Tekstien tulkitseminen |
T5 ohjata oppilasta kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien kriittiseen tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä.
|
Puhuttujen, kirjoitettujen ja monimediaisten tekstien tulkinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi tekstien vaikutuskeinoja.
Oppilas havainnoi tekstien sellaisia merkityksiä, joita ei sanota suoraan, kuten tekstin ajatuskulkua, asenteita ja näkökulmia.
Oppilas tulkitsee, miten muut tekstit vaikuttavat tekstin merkityksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tekstien tulkinnan taitoaan oppimisen resurssina.
Oppilas arvioi tekstejä ja tekee tekstistä päätelmiä ja kriittisiä kysymyksiä.
Oppilas ymmärtää, että muut tekstit vaikuttavat tekstin tulkintaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee ja ymmärtää ikäkauden mukaisia, myös abstrakteja tekstejä.
Oppilas tekee teksteistä päätelmiä ja esittää niiden sisällöstä perusteltuja mielipiteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee ja ymmärtää yksinkertaisia, kieleltään konkreettisia tekstejä tutuissa tilanteissa.
Oppilas esittää niistä kysymyksiä ja mielipiteitä yhdessä muiden kanssa ja itsenäisesti.
|
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen |
T8 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä. Oppilasta autetaan tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä sekä ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu kielen ilmiöistä. Hän tunnistaa kielen rakenteita ja hyödyntää muodollista ja epämuodollista kieltä kielenkäytön resurssina sekä kielen tyylipiirteitä ja sävyjä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
|
Kielitietoisuuden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee päätelmiä tekstien kielellisistä ja tekstuaalisista piirteistä.
Oppilas hyödyntää kielenkäytössään muodollista ja epämuodollista kieltä.
Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen merkitysten rakentumiseen tekstissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi ja erittelee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä tarkoituksenmukaisten käsitteiden avulla.
Oppilas ymmärtää muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien vaikutuksia.
Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa.
Oppilas tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien välisiä eroja.
Oppilas osaa jakaa lauseen rakenneosiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa.
Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja.
Oppilas hahmottaa lauserajat ja tunnistaa verbin lauseen keskuksena.
|
T9 innostaa oppilasta tutustumaan kirjallisuuden lajeihin, suomalaiseen kirjallisuuteen, sen historiaan ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ohjata tunnistamaan tekstin suhteita toisiin teksteihin
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta innostetaan tutustumaan kirjallisuuden lajeihin, suomalaiseen kirjallisuuteen, sen historiaan ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ohjataan tunnistamaan tekstin suhteita toisiin teksteihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas lukee ja tulkitsee suomenkielistä kirjallisuutta, erityisesti suomalaista nykykirjallisuutta. Hän tutustuu suomalaisen kirjallisuuden päävaiheisiin ja niiden yhteyksiin maailmankirjallisuuteen sekä ymmärtää kirjallisuuden lajin ja muiden tekstien vaikutuksen teokseen.
|
Kirjallisuuden ja sen vaiheiden tuntemus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas lukee monipuolisesti suomenkielistä kirjallisuutta ja analysoi lukemaansa keskustelemalla ja kirjoittamalla.
Oppilas tuntee suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita ja niiden yhteyden eurooppalaisiin virtauksiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas lukee suomenkielisiä kirjoja ja erittelee lukukokemustaan.
Oppilas osaa nimetä suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita.
Oppilas osaa eritellä kirjallisuuden lajien piirteitä lukemastaan tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas lukee suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä ja keskustelee lukukokemuksestaan muiden kanssa.
Oppilas on tutustunut joihinkin suomalaisen kirjallisuuden päävaiheita edustaviin teksteihin.
Oppilas tuntee joitakin kirjallisuuden lajeja ja kuvailee vähintään yhtä niistä.
Oppilas tunnistaa, mihin lajiin teksti kuuluu.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas lukee lyhyitä, helppotajuisia suomenkielisiä kaunokirjallisia tekstejä.
Oppilas erottaa fiktiivisen tekstin muista teksteistä.
Oppilas hahmottaa, että eri aikoina on kirjoitettu erilaisia tekstejä.
Oppilas tunnistaa mallien avulla tekstien välisiä yhteyksiä.
|
T10 auttaa oppilasta avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta autetaan avartamaan kulttuurinäkemystään ja erittelemään koulun ja yhteiskunnan monimuotoisuutta sekä tunnistamaan kulttuurien samanlaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisen koulun ja yhteiskunnan merkityksen. Hän tunnistaa kulttuurisia eroja ja samankaltaisuuksia ja erilaisten ilmiöiden kulttuurisidonnaisuutta.
|
Kulttuurisen tietoisuuden kehittyminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiä kielellisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden merkityksestä itselleen ja yhteiskunnalle.
Oppilas osallistuu aktiivisesti yhteisten kulttuuristen kokemusten luomiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas erittelee yhteiskunnan monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta.
Oppilas osaa eritellä kulttuurisia kokemuksiaan.
Oppilas tekee havaintoja siitä, että kulttuuri, yksilöiden toiminta ja erilaisten ryhmien muodostuminen vaikuttavat toisiinsa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksilön ja lähiympäristön monikielisyyttä ja kulttuurista monimuotoisuutta.
Oppilas monipuolistaa kulttuurisia kokemuksiaan ja osaa kertoa niistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että jokainen yhteiskunta on monikielinen ja kulttuurisesti monimuotoinen.
Oppilas tunnistaa ja osaa kuvata kulttuurisia kytköksiä omassa elämässään.
|
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena |
T11 ohjata oppilasta vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana, ohjata häntä näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muilta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana. Oppilasta ohjataan näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muilta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään kielenoppijana ja kielen käyttäjänä. Hän vertailee ja hyödyntää erilaisia oppimisen tapoja itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
|
Oman kielenoppimisen kehittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itselleen haasteellisia oppimistavoitteita ja edistää yhteistä oppimista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kielenoppimistaitojaan ja hyödyntää monipuolisesti ympäristöään kielenoppimisen resurssina.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kielenoppijana ja kielen käyttäjänä sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja kielenoppimisestaan ja omista oppimisen tavoistaan.
|
T12 ohjata oppilasta havainnoimaan, miten kieltä käytetään eri tiedonaloilla
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan havainnoimaan, miten kieltä käytetään eri tiedonaloilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilaan kielitaito kehittyy arkikielestä kohti tiedonalojen kieltä.
|
Abstraktin kielen rakentuminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuntee abstraktin kielen keinoja ja käyttää niitä tekstien tulkinnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti vaativaa kieltä, mutta tarvitsee kontekstin tukea.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ikätasolleen suunnattua kognitiivisesti melko vaativaa kieltä vahvan kontekstin tuen avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käsittelee eri tiedonalojen aiheita arkikielellä.
|
T13 kannustaa oppilasta kehittämään tiedonhankintataitoja, oman työskentelyn suunnittelua, jäsentämistä ja arviointia itsenäisesti ja ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan kehittämään tiedonhankintataitoja, oman työskentelyn suunnittelua, jäsentämistä ja arviointia itsenäisesti ja ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisia tiedonhankintakeinoja tekijänoikeuksia noudattaen. Hän suunnittelee, jäsentää ja arvioi omaa työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä.
|
Tiedonhankinta sekä oman työskentelyn suunnittelu, jäsentäminen ja arvioiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas etsii ja yhdistelee monipuolisesti eri tietolähteiden tietoa vertaillen ja tiedon luotettavuutta arvioiden.
Oppilas edistää tavoitteellisesti yhteistä työskentelyä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etsii tietoa eri lähteistä sekä suunnittelee, jäsentää ja arvioi työskentelyään itsenäisesti ja ryhmässä.
Oppilas tuo oman panoksensa yhteiseen työskentelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas etsii tietoa tutuista tai annetuista lähteistä, mutta käsittelee tietoa toistaen.
Oppilas arvioi omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas etsii yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä.
Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.
Oppilas suunnittelee ja arvioi työskentelyään vain vähän.
|