Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Taiteellisen ilmaisun ja toiminnan lähtökohtina toimivat omat aistihavainnot, mielikuvat ja elämykset. Opetuksessa innostetaan oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla. Toisella vuosiluokalla harjoitellaan edelleen piirtämisen ja värittämisen tekniikoita puu-, vaha- ja vesiväreillä. Oppilas tutustuu väriopin käsitteisiin päävärit ja välivärit. Harjoitellaan värien sekoittamista. Lisäksi pohditaan kylmien ja lämpimien värien eroa. Rakentelua ja muovailua kokeillaan erilaisilla materiaaleilla mahdollisuuksien mukaan. On tärkeää, että oppilas saa kokemuksia omien ja mielipiteidensä merkityksestä. Tärkeitä näkökohtia ovat elämyksellisyys, tekemisen ilo, kokeilu ja löytäminen.
Kuvallinen tuottaminen
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Parkanossa kannustetaan oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn. Työtapoina käytetään oppilaiden yksilöllisiä harjoituksia sekä pari- ja ryhmätöitä. Oppilasta kannustetaan suunnittelemaan työtään ja toteuttamaan suunnitelmaansa huolellisesti. Oppilasta kannustetaan omaperäiseen ideointiin. Oppilasta ohjataan huomaamaan työn huolellisen tekemisen merkitys lopputulokselle. Oppilasta ohjataan yhteiseen ideointiin toisten kanssa, jossa tärkeää on toisen kuunteleminen, sopiminen yhteisistä tavoitteista, tasapuolinen osallistuminen työskentelyyn ja aloitetun työn loppuun saattaminen yhdessä. Työskentelyn päätteeksi opetellaan tarkastelemaan omia ja toisten tekemiä kuvia keskustellen niistä. Toisen kuunteleminen ja hänen näkemyksen arvostaminen auttaa lasta ymmärtämään taideteoksia paremmin. Huolehditaan, että oppilaan toisen työstä antama palaute on asiallista ja rakentavaa.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa kannustetaan oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään. Tutustutaan muun muassa Parkanon tärkeisiin rakennuksiin ja luonnonympäristöihin. Oppilasta ohjataan havainnoimaan ympäristöstään erilaisia viivoja, pintoja ja muotoja sekä liikettä ja tilaa ja siirtämään näitä omiin töihinsä. Oppilasta ohjataan myös kolmiulotteiseen hahmottamiseen ja tunnistamaan perusmuotoja ja kappaleita. Oppilasta ohjataan sommittelemaan töitään ympäristön esimerkkien avulla. Oppilasta voidaan ohjata tutustumaan ympäristön visuaalisiin elementteihin retkeillen, havainnoiden ja havaintoja paikan päällä taltioiden esim. piirtämällä, valokuvaamalla tai videoimalla. Oppilaan huomio kiinnitetään ympäristön taideteoksiin, julisteisiin, mainoksiin, merkkeihin sekä rakenteisiin ja rakennuksiin.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Toisen vuosiluokan oppilasta voidaan innostaa kuvien tekemiseen aiheina oman kotipaikkakunnan luonto, eläimet ja kasvit. Näihin tutustutaan mahdollisuuksien mukaan aidossa ympäristössä ja elämyksia puretaan koulussa kuvataiteen keinoin. Oppilasta ohjataan ja kannustetaan ilmaisemaan havaintojaan omasta lähiympäristöstään kuten kotipihasta, koulumatkan varrelta ja koulun ympäristöstä. Toisella vuosiluokalla voidaan hahmottaa ympäristöä esim. piirtämällä karttoja. Oppilasta voidaan ohjata havainnoimaan myös rakennusten sisätoloja ja suunnittelemaan ja toteuttamaan omia ideoitaan esim. rakennellen. Menneen ajan tunnelmiin ja visuaaliseen kulttuuriin voidaan tutustua esim. vierailemalla Parkanon eri museoissa. Mahdollisuuksien mukaan tutustutaan muiden kulttuurien perinteisiin.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan lukemaan kuvallista kulttuuria siten, että hän tunnistaa joitakin kuvien taustalla olevia tarkoituksia (esim. mainoksen tehtävänä on myydä jotain tuotetta jne.). Oppilas tutustuu oman kulttuurinsa juhlien perinteiseen kuvakieleen ja värimaailmaan.Lukuvuoden aikana oppilasta ohjataan ilmaisemaan eri juhlien ja tilaisuuksien kannalta tärkeitä arvoja kuvallisin keinoin. Suunnitellaan ja toteutetaan eri tilaisuuksiin sopivia teoksia ja pohditaan värien merkitystä näissä.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Käsitellään oppilasta kiehtovia kuvia tai hänen oman maailmansa kuvia. Voidaan käsitellä kuvia, joita lapsi tässä elämänsä vaiheessa kohtaa. Voidaan painottaa lapsen omatuottamaa kuvamaailmaa ja mielikuvitusta.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan esimerkiksi paikalliseen rakennuskulttuuriin tai paikalliseen taiteilijaan. Oppilas voi tuottaa paikalliseen ympäristöön nivoutuvaa taidetta (rakentaa luonnonmateriaaleista taidehahmoja ympäristöön).

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan tunnetuimpiin suomalaisiin taiteilijoihin.

ePerusteet