Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Parkanossa ensimmäisen luokan tavoitteena on oppia havannoimaan koulusta ja sen lähiympäristöstä löytyvää taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria. Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomiota esim. oppikirjojen- ja lastenkirjojen kuvituksiin, koulussa esillä oleviin oppilastöihin ja taideteoksiin. Taidekuvia voidaan alkuopetuksen oppilaiden kanssa tutkia taidekirjoista tai sähköisestä materiaalista. Tutustutaan mahdollisuuksien mukaan paikallisiin taidenäyttelyihin. Opettaja huolehtii, että oppimisympäristö on visuaalisesti virikkeellinen. Taiteellisen ilmaisun ja toiminnan lähtökohtina toimivat aistihavainnot, mielikuvat ja elämykset. Oppilasta ohjataan miettimään ja suunnittelemaan, miten havainnot ja ideat siirretään toteuttamiskelpoiseksi taiteeksi. Lasta kannustetaan ilmaisemaan itseään kuvia tekemällä, muovailemalla, rakentelemalla ja valokuvaamalla.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Parkanossa kuvataideopetuksella tuetaan oppilaan kuvallisen ajattelun ja esteettisen ja eettisen tietoisuuden kehittymistä ja annetaan valmiuksia omaan kuvalliseen ilmaisuun. Keskeistä on oppia ymmärtämään kuvallisen kulttuurin eri ilmenemismuotoja: taidetta, mediaa ja ympäristöä. Tavoitteena on rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan.Ilmaisua harjoitellaan tietoisesti ja siihen annetaan monipuolisia virikkeitä. Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomiota kuvissa oleviin erilaisiin asioihin kuten väreihin, muotoihin ja tunnelmaan. Opettaja ohjaa oppilasta havainnoimaan kuvien yksityiskohtia ja miettimään, millaisia tarinoita kuvat voisivat sisältää. Oppilaan huomioihin ja kuvien herättämiin ajatuksiin suhtaudutaan hyväksyvästi ja kannustavasti.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Parkanossa harjoitellaan kuvallisia ilmaisutapoja monipuolisesti. Kuvataiteen opetuksessa innostetaan oppilaita erilaisten tekniikoiden, välineiden ja materiaalien käyttöön. Ensimmäisellä vuosiluokalla oppilasta ohjataan puuvärien, vahaliitujen ja vesivärien käytössä siten, että oppilas harjaantuu näiden tekniikoiden oikeaoppiseen käyttöön. Oppilas tutustuu erilaisiin papereihin ja kartonkeihin esimerkiksi piirtäen, värittäen, maalaten, leikaten ja repien. Oppilas tutustuu perusmuotoihin kolmio, neliö ja ympyrä. Muovailua voidaan tehdä savesta, erilaisista massoista tai taikinasta sekä talvella lumesta. Rakenteluun sopivia materiaaleja ovat kierrätysmateriaalit ja luonnonmateriaalit sekä erilaiset rakennussarjat. Digitaalisilla laitteilla voidaan harjoitella kuvaamista ja omien töiden tallentamista esim. omaan portfolioon. Oppilasta ohjataan pitkäjänteiseen ja tavoitteelliseen työskentelyyn.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Parkanossa opetellaan heti ensimmäisestä luokasta lähtien tarkastelemaan omaa ja toisen työtä. Oppilaiden töitä tarkastellaan yhdessä keskustellen. Kiinnitetään huomiota kuvien välittämiin tai herättämiin tunteisiin. Harjoitellaan itsearvioinin ja vertaisarvioinnin taitoja. Oppilasta ohjataan havaitsemaan töiden onnistuneita ratkaisuja ja kehittelyä vaativia kohtia. Oppilasta ohjataan antamaan toisille asiallista palautetta. Oppilasta kannustetaan etsimään omia ratkaisuja töiden kuva-aiheisiin ja muuhun toteutukseen. Mielikuvituksen ja luovuuden käyttöön rohkaistaan.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Parkanossa ensimmäisen vuosiluokan oppilas tutustuu ikätasoisesti kuvataiteen käsitteisiin. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa piirtäminen, värittäminen ja maalaaminen. Oppilas tunnistaa materiaalien ja välineistön nimityksiä. Oppilas saa kokemuksia kuvataiteen eri alueilta taideteoksia tarkastellen sekä näyttelyvierailujen avulla. Oppilas oppii tarkastelemaan taidekuvien ja oppilastöiden lisäksi erilaisia kuvatyyppejä kuten esimerkiksi valokuvat, elokuvat, televisio, videot, tietokonepelit, mainokset, julisteet jne. Oppilasta ohjataan pohtimaan, mikä on todellista ja mikä mielikuvitusta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Parkanossa alkuopetuksessa on keskeistä oppiminen leikin ja tekemisen avulla. Tärkeitä näkökohtia ovat elämyksellisyys, tekemisen ilo, kokeilu ja löytäminen. Lasta ohjataan käyttämään kaikkia aisteja tutkiessaan omia havaintojaan ja mielikuviaan ympäröivästä maailmasta. Parkanossa lapset tutustuvat omaan kulttuuriperintöönsä esimerkiksi Parkanon vaakunan, ja Parkanon nimikkolajien kautta (hirvi ja mänty). Monikulttuuriseen kuvantekemiseen oppilasta ohjataan muista kulttuureista peräisin olevien virikkeiden avulla esim. esineet, valokuvat, kulttuurien perinteiset tekniikat sekä sadut ja tarinat. Oppilasta ohjataan taloudelliseen materiaalien käyttöön ja kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään oppilasta kiehtovia kuvia tai hänen oman maailmansa kuvia. Voidaan käsitellä kuvia, joita lapsi tässä elämänsä vaiheessa kohtaa. Painotetaan lapsen omatuottamaa kuvamaailmaa ja mielikuvitusta.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voidaan tutustua paikalliseen rakennuskulttuuriin ja paikalliseen taiteilijaan.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

ePerusteet