Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä vuosiluokalla oppilasta ohjataan tutustumaan erilaisiin käsityömateriaaleihin tutkien ja tunnustellen materiaalien erilaisia ominaisuuksia ja rakenteita. Oppilaan annetaan leikkiä materiaaleilla ja tuottaa omia ratkaisuja materiaalien käyttöön. Oppilaan ideoita kuunnellaan, niistä keskustellaan opettajan ja ryhmän kanssa ja mietitään yhdessä ideoiden toteutusta. Opettaja luo ryhmään avoimen ja hyväksyvän ilmapiirin, jossa tuetaan lapselle luontaista tutkivaa, kokeilevaa ja leikkivää lähestymistä materiaaleihin. Ensimmäisellä vuosiluokalla tärkeää on motoristen taitojen harjoittelu rakennellen, muovaillen, leikaten ja ommellen. Saksien tarkkaa käyttöä harjoitellaan. Kappaleita liitetään toisiinsa esim. liimaten ja etupistoilla ommellen. Myös muita tekniikoita voidaan käyttää opettajan harkinnan mukaan. Ensimmäisen luokan oppilasta ohjataan tutustumaan eri käsityötekniikoiden perinteisiin malleihin ja rohkaistaan näiden pohjalta ideoimaan omaa työtä. Oppilasta ohjataan noudattamaan ja muistamaan lyhyitä ja selkeitä suullisia ohjeita ja kannustetaan ohjaamaan ja auttamaan tarvittaessa toista oppilasta. Mallien ja työohjeiden seuraaminen on harjoitusta koodaamiseen.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä vuosiluokalla oppilasta ohjataan ilmaisemaan käsityöideoitaan kertomalla ja piirtämällä. Oppilas voi dokumentoida käsityönsä edistymistä esim. kuvaamalla tekemisen vaiheita ja valmista työtä tvt-laitteilla. Ryhmässä keskustellaan työn etenemisestä ja työn valmistuttua voidaan kerrata vaiheita ja verrata alkuperäistä ideaa valmiiseen tuotteeseen. Oppilas voidaan ohjata tallentamaan töitään ja työskentelyprosessia jo ensimmäisestä luokasta alkaen ja kerätä oppilaan alkuopetuksen aikana töistään tekemiä dokumentteja portfolioksi.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisen vuosiluokan oppilasta ohjataan ymmärtämään, että monenlainen voi olla kaunis ja että toimiva tuote voidaan valmistaa erilaisilla ratkaisuilla. Ryhmään luodaan rohkaiseva ja turvallinen ilmapiiri, jossa hyväksytään erilaisia tapoja toimia ja tehdä asioita. Oppilas saa myönteistä ja rohkaisevaa palautetta ideoistaan ja ratkaisuistaan. Oppilasta ohjataan myös etsimään malleja ja ideoita työskentelyynsä ohjekirjoista ja internetistä. Oppilasta rohkaistaan tuomaan löytämiään malleja ja ohjeita kouluun.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisen vuosiluokan oppilas tutustuu eri materiaaleihin esim. puu, kankaat, langat, muovailumassat, kartonki, kierräysmateriaalit jne. Oman kokeilemisen ja ideoimisen lisäksi oppilas tutustuu perinteisiin materiaalien työstämistapoihin esim. leikaten, liimaten, ommellen, naulaten, hioen, muovaillen jne. Oppilasta ohjataan käyttämään käsityövälineitä omasta ja toisen oppilaan turvallisuudesta huolehtien (esim. saksien kuljettaminen luokassa turvallisesti). Oppilasta ohjataan materiaalin järkevään ja taloudelliseen käyttöön. Oppilasta ohjataan oman ympäristönsä siisteydestä huolehtimiseen ja välineiden ja materiaalien siistiin ja järjestelmälliseen säilytykseen.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Ensimmäisellä vuosiluokalla huomioidaan, että oppilaat ovat eri vaiheessa motorisessa kehityksessään ja että työn jälki on hyvin riippuvainen lapsen kehitysvaiheesta. Käsityön avulla lapsen taidot myös kehittyvät ja siksi innostaminen ja myönteinen palaute on tärkeämpää kuin työn siisteys tai mallinmukaisuus. Ensimmäisen luokan oppilaalle annetaan myönteistä palautetta ideoimisesta, kokeilemisesta, yrittämisestä, jaksamisesta ja taitojen kehittymisestä kullekin omien tavoitteidensa mukaan riippumatta työn lopputuloksesta. Oppilasta ohjataan antamaan toiselle oppilaalle asiallista palautetta.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet