Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.  

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.  

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut liikunnan tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  


Paikallinen opetussuunnitelma

rvioinnissa 50 % on oppimisen eli tavoitteiden mukaisen edistymisen arviointia ja 50 % työskentelyn arviointia.

1. Oppiminen (50 %) arvioidaan opetussuunnitelmassa olevien tavoitteiden (T2-T6) mukaisesti, jotka muodostuvat:

  • liikuntataidoista (havaintomotoriikka, tasapaino- ja liikkumistaidoista), välineenkäsittelytaidoista monipuolisesti eri ympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä uima- ja pelastustaidoista

  • fyysisten ominaisuuksien (voima, nopeus, kestävyys, liikkuvuus) arvioinnista, ylläpitämisestä ja kehittämisestä.

Fyysisten ominaisuuksien arvioinnissa oppilas arvioi omaa toimintakykyään ja fyysisiä ominaisuuksia. Hyvän osaamisen (8) kriteerinä on, että oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä. Oppilasta tuetaan arvioimaan omia tavoitteitaan ja niiden saavuttamista vuosittain tehtävällä itsearvioinnilla (LIITE 5).

Oppilaiden itsearvioinnin tason määrittely tavoitteiden mukaisessa edistymisessä

  • edistyy suurimmassa osassa määriteltyjä tavoitteita (8)

  •  edistyy kaikissa määritellyissä tavoitteissa (9)

  •  edistyy poikkeuksellisen paljon määritellyissä tavoitteissa (10)

2. Työskentelyn (50 %) (T1, T7-T10) arviointi koostuu aktiivisesta tuntityöskentelystä, turvallisesta ja asiallisesta toiminnasta tunnilla, rakentavasta vuorovaikutuksesta ja yhteistyöstä sekä vastuullisesta toiminnasta oppitunneilla.

Yhteinen arviointiasteikko kaikille tavoitteille T1-T10

Oppilaan osaamisen tason määrittely tavoiteltavissa taidoissa:

  •  ei osaa lainkaan (4)

  •  osaa hyvin heikosti (5)

  •  onnistuu joskus (6)

  •  onnistuu silloin tällöin (7)

  •  onnistuu yleensä (8)

  •  onnistuu melkein aina (9)

  •  onnistuu aina (10)

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan että soveltamaan välineenkäsittelytaitojaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä käyttämällä erilaisia välineitä eri vuodenaikoina erilaisissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käsitellä erilaisia liikuntavälineitä erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan ja kehittämään fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan, asettaa omia tavoitteita sekä kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, millä tavalla fyysisiä kunto-ominaisuuksia voi mitata ja osaa harjoittaa joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa harjoittaa fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan opettajan ohjaamana.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
Uima- ja pelastautumistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa itsenäisen työskentelyn taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii yleensä opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.

Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.

Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voimistelu

Havaintomotoriset taidot:

Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa

ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.

- koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu

- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla

- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit

- erilaiset tuntoaistimukset liikuttaessa telineillä

Tasapainotaidot:

pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen, kieriminen

- perusasennot liikkeelle lähtemisessä, pysähtymisessä ja alastulossa, kääntyminen, heiluminen, vartalonkierto, koukistus, ojennus permannolla

- tasapainoilu telineillä (penkki ja puomi)

Liikkumistaidot:

käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppinen, hyppeleminen, kiipeileminen, laukkaaminen

- laukkaaminen vaihtelevilla tasoilla ja pinnoilla sekä eri suunnissa (etuperin, takaperin, sivuttain, diagonaaliin)

- kuperkeikka eteen- ja taaksepäin

- kuperkeikka ja jännehyppy -yhdistelmä

- haarakuperkeikka

- kärrynpyörä

- kiipeily puolapuilla ja köysillä

- riipunnat ja heiluminen renkailla

- riipunnat ja heiluminen rekillä

- kieppi avustettuna

- vaaka

- käsinseisonta seinää vasten

- silta tuettuna

- hyppääminen hyppytelineellä (haarahyppy,

neulansilmähyppy)

- viisloikka

- tasaloikka

- hyppysarjat

- kehon voiman ja liikkuvuuden lisääminen erilaisilla lihaskuntoharjoitteilla

Välineenkäsittelytaidot:

vierittäminen, heittäminen, pomputtaminen, kiinniottaminen

- vierityksiä lattialla paikallaan ja liikkeessä

- heittoja ja kiinniottoja vapaasti, eri suuntiin, eri tasoihin, paikalla, liikkuen kahdella ja yhdellä kädellä

- pomputuksia eri suuntiin, paikalla ja liikkuen

- hyppynaruhyppely eri rytmeillä (tasajalka, välihyppy)

Perusliikunta

Havaintomotoriset taidot:

Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin, oman kehon hahmottaminen.

- koko kehon käyttö suorituksessa

- liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla

- erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit

Tasapainotaidot:

väistäminen, pystyasennot

- juoksun lähtöasennot (pystylähtö, kyyryasento)

- erilaiset juoksuleikit ja -pelit, joissa suunnanmuutoksi

Liikkumistaidot:

juokseminen, hyppääminen, loikkiminen

kestävyys

- eteen- ja taaksepäin juokseminen

- juoksutekniikat erimittaisessa rasituksessa

- koordinaatiokyky

- reaktiokyky ja ketteryys

- hyppääminen ja ponnistaminen ylös- ja eteenpäin

- yhden jalan ponnistus kummallakin jalalla vauhdista

- loikkiminen eri vauhdeilla (kolmiloikka, viisloikka)

- mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä sekä alustoilla

- ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt

- juoksulenkit ja oman kunnon kehittäminen

- uinnin liuku ja potkut sukelluksessa

- hyppy veteen reunalta tai korokkeelta (pää edellä)

- 25m uinti välinein tai ilman

- esineen sukellus matalasta vedestä

Välineenkäsittelytaidot:

heittäminen paikaltaan ja vauhdista

- yläkautta heittäminen kummallakin kädellä

- pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoon

- frisbee-kiekon heittäminen

Palloilu

Havaintomotoriset taidot:

Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.

- erikokoisten ja painoisten pallojen käyttö

- erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta

sulkapallomailasta normaaliin)

Tasapainotaidot:

väistäminen, pysähtyminen

- pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä

- suunnan muutokset

- pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa ja liikkeessä (yhdellä ja kahdella jalalla seisten, kävellen, juosten)

Liikkumistaidot:

juokseminen

- eri liikesuunnat välineen kanssa

- heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen

- nopeuden säätely leikeissä ja peleissä

- liikkuvat pallopelit

- peruspeli-idean kehittyminen eri lajeissa: vapaan paikan hakeminen, hyökkääminen, puolustaminen, eteneminen

Välineenkäsittelytaidot:

vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen

Pallonkäsittelytaidot:

- pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä

- pallon heittäminen alakautta yhdellä kädellä

- pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)

- yläkautta pääyliheitto

- pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä

- tarkkuusheittäminen

- pallon pomputtaminen kummallakin kädellä

- pallon kuljettaminen kummallakin jalalla

- pallon pysäyttäminen

- pallon potkaiseminen kummallakin jalalla

- pallon syöttäminen potkaisemalla (sisäteräsyöttö)

- pallon syöttäminen välineellä

- pallon lyöminen välineellä

- pallotemput

- hiha- ja sormilyönnin alkeet

- rannesyöttö/ työntösyöttö

Mailankäsittelytaidot:

- oikea mailaote

- pallon pomputtelu mailalla

- pallon lyöminen ilmasta

- kuljettaminen

- syöttäminen, syötön vastaanottaminen

Jää-ja lumiliikunta

Havaintomotoriset taidot:

Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö-, kuulo-, liike-, tasapaino ja tuntoaistimuksia.

- jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissa

Tasapainotaidot:

pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen

- liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento

- painonsiirto

- liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen

- jarruttaminen sivuttain

- hypystä alastulo

- mielekkään hiihtotyylin löytyminen

Liikkumistaidot:

liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus

- liukuminen vauhdista välineillä

- liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla

- liu´usta pysähtyminen

- liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa

- potku kummallakin jalalla

- mäen laskeminen, laskuasento

- mäen nouseminen haarakäynnillä

- suksilla ja luistimilla hyppääminen

- takaperin luistelu

Välineenkäsittelytaidot:

työntäminen

- sauvoilla työntäminen

- oikea mailaote

- välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustalla

- välineen kuljettaminen liukuvalla alustalla

Musiikki- ja tanssiliikunta

Havaintomotoriikka:

Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa

ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.

- kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä

- musiikin dynamiikan vaihtelun ilmentäminen omalla keholla

- oman kehon osien ja asentojen tiedostaminen

- mallista toistaminen

Tasapainotaidot:

pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen

- ryhti osana liikettä

- tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä

- liikesarjojen havainnointi ja tuottaminen

Liikkumistaidot:

käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen

- rytmissä liikkuminen

- liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan

- hyppääminen eri tavoin

- eri tasoissa liikkuminen

- liikkuminen suuntaa vaihdellen

- liikkeen pysäyttäminen merkistä

- liikesarjojen havainnointi ja toistaminen

Luontoliikunta

Havaintomotoriikka:

Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö-, kuulo-, liike- ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.

- liikkuminen eri maastoissa

- kartan hahmottaminen ja suuntaaminen

- karttamerkit ja värit luonnossa

- oman olinpaikan hahmottaminen

Tasapainotaidot:

pysähtyminen

- liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla

- suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoilla

Liikkumistaidot:

käveleminen, juokseminen, kiipeileminen

- kestävyyden kehittäminen

- liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla

- ylämäkien kiipeäminen

- kiville ja kannoille kiipeily

Välineenkäsittelytaidot:

- kartan käsittely

- geokätköilyyn ja älypuhelinav

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voimistelu:

Vuorovaikutukselliset liikuntatilanteet:

  • parin kanssa työskentely,

  • pienryhmässä työskentely ja työpistetyöskentely

Sirkus- ja -temppuiluesitykset ryhmittäin.

Perusliikunta:

  • Vastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta. Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen

  • Oppilaiden kiinnostuneisuuden hyödyntäminen

  • Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour -ratoja

Palloilu:

  • Myönteisen ilmapiirin luominen.

  • Kaverin kannustaminen, joukkueen osana oleminen

  • Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta

  • Oppilaan aktiivinen rooli

  • Peruspelisääntöjen opettelu

Jää-ja lumiliikunta:

  • Oman toiminnan säätely ja tunneilmaisu

  • Vastoinkäymisten sietäminen

  • Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten teko

  • Pelatessa ja kisaillessa kiinnitetään huomio harjoitteluun, ei pelin lopputulokseen

Musiikki- ja tanssiliikunta:

  • Positiivinen ja kannustava ilmapiiri

  • Ryhmässä toimiminen

  • Oman tekemisen arviointi suhteessa toisiin

  • Oman merkityksen kokemus ryhmän osana

Luontoliikunta:

  • Yhdessä toimiminen

  • Ryhmähengen kasvattaminen

  • Toisesta huolehtiminen

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisillä tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voimistelu:

  • Itsesäätely

  • Kehonkuvan vahvistuminen

  • Omien taitojen kehittymisen seuraaminen (itsearviointi välineenä) ja itseluottamus

  • Omien taitojen esittäminen

Perusliikunta:

  • Onnistumisen kokemusten löytäminen ja vahvistaminen

  • Oman kehittymisen arviointi

Palloilu:

  • Onnistumisen kokemuksien kautta koettu pätevyys

  • Itsetunnon vahvistaminen

  • Vastoinkäymisten hyväksyminen ja tunteiden hallittu ilmaisu

Jää-ja lumiliikunta:

  • Oppilas saa mahdollisimman paljon onnisumisen kokemuksia

  • Yritteliäisyyden vahvistaminen

  • Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta

  • Luonnossa liikkumisen arvostaminen

  • Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus)

  • Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois)

  • Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen

Musiikki- ja tanssiliikunta:

  • Oman toiminnan ohjaaminen

  • Itsesäätely

  • Kehollinen itseilmaisu

  • Myönteisen kehokuvan ja minäkuvan vahvistaminen

Luontoliikunta:

  • Luonnon arvostaminen liikkumispaikkana ja luonnosta nauttiminen

  • Onnistumisen tunne

ePerusteet