Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.
Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Havaintomotoriset taidot
- Suunnistus, pallopelit, tanssi, jooga ja kuntosaliharjoittelu
Motoriset perustaidot:
- Tasapainotaidot: voimistelu välineillä ja kehonhallintaharjoitteet, taitoluistelu ja jääpelit, laskettelu ja pallopelit
- Liikkumistaidot: parkour, circuit, pallopelit ja frisbee golf
- Välineen käsittelytaidot: eri pallopelien tekniikat välineiden käsittelyyn sekä vesipelastus
Fyysiset ominaisuudet:
- Kestävyys: kestävyys harjaantuu esimerkiksi perusliikunnassa (eripituiset juoksumatkat), musiikkiliikunnassa, pallopeleissä ja uinnissa.
- Voima: harjaannutetaan edelleen oman kehon painoa kannattelemalla, mutta myös välineillä, jotka lisäävät vastusta (esimerkkinä kuminauha, kuntopallo ja kevyet lisäpainot). Myös esimerkiksi uinti ja kiipeily harjaannuttavat lihasvoimaa.
- Nopeus: nopeus kehittyy mm. perusliikunnassa, palloilussa ja kamppailulajeissa.
- Liikkuvuus ja notkeus: alku- ja loppuverryttelyt liikuntatunneilla, monipuoliset venyttelyt sekä tutustuminen erilaisiin kehonhuoltomenetelmiin
Näitä taitoja ja ominaisuuksia harjoitetaan seuraavissa lajeissa
Sisällöt: jatketaan edelleen 6. luokalta samoin teemoin vaikeuttaen tekniikoita ja lisäämällä yhteispeliä
A. Voimistelu, perus- ja kuntovoimistelu (monipuolisia käsi-, jalka- ja vartaloliikkeitä), kuntopiiriharjoittelu, hyppelyitä ja hyppyjä sekä voimistelullisia liikesarjoja musiikin mukaan, aerobicin perusaskeleita, välinevoimistelu, välineiden tyypillisiä liikkeitä esimerkiksi hyppynarulla, voimistelupallolla, vanteella, nauhalla, keiloilla, omilla välineillä, liikkeiden yhdistäminen pieniksi sarjoiksi musiikkiin, lisäksi omien sarjojen keksimistä
B. Telinevoimistelu, permanto (pyörimis- ja tasapainoliikkeitä esim. haarakuperkeikka, päälläseisonta, käsinseisonta, vauhdillinen kärrynpyörä), penkki ja puomi, hyppyjä ja hyppelyitä, tasapainoliikkeitä, alastuloja (esim. laukkahyppy, vaaka, arabialainen), hypyt (hyppyarkku, pukki, trampoliini) köydet, renkaat, rekki (heilunta- ja riipuntaliikkeitä)
C. Yleisurheilu, juokseminen (pikajuoksu ja aitajuoksun alkeet, kestävyysjuoksu), hypyt (korkeus ja pituus), heitot ja työnnöt (pallo, turbokeihäs, keihäs, kuula, kiekko)
D. Uinti, uintilajien (rinta-, vapaa- ja selkäuinti) kertaus, sukeltaminen, erilaiset hypyt, 200 m uintisuoritus, hengenpelastus (7.lk)
E. Suunnistus/maastoliikunta, karttamerkit ja kartan värit, reitinvalinta, mittakaava, polkupyöräsuunnistus (7.lk)
F. Palloilut, koripallo (heitto- ja syöttötekniikat, kuljetus ja tukijalan käyttö, puolustuksen alkeet), viite- ja pienpelit, lentopallo (sormilyönti, hihalyönti, ala-aloitus, peli-idea, liikkuminen), jalkapallo (perustaitojen kehittäminen, peliajatuksen ymmärtäminen), pesäpallo (perustaitojen kehittäminen, liikkuminen, säännöt), salibandy (kuljetus, syötöt, peliajatus), sulkapallo (tutustumista mahdollisuuksien mukaan)
G. Hiihto, eri hiihtotyylien tekniikan harjoittelu, nousu- ja laskutekniikka
H. Luistelu/jääpelit, luistelu (liu’ut, jarrutukset, kehäkierrot ja käännökset eteen- ja taaksepäin, omien sarjojen kehittelyä), muodostelmaluistelua, mailatekniikkaa (kuljetus ja syöttö), kaukalopallo
I. Tanssi/musiikkiliikunta, yksinkertaisia nykymusiikkiin sopivia koreografioita, omat tanssisommitelmat, luovan liikunnan harjoitteet, erilaisissa ryhmissä ilmaisua annettujen aiheiden mukaan, perinteiset seuratanssit (valssi, jenkka, foxtrot)
Sisällöllinen tavoite, mikäli liikuntaa opetetaan venäjän kielellä, voi olla esimerkiksi tanssin ja musiikkiliikunnan sanaston oppiminen venäjäksi (esimerkiksi rytmin laskeminen, hyppyaskel, vaihtoaskel, tanssiote, suuntien (eteenpäin, taaksepäin, vasemmalle, oikealle) kertaus, kävele, marssi, sivuristiaskel, painonsiirto).