Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Naantali: Oppilaan oppimisen arviointi Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus-oppiaineessa vuosiluokilla 1-2

- on oppilasta kannustavaa, monipuolista ja konkreettista, oppilaan vahvuuksista lähtevää

- perustuu vuoropuheluun yksittäisen oppilaan ja koko opetusryhmän kanssa

- tukee ja edistää oppilaan kielellistä kehitystä kaikilla S2-kielen tavoitealueilla (lukutaito, kirjoitustaito, ilmaisu ja sanavaranto)

- painopiste oppilaan kielellisen edistymisen arvioinnissa

- suuntaa työskentelyä oppilaan kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla

- on jatkuvaa ja koko oppilaan oppimisprosessiin kohdistuvaa

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ovat:

-edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen

-edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa

-edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen

-edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta rohkaistaan: - harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa - vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta rohkaistaan: - kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan sekä tunnistamaan tunnetiloja - keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan: - käyttämään mielikuvitusta - osallistumaan yhteisiin projekteihin - ilmaisemaan itseään suomen kieltä käyttäen
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta innostetaan ja ohjataan: - lukutaidon oppimiseen - sanaston ja käsitteistön kartuttamiseen
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan: - lukemaan suomeksi ja mahdollisuuksien mukaan myös omalla äidinkielellään - keskustelemaan lukemastaan koulussa suomeksi ja kotona äidinkielellään - etsimään kirjastosta omaa ikä- ja taitotasoaan vastaavaa kirjallisuutta
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan: - harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan harjoittelemaan: - käsin kirjoittamisen taitoa sekä näppäintaitoja - tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta kannustetaan harjoittelemaan: - oikeinkirjoituksen perusasioita
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta: - innostetaan edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään - autetaan huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten käyttäytymiseen
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta: - innostetaan kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta - ohjataan oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa - opastetaan kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta: - ohjataan tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään - eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta autetaan rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä: - viestijänä - lukijana - tekstien tuottajana - kielenoppijana
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan : - kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa - perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
Naantali: Oppilasta ohjataan : - havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä - arvioimaan omaa kielenoppimistaan

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Naantali:

  • Harjoitellaan koulunkäynnin ja arjen kannalta tarpeellisia vuorovaikutustilanteita; kysyminen, vastaaminen, pyytäminen, mielipiteen ilmaisu ja tunteista kertominen, kohtelias kielenkäyttö.

  • Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä ja toisten kuuntelemista.

  • Harjoitellaan oman tiedon jakamista ja toisilta viestijöiltä oppimista.

  • Harjoitellaan rakentavan palautteen vastaanottamista ja antamista.

  • Hyödynnetään rooli-ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Naantali:

  • Vahvistetaan sujuvaa lukutaitoa.

  • Harjoitellaan erilaisten tekstien lukemista ja tulkintaa, luetun liittämistä omiin kokemuksiin ja lukukokemusten jakamista.

  • Tutkitaan erilaisia kielellisiä rakenteita teksteissä (mm. otsikko, kappale ja äng-äänne).

  • Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita (mm. silmäily, pääasiat, otsikot, kuvat ja kuvatekstit).

  • Laajennetaan sana- ja käsitevarantoa.

  • Opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka ja – aika, juoni).

  • Tutustutaan ajan, paikan ja järjestyksen ilmaisutapoihin.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Naantali:

  • Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

  • Harjoitellaan suomen kielen oikeinkirjoitusta (tavuttaminen, sanat, sanavälit, lauseet ja lopetusmerkit).

  • Harjoitellaan omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden ilmaisemista kirjallisesti yksin ja ryhmässä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Naantali:

  • Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa koulussa ja lähiympäristössä.

  • Opiskellaan keskusteluissa tarvittavia vuorovaikutustaitoja (esim. samaa ja eri mieltä oleminen sekä kompromisseihin päätyminen).

  • Tutustutaan eri tekstilajeihin (tarinat, tietotekstit, kirje, kuvateksti, media).

  • Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

  • Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa ja tutustutaan kirjaston käyttöön.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Naantali:

  • Mallinnetaan ja harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötilanteita (esim. kirjavinkkaus luokkatovereille ja ryhmätöiden esittely).

  • Harjoitellaan TVT-taitoja.

  • Harjoitellaan tiedon etsimistä eri lähteistä ja sen työstämistä itsenäisesti ja yhdessä.

  • Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet