Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Parkanossa musiikki arvioidaan lukvuositodistuksessa vuosiluokilla 1-2 sanallisesti.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Musiikin opetus ensimmäisellä vuosiluokalla on elämyksellistä ja toiminnallista. Oppilasta ohjataan musiikin mukaiseen liikkumiseen monipuolisilla tavoilla esim. laululeikeillä ja musiikkiliikunnalla. Soittamisen ja musisoinnin alkeisiin tutustutaan kehorytmeillä ja perusrytmisoittimilla esim. rytmikapuloilla. Oppilasta ohjataan kokemaan musiikin kautta erilaisia tunteita ja tunnelmia. Alkuopetuksen musiikin keskeinen työtapa on leikki, myös draama ja esittäminen elävöittävät musiikin tunteja. Ensimmäisellä vuosiluokalla oppilasta rohkaistaan tulemaan mukaan yhteiseen musisointiin. Oman äänen- ja kehonkäytön henkilökohtaisen ja herkän luonteen vuoksi ilmapiiri musiikkihetkissä on lempeä ja hyväksyvä. Keskitytään erityisesti perussykkeen hahmottamiseen kuullusta musiikista. Sykettä harjoitellaan monipuolisilla työtavoilla. Oppilasta rohkaistaan rytmien käyttöön esim. sanarytmeillä, kaikurytmeillä ja omia rytmejä keksimällä. Melodioiden opettelussa pyritään huomioimaan jokaisen oma taso ja tehtävät valitaan siten, että jokainen voi kokea onnistumisia. Oppilasta kannustetaan kertomaan musiikillisista havainnoistaan ja kokemuksistaan ja jakamaan niitä toisten kanssa esim. ryhmissä keskustellen. Lauluohjelmistoa valittaessa kiinnitetään huomiota, että melodiat ovat aluksi riittävän yksinkertaisia ja niiden opetteluun käytetään riittävästi aikaa. Ensimmäisellä vuosiluokalla ohjelmistoa suunnitellessa huomioidaan oppilaiden kiinnostuksen kohteet ja toiveet.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään ääntään sopivalla voimakkuudella ja jokaisen omalla luonnollisella lauluäänellä. Oppilasta ohjataan harjoittamaan ja laajentamaan omaa äänialuettaan sopivillä äänenkäyttöharjoituksilla. Oppilasta ohjataan yhteismusisoinnin alkeisiin: kappale aloitetaan ja lopetetaan ryhmän kanssa yhdessä ja yhdessä sovittuja sääntöjä noudatetaan soittimien käsittelyssä. Oppilasta ohjataan havaitsemaan äänenkorkeuden vaihteluita ja kuljettamaan omaa ääntään vaihteluiden mukaan. Oppilasta ohjataan tuottamaan ryhmän kanssa yhtenäistä ääntä. Oppilasta ohjataan havainnoimaan ja seuraamaan yksinkertaisia rytmejä yhdessä ryhmän kanssa. Oppilasta ohjataan huomioimaan sopiva ja miellyttävä äänenkäyttö eri tilanteissa omassa luokkayhteisössä. Oppilasta ohjataan luontevaan äänenkäyttöön valitsemalla oppilaan ikätasolle sopivia kappaleita, joiden avulla opitaan hahmottamaan yksinkertaisia sävelkulkuja ja rytmikuvioita.
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan erottamaan toisistaan hiljaisuus ja äänekäs ympäristö, erottelemaan ja tunnistamaan eri ääniä esim. erilaisilla esineillä tai soittimilla tuotettuja ääniä. Oppilasta ohjataan liikkumaan äänen ja musiikin mukaan. Musiikin käsitteitä, kuten voimakkuus, rytmii ja tempo voidaan harjoitella laululeikeillä ja kuunteluharjoituksilla. Oppilasta ohjataan hahmottamaan, miten äänistä muodostuu musiikkia. Oppilasta ohjataan yhdistelemään itse kokeillen erilaisia ääniä, rytmejä ja liikettä. Oppilasta ohjataan kokemaan ääniympäristöä myönteisenä ja luontevana asiana. Huomioidaan, että oppilaat kokevat äänet eri tavoin ja voivat tarvita aikuisen tukea äänimaailman kokemisessa. Ohjelmisto suunnitellaan siten, että musiikin erilaiset ilmiöt tulevat esille oppilaalle mielenkiintoisella ja motivoivalla tavalla esim. liikkuen ja leikkien.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan omaan musiikilliseen tuottamiseen. Musiikinopetuksen hyväksyvä ja erilaisuutta arvostava ilmapiiri rohkaisee musiikilliseen kokeiluun. Improvisoinnissa lähdetään liikkeelle lapsen omasta leikkiin ja touhuiluun liittyvästä musiikki-ilmaisusta. Oppilasta ohjataan kokemaan musiikkia liikunnan ja kuvataiteen keinoin. Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että hänen oma äänellinen tuotoksensa on myös musiikkia. Oppilasta ohjataan löytämään musiikin elementtejä myös liikkeestä ja kuvasta.Oppilasta ohjataan nauttimaan omasta musiikillisesta tuottamisestaan ja arvostamaan ja antamaan asiallista palautetta toisen tuotoksesta.Ohjelmistoon valitaan sellaisia materiaaleja esim. sävellyksiä, kuvia, videoita jne., jotka innostavat oppilasta omiin kokeiluihin.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu perinteisiin suomalaisiin lastenlauluihin, laululeikkeihin ja helppoihin kansantanssinomaisiin liikuntaleikkeihin. Huomioidaan myös ryhmässä mahdollisesti olevien monikulttuuristen lasten kotimaiden musiikkia ja kulttuuria mahdollisuuksien mukaan. Oppilas tutustuu kansanmusiikille tyypillisiin muotoihin ja rakenteisiin esim. vuorolaulu ja kaanon.Oppilasta ohjataan arvostamaan omaa musiikillista kulttuuriperintöään ja kunnioittamaan erilaisen kulttuuritaustan omaavan lapsen kulttuurin perinteitäOhjelmistoon valitaan ikätasolle sopivia suomalaisia lasten- ja kansanlauluja ja laululeikkejä. Tutustutaan muiden kulttuurien ikätasoiseen laulustoon.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan laulamisen ja soittamisen yhteydessä tunnistamaan, millaista on nuottikirjoitus. Tutustutaan käsitteeseen nuotti, nuottiviivasto ja nuottiavain. Tutustutaan rytmimerkkeihin taa ja titi. Oppilas tulee tietoiseksi, että musiikki merkitään paperille nuoteilla, rytmimerkeillä ja tauoilla. Oppilas tietää, että musiikin voi merkitä muistiin, niin että sen voi toistaa myöhemmin samanlaisena tai että toiset voivat sitä soittaa ja laulaa. Ohjelmistoon valitaan materiaalia, jossa on selkeää ja yksinkertaista nuottikirjoitusta oppilaan havainnoitavaksi..
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan keskittymään musiikkitunnilla annettuihin tehtäviin ja noudattamaan musiikkituntien sääntöjä mm. äänenkäytöstä ja soittimien käsittelystä. Oppilasta ohjataan tarkkaavaisuuteen musiikin kuuntelussa ja huolellisuuteen omassa musisoinnissa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään erilaisia tapoja kokea musiikkia ja kunnioittamaan toisen kokemusta. Oppilasta ohjataan nauttimaan omalle ikätasolle sopivasta musiikista ja häntä opastetaan tekemään lapsille turvallisia musiikkivalintoja.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan musiikkitunnin sääntöjä ja annettuja ohjeita sekä asettamaan pieniä tavoitteita oman olemisensa ja tekemisensä suhteen musiikkitunneilla. Opettaja ohjaa ryhmää valitsemaan ikätasoisia tavoitteita musisointiin. Oppilasta ohjataan ymmärtämään harjoittelun merkitys tavoitteiden saavuttamisessa. Oppilasta ohjataan huomaamaan, että moni musiikillinen tekeminen on yhteistä harjoittelua ja jokainen ryhmän jäsen vaikuttaa työn onnistumiseen. Oppilas huomaa, että musiikilliset taidot kehittyvät harjoittelemalla ja jokaisella on oikeus tehdä musiikkia ja nauttia siitä. Alkuopetuksessa musiikin ohjelmisto etenee helposta haastavampaan oppilasryhmän mukaan.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

ePerusteet