Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 ohjata oppilasta kiinnostumaan ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu ympäröivästä yhteiskunnasta ja yhteiskuntaopista tiedonalana.
|
|
|
T2 tukea oppilasta harjaannuttamaan eettistä arviointikykyään liittyen erilaisiin inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii harjaannuttamaan inhimillisiin, yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin kysymyksiin liittyvää eettistä arviointikykyään.
|
|
|
Yhteiskunnassa tarvittavien tietojen ja taitojen omaksuminen sekä yhteiskunnallinen ymmärrys |
T3 ohjata oppilasta hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita
Paikallinen tarkennus
L2: Oppilasta ohjataan tarkastelemaan omaa taustaansa ja sen merkitystä.
L3: Oppilasta ohjataan ja kannustetaan ymmärtämään sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys. Harjoitellaan päätöksen tekoa.
L7: Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle, lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan itsensä yksilönä ja erilaisten yhteisöjen jäsenenä, ymmärtämään ihmisoikeuksien ja tasa-arvon merkityksen sekä hahmottamaan yhteiskunnan oikeudellisia periaatteita.
|
Yhteisten sääntöjen, ihmisoikeuksien ja tasa-arvon periaatteiden tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yhteisten sääntöjen, oikeusjärjestelmän ja ihmisoikeuksien merkitystä yhteiskunnan toiminnalle ja sen jäsenille.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää yhteisten sääntöjen merkityksen myös käytännössä.
Oppilas perustelee, miksi ihmisoikeudet ovat tärkeitä ja mihin oikeusjärjestelmää tarvitaan.
Oppilas antaa esimerkkejä oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo, miksi tarvitaan yhteisiä sääntöjä.
Oppilas kuvailee tasa-arvon ja ihmisoikeuksien merkitystä.
Oppilas antaa esimerkin oikeusjärjestelmän toiminnasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä yhteisistä säännöistä.
Oppilas tunnistaa ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon liittyviä asioita arkielämässä.
Oppilas tunnistaa ohjatusti keskeisiä oikeudellisia periaatteita.
|
T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
L2: Ohjataan huomaamaan median vaikutus omaan toimintaan
L4: Ohjataan faktan, fiktion ja mielipiteen erotteluun ja näiden ymmärtämiseen.
L5: Ohjataan tvt:n vastuulliseen, turvalliseen ja hyvätapaiseen käyttöön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
|
Median roolin tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee median erilaisia tapoja vaikuttaa yhteiskunnassa ja tarkastelee median käyttöä ja merkitystä kriittisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, millainen merkitys medialla on hänen omassa elämässään ja miten erilaisia medioita voidaan käyttää vaikuttamisen välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä erilaisista tavoista, joilla media vaikuttaa hänen omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, miten media vaikuttaa hänen omassa elämässään.
|
T5 ohjata oppilasta oivaltamaan työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään
Paikallinen tarkennus
L3: Ohjataan mahdollisuuksien mukaan osallistumaan luokan/koulun yhteisien sääntöjen ja toimitatapojen luomiseen ja kehittämiseen.
L6: Ohjataan ottamaan vastuuta tekemisestään. Autetaan löytämään vahvuutensa ja herättämään kiinnostus erilaisiin asioihin.
L7: Ohjataan yhteistyötä, ristiriitojen käsittelyä ja ratkaisun etsimistä esimerkiksi harjoittelujen avulla omassa luokkayhteisössä/opiskelutilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään työnteon ja yrittäjyyden merkityksen lähiyhteisössään.
|
Työnteon ja yrittäjyyden merkityksen tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi palkkatyön ja yrittäjyyden merkitystä lähiyhteisössään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee työnteon ja yrittäjyyden merkitystä perheen toimeentulon lähteenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä palkkatyön ja yrittäjyyden piirteistä ja nimeää niitä edustavia ammatteja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa palkkatyön ja yrittäjyyden eroja.
|
T6 tukea oppilasta ymmärtämään, että eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
L1: Ohjataan tunnistamaan pohdittavan asiaan liittyvät erilaiset näkökulmat. Huomata uusia oivalluksia ja oppia kriittiseen tarkasteluun.
L2: Median vaikutuksen tunnistaminen oppilaan omassa oppimisessaan ja toimimisessaan.
L4: Kannustetaan monipuolisille tiedonlähteille (esim. suullinen,kirjallinen,sähköinen).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään, että yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
|
Erilaisten arvojen, näkökulmien ja tarkoitusperien hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyy erilaisia arvoja, näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkkejä eri toimijoiden tuottamaan yhteiskunnalliseen tietoon liittyvistä näkökulmista ja tarkoitusperistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia ja tarkoitusperiä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti, että eri toimijoiden tuottamassa yhteiskunnallisessa tiedossa on erilaisia näkökulmia.
|
Yhteiskunnallisen tiedon käyttäminen ja soveltaminen |
T7 kannustaa oppilasta harjoittelemaan demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä keskustelemaan rakentavasti eri mielipiteistä
Paikallinen tarkennus
L2: Ohjataan kokeilemaan eri ilmaisutapoja ja saada kokemus tekemisen ja ilmaisun ilosta. Harjaannuttaa tarkastelemaan asioita eri näkökulmista.
L6: Ohjataan aloitteellisuuteen ja yrittelijäisyyteen ja omien rajojen (taitojen) kokeilemiseen.
L7: Ohjataan yhteistyötä, ristiriitojen käsittelyä ja ratkaisun etsimistä esimerkiksi harjoittelujen avulla omassa luokkayhteisössä/opiskelutilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii demokraattisen vaikuttamisen perustaitoja sekä rakentavaa keskustelua.
|
Demokraattisen vaikuttamisen perustaitojen sekä yhteisössä toimimisen tietojen ja taitojen soveltaminen käytännössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja.
Oppilas arvioi omaa ja yhteisönsä toimintaa demokraattisen vaikuttamisen näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa demokraattisessa yhteisössä toimimisen periaatteita ja taitoja, kuten kuuntelemista, kannan ottamista, sitoutumista enemmistön päätöksiin sekä vaikuttamista lähiyhteisössä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin demokraattisen vaikuttamisen keinoja.
Oppilas kuuntelee toisia ja perustelee omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa demokratiassa asioihin, jotka koskevat häntä ja muita yhteisön jäseniä.
Oppilas antaa esimerkin tavasta vaikuttaa.
|
T8 tukea oppilasta ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä harjoittelemaan niihin liittyviä taitoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään oman rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteita sekä niihin liittyviä taitoja.
|
Rahankäytön ja kulutusvalintojen perusteiden soveltaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erittelee yksilön rahankäytön ja kuluttamisen vaikutuksia lähiyhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas arvioi erilaisia tapoja käyttää rahaa ja kuluttamiseen liittyviä ratkaisuja sekä kertoo, millaisia vaikutuksia hänen kulutuspäätöksillään on muihin ihmisiin ja ympäristöön.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä kestävästä rahankäytöstä ja kulutusvalintojen vaikutuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkkejä kuluttamisesta ja säästämisestä.
|
T9 kannustaa oppilasta osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
Paikallinen tarkennus
L3: Ohjataan rahankäytön ja valintojen merkitystä esimerkiksi yhteisten tehtävien/pelien avulla.
L4: Kannustetaan monipuolisille tiedonlähteille (esim. suullinen,kirjallinen,sähköinen).
L5: Ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön. Muistaen myös hyvät käytöstavat.
L7: Ohjataan huomaamaan median vaikutus yhteiskunnassa ja harjoittaa median käyttöä vaikuttamisen välineenä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumaan erilaisten yhteisöjen toimintaan ja käyttämään mediaa turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla.
|
Osallistuminen ja mediataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi erilaisia median käyttötapoja sekä vaikuttamisen että median turvallisen käytön näkökulmasta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas pohtii median käyttämiseen liittyviä turvallisuusnäkökulmia ja käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä median turvallisesta käyttämisestä ja tunnistaa median käyttöön liittyviä riskejä.
Oppilas antaa esimerkkejä tavoista käyttää mediaa yhteiskunnallisen ajattelun ja toiminnan välineinä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin median turvallisesta käyttämisestä.
Oppilas osaa ohjatusti antaa esimerkin median käyttämisestä yhteiskunnallisen toiminnan välineenä.
|