nahkan työstäminen osana käsityötä

Huovutus:

- neula- ja/tai märkähuovutus

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

Metallityöt:

- folion leikkaus ja muotoilu

- metallilankatyöt

Elektroniikkatyöt:

- paristo+ledi

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

esim. oppilas harjoittelee tuotteen kuvailun taitoja mm. kertoen, kirjoittaen, piirtäen, muovaillen ja tietotekniikkaa hyödyntäen.

Ompelu:

- käsin tehtävän ompelutyön suunnittelu

- kaavan valmistaminen

- leikkaaminen kaavan avulla, saksien käyttö

- mittaaminen

- nuppineulojen käyttö

- langan pujotus neulaan

- solmun tekeminen langan päähän

- ompelun aloitus ja päättäminen

- erilaisia pistoja, esim. etu- ja pykäpistot

- napin ompelu

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ompelu:

- käsin tehtävän ompelutyön suunnittelu

- kaavan valmistaminen

- leikkaaminen kaavan avulla, saksien käyttö

- mittaaminen

- nuppineulojen käyttö

- langan pujotus neulaan

- solmun tekeminen langan päähän

- ompelun aloitus ja päättäminen

- erilaisia pistoja, esim. etu- ja pykäpistot

- napin ompelu

Lankatyöt/kudonta:

- ketjuvirkkaus

- nyörin punominen

- tupsun valmistaminen

- pujottelu ja kehyskudonta

Kankaan kuviointi:

- kankaanpainanta ja maalaus

- kirjonta, esim. vohvelipujotus

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ompelu:

- käsin tehtävän ompelutyön suunnittelu

- kaavan valmistaminen

- leikkaaminen kaavan avulla, saksien käyttö

- mittaaminen

- nuppineulojen käyttö

- langan pujotus neulaan

- solmun tekeminen langan päähän

- ompelun aloitus ja päättäminen

- erilaisia pistoja, esim. etu- ja pykäpistot

- napin ompelu

Kankaan kuviointi:

- kankaanpainanta ja maalaus

- kirjonta, esim. vohvelipujotus

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

Metallityöt:

- folion leikkaus ja muotoilu

- metallilankatyöt

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ompelu:

- käsin tehtävän ompelutyön suunnittelu

- kaavan valmistaminen

- leikkaaminen kaavan avulla, saksien käyttö

- mittaaminen

- nuppineulojen käyttö

- langan pujotus neulaan

- solmun tekeminen langan päähän

- ompelun aloitus ja päättäminen

- erilaisia pistoja, esim. etu- ja pykäpistot

- napin ompelu

Puutyöt:

- mittaaminen ja merkitseminen

- sahaaminen

- naulaaminen

- hiominen

- kappaleen kiinnittäminen

- pintakäsittely

ePerusteet