Biologia

Opetussuunnitelman perusteet

Biologian opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin biologian tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa biologista tietoa. Biologian summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että biologisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Opettaja seuraa oppilaan taitoa tehdä havaintoja, kerätä, käsitellä, tulkita, arvioida ja esittää erilaisia aineistoja. Lisäksi arvioidaan oppilaan taitoa käyttää biologialle ominaista välineistöä, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä taitoa toteuttaa pienimuotoisia kokeita ja tutkimuksia koulussa ja sen ulkopuolella. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona biologian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut biologian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt biologian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on biologian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan biologian oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy biologian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Biologiassa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella biologiassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Biologiassa kussakin kriteerikuvauksessa ilmaistaan myös alemman arvosanan osaaminen.


Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Arviointi on rakentavaa ja kannustavaa. Sitä voidaan tehdä suullisesti ja kirjallisesti. Arvioinnin apuna ovat kokeet, näyttötyöt, tutkielmat, tutkimukset ja niiden raportointi, esitelmät, eliökokoelma ja työskentelytaitojen arviointi myös maastossa. Oppilasta ohjataan asettamaan omia oppimistavoitteita ja harjoittamaan itsearviointia.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Biologinen tieto ja ymmärrys
T2 auttaa oppilasta kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä ymmärtämään eliökunnan rakennetta
Paikallinen tarkennus
Naantali: Ohjata oppilasta kuvamaan eläinsolun päärakenteet ja tärkeimmät elintoiminnot. 9. luokalla tarkastelun kohteena on ihminen. L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti tutkimushavaintoihinsa, teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja. L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan ihmisbiologiaan liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. Hän oppii luokittelemaan eliöitä eri eliökuntiin ja antamaan esimerkkejä kullekin kunnalle tyypillisistä piirteistä.
Eliökunnan ja eliöiden rakenteiden ja elintoimintojen tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä eliökunnat ja perustella eliökunnan luokittelun periaatteita. Oppilas tunnistaa, luokittelee ja vertailee keskeisimpiä eliöryhmiä. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden rakenteita sekä selittää eliöiden elintoimintoja ja niiden tehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimeätä eliökunnat ja kuvailla eliökunnan luokittelun periaatteita esimerkkilajien avulla. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita sekä kertoo eliöiden elintoiminnoista ja niiden tehtävistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä eliökunnat. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita ja kuvailee elintoimintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä eliökunnat sekä eri eliöryhmille yhteisiä perusrakenteita ja toimintoja.

T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta kuvaamaan ihmisen evoluution vaiheet pääpiirteittäin sekä harjaannuttaa perinnöllisyyteen liittyvien keskeisten käsitteiden hallinnassa ja ymmärtämään perinnöllisyyden perusteita. Ohjata oppilasta ymmärtämään ja kuvaamaan perimän ja ympäristön merkityksen ihmisen ominaisuuksien kehittymisessä. L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin. Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö. Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta kuvaamaan ihmisen tärkeimpien kudosten, elinten ja elimistöjen rakennetta ja toimintaa ja selostamaan pääpiirteissään sukupuolisolujen synnyn, yhdynnän, hedelmöityksen, raskauden kulun ja synnytyksen. L3 Biologiassa oppilasta autetaan ymmärtämään unen, levon, ravinnon, liikunnan ja päihteettömyyden merkityksen hyvinvoinnille nyt ja tulevaisuudessa. Oppilas harjaantuu pitämään itsestään ja ympäristöstään huolta vastuullisten elämäntapojen ja käyttäytymisen kautta. Arjen taitoihin liittyvät vastuulliset kulutustottumukset ja miellyttävän ympäristön luominen itselle ja muille.  
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet. Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia. Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä. Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja. Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.

T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen vaikutuksen ympäristömuuttoksiin ja ympäristömuutoksien ja ekosysteemien aineellisten ja aineettomien tuotanto-, säätely-, säilymis- ja ylläpitämispalveluiden muuttumisen vaikutuksen ihmisen psyykkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin sekä olemassaoloon. L4 Biologiassa monilukutaitoinen oppilas suhtautuu kriittisesti tutkimushavaintoihinsa, teksteihin ja eri tietolähteisiin ja harjoittelee oman sisällön tuottamista, julkaisua ja arviointia esim. projektimaisissa esityksissä. Oppilas harjaantuu biologisten käsitteiden käyttöön tulkitessaan ja tuottaessaan aineistoja. L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia. Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta. Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.

Biologiset taidot
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen elintoimintoihin ja terveysvalintoihin liittyviä syy -ja seuraussuhteita. L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittavat havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
Luonnontieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä. Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin. Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.

T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta työskentelemään laboratoriossa annettujen ohjeiden mukaan asianmukaisia välineitä käyttäen. L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan. L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan ihmisbiologiaan liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä. Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan. Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta ihmiskehoa koskevien tutkimusten tekoon luokassa ja laboratoriossa sekä harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ja tallentamaan keräämiään tietoja luokassa ja laboratoriossa. Ohjata oppilasta esittämään hypoteesejä ja tekemään ohjatusti pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoimaan sen tuloksista.Tarkastelun kohteena on ihmisen elimistö. L1 Biologiassa ajattelu ja oppimaan oppiminen tarkoittaa havaintojen tekemistä, kysymyksien tekemistä, pitkäjänteistä tutkimista ja ongelmanratkaisutaitojen harjoittamista yhdessä muiden kanssa toimien. Oppilas harjoittaa erilaisia oppimistapoja ja työskentelymenetelmiä ja harjaantuu mukauttamaan omia työskentelytapojaan. Oppilas kehittyy arvioimaan työtään ja työskentelytapojaan. L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan ihmisbiologiaan liittyvää tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
Biologisen tutkimuksen tekeminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa. Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.

T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilas ymmärtää, osaa kuvata ja perustella miten elämäntapoihin liittyvät valinnat vaikuttavat terveyteen. Oppilas ymmärtää bioteknologian perusteita ja lääketieteellisen teknologian vaikutuksia ihmiselle. L2 Biologiassa oppilas rakentaa omaa luontosuhdettaan ja suhdettaan muuttuvaan ympäristöön. Oppilas tutustuu erilaisiin paikallisiin ja lähiympäristön kohteisiin, ja oppii kunnioittamaan niihin liittyviä arvoja. Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan ympäristöön liittyviä näkökantojaan ja rohkaistaan ottamaan kantaa myös ympäristöongelmiin. L3 Biologiassa oppilasta autetaan ymmärtämään unen, levon, ravinnon, liikunnan ja päihteettömyyden merkityksen hyvinvoinnille nyt ja tulevaisuudessa. Oppilas harjaantuu pitämään itsestään ja ympäristöstään huolta vastuullisten elämäntapojen ja käyttäytymisen kautta. Arjen taitoihin liittyvät vastuulliset kulutustottumukset ja miellyttävän ympäristön luominen itselle ja muille.   L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita, ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Biologian asenne- ja arvotavoitteet
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta kuvaamaan kestävää kehitystä ja antamaan esimerkkejä siitä, millä tavalla voi itse toimia kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti, sekä ymmärtämään luonnon monimuotoisuuden säilymisen ja ympäristönsuojelun merkityksen ihmisen hyvinvoinnin näkökulmasta. L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: ohjata oppilasta ymmärtämään kestävän ravinnontuotannon ja tuotantoeläinten hyvinvoinnin merkityksen ja esittämään perusteluja eettisesti kestäville valinnoille. L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Paikallinen tarkennus
Naantali: kannustaa oppilasta toimimaan kestävällä tavalla terveyden, hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta. L5 Biologiassa TVT-osaaminen näkyy siinä, että oppilas osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia tietoteknisiä laitteita, ohjelmia ja tietoverkkoa tuottaessaan, dokumentoidessaan ja muokatessaan ihmisbiologiaan liittyvää tietoa. L7 Biologiassa harjoitetaan aktiivisena kansalaisena toimimista auttamalla muita ja osallistumalla yhteisen ympäristön hyvinvoinnin edistämiseen. Vahvistamalla oppilaan luontosuhdetta oppilas harjaantuu huomaamaan kestävän kehityksen merkityksen lähiympäristölle, sekä koko ihmiskunnan ja maapallon hyvinvoinnille
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Sisällöt

S1 Biologinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että biologisen tutkimuksen vaiheet tulevat oppilaan oman toiminnan kautta tutuiksi.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutkitaan ihmisen tai muun nisäkkään elimistöä biologisen tutkimuksen välineillä. Tutustutaan biologiseen näytteenottoon ja näytteiden tutkimiseen esim. mikroskoopin avulla. Hyödynnetään TVT-laitteita.

S2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöön

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilas havannoi ja tallentaa havaintojaan asiamukaisin välinein (esim. mikroskooppi, TVT-laitteet). Herätetään havaintojen kautta uteliaisuutta ja kiinnostusta elinympäristöönsä ja sen biologiseen tutkimiseen. Tämä tehdään ryhmäkoon niin salliessa, jako- ja kaksoistuntien yhteydessä.

S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutkitaan ihmisen vaikutusta ympäröiviin ekosysteemeihin ja monimuotoisuuteen.

S4 Mitä elämä on?

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan elämän perusilmiöitä biologialle tyypillisin tutkimusmenetelmin. Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Eliökunnan rakenteeseen ja monimuotoisuuteen perehdytään vertailemalla eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä. Tutustutaan perinnöllisyyden ja evoluution perusteisiin. Tarkastellaan bioteknologian mahdollisuuksia ja haasteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutkitaan eläinsolujen rakennetta asianmukaisin välinein (esim. mikroskooppi). Tarkastellaan bioteknologian ja lääketieteen mahdollisuuksia.

S5 Ihminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Tutkitaan ihmiskehon toimintaan asianmukaisin tutkimusvälinein (esim. spirometri, erilaiset digitaaliset mittalaitteet). Tutkitaan ihmisen elinten rakennetta käytännössä esim. nisäkkään elimiä preparoimalla. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen ominaisuuksien kehittymisessä.

S6 Kohti kestävää tulevaisuutta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen, ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja muutoksiin lähiympäristössä. Pohditaan luonnonvarojen kestävän käytön ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja eettisiä periaatteita, kestävää ravinnontuotantoa sekä eläinten hyvinvointia. Käsitellään biotalouden ja ekosysteemipalveluiden mahdollisuuksia kestävän tulevaisuuden kannalta. Tutustutaan luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Pohditaan ekosysteemipalveluiden käytön merkitystä ihmisen hyvinvoinnille ja olemassaololle. Hyödynnetään TVT- laitteita tiedon prosessoinnissa ja materiaalin tuottamisessa. Vahvistetaan oppilaan vaikuttajaminäkuvaa.

ePerusteet