Fysiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Työskentelyn jäsentäminen pienemmiksi kokonaisuuksiksi, projekteiksi tai kokeellisiksi töiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Kokeellisen työskentelyn arviointi voi edetä hierarkisesti työskentelyn, havainnoinnin ja mittaamisen perustaidoista ohjeistettuihin tutkimustehtäviin ja lopulta avoimiin tutkimuksiin. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkotietojaan, -taitojaan ja -käsityksiään. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen ja kysymysten avulla. Kannustava palaute tukee erityisesti tutkimisen taitojen kehittymistä ja motivaation rakentumista. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja suunnataan huomiota kohti uusia kehittämishaasteita. Arviointi perustuu monimuotoisten tuotosten lisäksi työskentelyn havainnointiin. Tuotosten sisällön lisäksi arvioidaan opiskeluprosessia ja työn eri vaiheita, kuten kysymysten muodostamista, aiheen rajaamista, tiedonhakua, näkökulmien perustelemista, käsitteiden käyttöä, ilmaisun selkeyttä ja työn loppuun saattamista. Oppilaiden itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Opettajan ja oppilaiden välisiä keskusteluja voidaan käyttää arvioinnin tukena.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona fysiikan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut fysiikan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt fysiikan tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on fysiikan tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan fysiikan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy fysiikan päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan työskentelyn ohjaamisella fysiikassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Päättöarvioinnin kriteerien kuvaukset on kirjoitettu kumulatiivisesti, eli edellisen arvosanan osaaminen sisältyy seuraavan arvosanan osaamiseen, vaikkei tätä ole joka tavoitteen kohdalla erikseen kirjoitettu näkyviin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi antaa tietoa oppimisen kehittymisestä sekä motivoi opintoja. Arviointiperusteet käydään läpi lukukauden alussa. Fysiikassa kirjallinen näyttö muodostaa arvioinnin perustan. Se voi olla koesuorituksia tai oppilaan vihkoon ratkaisemia tehtäviä. Kirjallista näyttöä täydentää tunneilla osoitettu jatkuva näyttö. Se tarkoittaa työskentelyä tunnilla ja osallistumista opetuskeskusteluun. Jos oppilas opastaa joskus toista oppilasta vaikeissa kohdissa, tukee tämä auttajan arviointia. Kotitehtävien ratkaisut vaikuttavat arviointiin lähinnä jatkuvan näytön kautta. Arvioinnin kannustavuus tulee opettajan pitää mielessä.

Oppilaan itsearvio on merkittävä ja tulee esille varsinkn arviointikeskustelussa, jossa opettaja käy oppilaan kanssa läpi kulunutta oppimisperiodia ja sen tavoitteiden saavuttamista. Opettaja esittää oman näkemyksensä arvosanasta samassa yhteydessä. Oppilaalle tulee perustelut selviksi keskustelussa. Arvioinnin tuloksena oppilas saa arvosanan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun
Paikallinen tarkennus
Etsitään oppilaiden kanssa fysiikan sovelluksia ja ammatteja, joissa fysiikkaa erityisesti tarvitaan. Lisäksi pohditaan fysiikan suurimpia saavutuksia ja läpimurtoja, jotka ovat mm. helpottaneet elämää. Mietitään tulevia fysiikan tutkimuskohteita esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyen. Laaja-alainen osaaminen L1 kuuluu tähän tavoitteeseen, koska uuden aineksen oppimaanoppiminen on opiskelun keskeinen anti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kokee fysiikan opiskelun mielekkääksi.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan työskentelytaitoja siten, että hän kykenee suunnitelmalliseen, pitkäjänteiseen ja tulokselliseen työhön. On tärkeä oppia jakamaan tehtävä tarvittaessa pienempiin osiin. Prosessissa on tärkeää oppia ottamaan vastaan ja myös antamaan palautetta ympärille työskentelystä. Palaute tulee ymmärtää toimintaa kehittäväksi ja nykytilannetta kuvaavaksi. Myös samat seikat tulee ottaa itsearvioinnin taidon oppimisessa huomioon. Palaute ohjaa myös niihin kohtiin, jotka vaativat vielä lisäharjoitusta ja työtä. Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa palautetta annetaan rakentavasti riittävän usein (vertaispalaute ja opettajan antama). Pyritään löytämään aina jotain myönteistä sanottavaa toisen tekemästä työstä. Työelämätaitoja L6 tukee pitkäjänteiseen ja ahkeraan opiskeluun tähtäävä toiminta. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta työskentelystään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi omaa fysiikan osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen ja työskentelee pitkäjänteisesti.
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Tavoitetta T3 varten pyritään järjestämään mahdollisimman paljon vierailuja erilaisille fysiikkaan liittyville työpaikoille ja saamaan asiantuntijoita kertomaan koulullemme työstään ja opinnoistaan. Muita ammatteja voidaan käydä läpi esimerkiksi verkkotehtävien avulla, jotta oppilaat saisivat monipuolisen kuvan fysiikan tutkimuskentästä ja työmahdollisuuksista ja miten se voi kehittää koko yhteiskuntaa ja jopa ihmiskuntaa. Tämä motivoi fysiikan opintoihin. Alue L7 tulee käsittelyyn siinä yhteydessä, kun nähdään fysikaalisia taustoja eri ilmiöiden takana ja kun pohditaan omien valintojen vaikutuksia. Oppilaat oppivat huomaamaan fysikkan sovelluksia arjessa ja työelämässä. (L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässään, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
Fysiikan merkityksen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa perustella fysiikan osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä fysiikan osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan fysiikan tietoja ja taitoja. Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen fysiikkaan sekä fysiikan osaamisen merkityksen joissakin ammateissa.

T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla käydään läpi fysiikan tutkimuksen merkitystä kestävän kehityksen mahdollistajana. Esimerkkinä voi olla Ilmatieteen laitoksen ilmakehätutkimus, jota tehdään Kuopion Savilahdessa. Keskitytään myös energiakysymysten tiiviiseen kytkökseen fysiikkaan. Energiakysymykset ja -lähteet oppilas osaa laajemminkin perustellen eritellä fysiikan näkökulmasta.Saatujen perustietojen avulla oppilas osaa hankkia lisätietoja tulevien valintojensa, esimerkiksi energiaan liittyen, perustaksi. T4 ja L3 liittyvät toisiinsa siten, että oppilaat oppivat huomaamaan energian hinnan, mikä liittyy arjen taitoihin. Huomataan, että energia liittyy hyvin moniin arjen toimintoihin. Energian vastuulliseen käyttöön oppiminen tukee L7:ää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot fysiikan kannalta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa fysiikkaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa nimetä joitakin hyviä ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Tutkimisen taidot
T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi
Paikallinen tarkennus
Kysymysten asettelua erilaisista tarkasteltavista ilmiöistä harjoitellaan parin kanssa tai pienryhmässä. Esimerkkinä harjoittelusta opettaja antaa melko avoimia teemoja, joista tulee keksiä selvittäviä kysymyksiä. Ryhmätyössä saa reflektiota siihen, mitkä kysymykset ovat relevantteja ja vievät asiaa kohti oikeaa suuntaa. Ryhmä myös keksii lisäkysymyksiä. Tarkoituksena on rajata ongelmakenttää. Tällöin lisäkysymykset syventävät tietoa kyseessä olevasta asiasta. Kysymysten asettelu kehittää ajattelutaitoa, mikä edistää aluetta L1. Ryhmässä esitetyt kysymykset myös opettavat sekä itseä että muuta ryhmää; myös osallisuus toteutuu. Tässä yhdistyvät L1 ja L7.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas muodostaa tutkimuskysymyksiä tarkasteltavista ilmiöstä.
Kysymysten muodostaminen sekä tutkimusten ja muun toiminnan suunnittelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä tukeutumalla aikaisempaan tietoon ilmiöstä. Oppilas kehittää kysymyksiä tutkimusten tai muun toiminnan lähtökohdiksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas muodostaa täsmennettyjä kysymyksiä tarkasteltavien ilmiöiden tutkimiseksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia kysymyksiä, joita voidaan kehittää tutkimusten lähtökohdiksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ilmiöitä, joihin liittyen voidaan kehittää tutkimuskysymyksiä.

T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Työturvallisuusasioiden ymmärtäminen on tärkeä tavoite. Työturvallisuuteen perehdytään aina kouluvuoden alussa sekä kuhunkin työhön liittyen. Ohjeiden noudattamiseen sekä raportointiin kiinnitetään erityistä huomiota. Opetellaan hyvää yhteistyötä ryhmän sisällä ja ulospäin. Oppilas oppii osallistumaan hyvin ryhmän toimintaan. Kokeellisessa työssä kehittyy ohjeiden noudattamisen taito, mikä on myös fysiikan kulttuurista osaamista. Yhteistyön ja ilmaisun kehittäminen liittyvät niin ikään alueeseen L2. TVT on osa kokeellisen työn raportointia, jolloin alue L5 toteutuu.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti.
Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti, tarvittaessa itsenäisesti, sekä tekee havaintoja ja mittauksia tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä erilaisia tutkimuksia ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia suunnitelmaa noudattaen, tarvittaessa ohjatusti. Oppilas työskentelee turvallisesti muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu kokeelliseen työskentelyyn havainnoimalla tutkimusten toteuttamista työturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ja pystyy kertomaan havainnoistaan.

T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia
Paikallinen tarkennus
Tieto- ja viestintätekniikan soveltaminen luonnontieteen opiskeluun on merkittävä tavoite. Tulosten käsittelyssä ja esittämisessä käytetään apuna tieto- ja viestintätekniikkaa. Oppilaiden suorittama tulosten oikeellisuuden arvionti ja virhelähteiden tutkiminen sekä koko tutkimusprosessin toimivuuden arviointi ovat painopistealueita. Tutkimustoiminta vaatii vuorovaikutusta ja yhteistyö myös hioo oppilaan kulttuurisia taitoja ja vuorovaikutusta. Tällöin osaamisalue L2 vahvistuu. Tulostenkäsittely vahvistaa puolestaan aluetta L5.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käsittelee ja analysoi tutkimustensa tuloksia sekä arvioi tutkimusprosessia.
Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia fysiikalle ominaisella tavalla sekä perustelee tehtyjä johtopäätöksiä tukeutumalla tutkimuksissa saatuun aineistoon. Oppilas osaa arvioida sekä tuloksia että tutkimusprosessia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käsittelee ja esittää tutkimusten tuloksia sekä tekee johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä tutkimusprosessin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käsittelee tutkimuksessa kerättyä tietoa, esittää tutkimusten tuloksia ohjeiden mukaisesti ja tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia tukeutumalla tutkimuksessa kerättyyn tietoon tai tehtyihin havaintoihin.

T9 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Paikallinen tarkennus
Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään hyväksi läpi fysiikan opetuksen opettajan ja oppilaiden toimesta. Valmiita mittaustuloksia oppilastöihin on löydettävissä runsaasti internetistä esimerkkinä valtion laitosten avoin data. Lisäksi oppilaat käyttävät oppimisappletteja opetuksen tukena. Ne voivat kuvata esimerkiksi painovoimakenttää eri arvoilla ja miten tämä vaikuttaa vaikkapa palloon. Ryhmätöiden apuna sekä oppilastöiden raportoinnissa TVT on luonnollisesti myös. Se on tietolähde ja tulosten käsittelyn sekä esittämisen apuväline. Tämä tavoite edistää laaja-alaisen osaamisen aluetta L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Runsas TVT:n käyttö edistää sen omaksumista parhaiten.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta. Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen. Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon.

Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen
T10 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä
Paikallinen tarkennus
Tavoite on, että oppilas oppii käyttämään keskeisiä fysiikan käsitteitä kuvatessaan luonnossa tapahtuvia ilmiöitä esimerkiksi painovoimaan tai optiikkaan liittyen. Käsitteiden tarkka määritteleminen on tärkeää. Lisäksi käsitekartat ovat apuna hahmottaessa, miten käsitteet liittyvät toisiinsa. Käsitteiden käyttö harjaannuttaa käsiterakenteiden omaksumiseen. Ne lähestyvät luonnontieteen teorioiden mukaisia käsityksiä. Käsitteiden omaksuminen ja käsiterakenteiden selventäminen ajatellen ja/tai ajatuskarttojen avulla vahvistaa ajattelua ja oppimaan oppimista. Taito vaatii harjoitusta ja myös ohjaamista tarpeen mukaan. (L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä hyödyntää ajattelussaan luonnontieteellisiä teorioita.
Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä täsmällisesti. Oppilas osaa yhdistää ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet käsiterakenteeksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä. Oppilas osaa yhdistää toisiinsa ilmiön, siihen liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen joitakin fysiikan käsitteitä.

T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä sekä ennusteiden tekemisessä
Paikallinen tarkennus
Tavoite on ymmärtää, mitä fysikaalinen malli käsitteenä tarkoittaa. Keskustellaan lisäksi, mitä etuja ja rajoitteita malleihin liittyy. Pohditaan, miten malli syntyy ja miten se voi muuttua. Toteutetaan pieni tutkimus, jonka tuloksena syntyy yksinkertainen malli. Lisäksi käydään läpi, miten malli kuvaa luonnonilmiöitä ja miten mallit voivat ennustaa ilmiöitä. Sovelluskohtana voi olla esimerkiksi meteorologian kohteet. Alue L1 liittyy tavoitteeseen T11. Pyritään syventämään ajattelua liittyen malleihin. Haetaan niiden hyviä ja huonoja puolia sekä mahdollisia uusia sovelluskohteita. Samalla opitaan oppimaan (L1) kun etsitään uutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää erilaisia malleja ilmiöiden tarkastelussa.
Mallien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa muodostaa mittaustuloksista yksinkertaisia malleja. Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen sekä mallin rajoituksia tai puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa selittää, miten malli on muodostettu mittaustuloksista. Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ilmiöiden kuvaamiseen ja ennusteiden tekemiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä ilmiöiden kuvaamisessa käytetyistä malleista.

T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Pohditaan tietolähteiden luotettavuutta. Oppilas oppii käyttämään fysiikan käsitteistöä ja menettelytapaa ilmaistessaan ja perustellessaan näkemyksiään. Perustelut ovat erityisen tärkeä osa-alue. Alue L4 liittyy T12:een siten, että erilaisten tietolähteiden käyttö lisää monilukutaitoa. L2 on mukana, koska tietolähteet voivat olla monien kultuurien alueilta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla.
Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja osaa pohtia tietolähteen luotettavuutta. Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla sekä vertailla keskenään ristiriitaisia näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee yleisesti luotettavina pidettyjä tietolähteitä. Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas osaa ilmaista erilaisia näkökulmia ja harjoittelee perustelemaan niitä fysiikalle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa
Paikallinen tarkennus
Tavoite on, että oppilas oppii fysiikan historiaa ja kehitysaskeleita kohti nykyistä luonnettaan. Oppilas oppii kuvailemaan fysiikan tiedon luonnetta ja ominaispiirteitä. Lisäksi hän ymmärtää, millä tavalla fysiikka tieteenä tuottaa tietoa ympäristöstä. Voidaan hakea tietoa useantyyppisistä tietolähteistä, jolloin monilukutaito L4 kehittyy. Myös oleellisen tiedon siivilöinti on tärkeä oppia, jolloin L1 myös edistyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Luonnontieteellisen tiedon luonteen ja tiedon tuottamistavan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perustellen fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas osaa selittää perustellen tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas osaa kuvailla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä luonnontieteellisen tiedon kehittymisestä ja tieteellisistä tavoista tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa kokeellisuuden fysiikan tapana tuottaa luonnontieteellistä tietoa.

T14 ohjata oppilasta saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä
Paikallinen tarkennus
Sähköopissa oppilas kertaa peruskäsitteistön ja laskutoimitukset. Esimerkkinä varaus, veto- ja poistovoimat, jännite ja sähkövirta, resitanssi, komponentit ja näihin liittyvät keskeisimmät laskut. Samoin tavoitteena on, että aihepiireistä vuorovaikutus (esimerkiksi painovoimasta johtuva) ja mekaniikka oppilas saa hyvät tiedot. Perusopetuksen loppuvaiheessa tavoitteena on vielä kerrata opittuja tietoja. Sähköopin, mekaniikan ja vuorovaikutuksen käsitteiden opiskelu kehittää myös alueen L1 valmiuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saavuttaa riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä.
Tiedollisten jatko-opintovalmiuksien saavuttaminen vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa ja soveltavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää joitakin vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin vuorovaikutukseen ja liikkeeseen sekä sähköön liittyviä käsitteitä, ilmiöitä ja suureita tutuissa tilanteissa.

T15 ohjata oppilasta soveltamaan fysiikan tietojaan ja taitojaan monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä tarjota mahdollisuuksia tutustua fysiikan soveltamiseen erilaisissa tilanteissa kuten luonnossa, elinkeinoelämässä, järjestöissä tai tiedeyhteisöissä
Paikallinen tarkennus
Tavoite on, että oppilas oppii käyttämään tietoaan hyväksi monilla tasoilla kuten yksityiselämän eri yhteyksissä ja jatko-opinnoissa sekä työssä. Tässä yhteydessä fysiikalla on kytköksiä moniin yläkoulun oppiaineisiin, mihin kiinnitetään huomiota. Oppilas myös tutustuu fysiikan nykyisiin ja mahdollisesti tuleviin opiskelu- ja työmahdollisuuksiin. L6:n osaamista edistetään siten, että toiminnassa oppitunneilla simuloidaan työelämän tilanteita soveltuvin osin, jolloin taito toimia myöhemmin työssä alkaa kehittyä. Opitaan soveltamaan fysiikkaa myös erityyppisissä soveltuvissa työelämän tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas soveltaa fysiikan tietojaan ja taitojaan eri tilanteissa.

Sisällöt

S1 Luonnontieteellinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eri sisältöalueista valikoidaan avoimia tutkimuksia painottuen lähinnä paikallisiin ja globaaleihin energiakysymyksiin sekä atomifysiikkaan liittyviin perustehtäviin. Osa tutkimuksista voi olla lähinnä kirjallisia töitä. Tutkimuksissa painotetaan tutkimuksen luonteen nojalla tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään tutkimusten eri vaiheissa aiemmin opitun mukaan. Tutkimusten toteutuksessa tehdään yhteistyötä Neulamäen yläkoulun kanssa.

S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin. Joihinkin lämpöilmiöihin syvennytään kvalitatiivisella tasolla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin kiinnittäen huomiota niihin liittyviin riskitekijöihin ja toisaalta myös niiden sovelluskohteisiin. Perehdytään myös avaruuteen liittyviin ilmiöihin kuten tähtien elinkaareen.

S3 Fysiikka yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. Pääpaino on energiantuotannossa ja kestävässä energiavarojen käytössä. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sähkömagneettisen induktion ja sähkömoottorin merkitystä modernille yhteiskunnalle käydään läpi. Näkökulmaa muutetaan myös siihen suuntaan, että mitä tapahtuu, jos sähköverkko kohtaa merkittävän häiriön. Tutustutaan maamme enegialähteisiin ja uusiutuvien energialähteiden mahdollisuuksiin myös oppilaiden jatko-opintoja ajatellen ja laajemminkin. Tutustutaan sähköpörssin toimntaan ja energian säästöön yksinkertaisilla kotivalinnoilla. Pohditaan esimerkiksi energian tuontia kansantalouden näkökulmasta, mikä tuo yhtymäkohdan yhteiskuntaoppiin.

S4 Fysiikka maailmankuvan rakentajana

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä, energian säilymisen periaate sekä maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan avaruustutkimuksen viimeaikaisiin löytöihin. Tähtitiedeosiossa käytetään hyväksi koulun tietojärjestelmän tähtitaivassovellusta, jonka avulla avaruuden perusrakenteet tulevat tutuiksi. Myös maailmankaikkeuden kehityksestä puhutaan. Perehdytään myös auringon energiantuotannon toimintaan. Ydinfysiikasta käsiteltävä säteilyoppi soveltuu avaruussäteilyyn ja myös ydinonnettomuuksiin kytkettäväksi. Säteilymuotojen perustietojen lisäksi opitaan, miten ilmakehä ja ihmisen käyttämät suojakeinot auttavat sitä vastaan.

S5 Vuorovaikutus ja liike

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät erilaisiin vuorovaikutuksiin ja kappaleiden liiketiloihin. Kahden kappaleen vuorovaikutustilanteista siirrytään yhteen kappaleeseen vaikuttaviin voimiin ja niiden vaikutukseen kappaleen liikkeeseen. Liiketilaa kuvataan tasaisen ja muuttuvan liikkeen malleilla myös kvantitatiivisesti. Mekaaninen työ ja teho kytketään kvalitatiivisesti energiaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tällä kurssilla käydään läpi magneettinen ja sähköinen vuorovaikutus. Esimerkkinä näistä on sauvamagneetti ja sähkömagneetti. Niiden käyttökohteista keskustellaan. Myös generaattori ja sähkömoottori liittyvät näihin vuorovaikutuksiin, ja perehdytään miten generaattori ja sähkömoottori muuntaa energian muodosta toiseen vaatien tai synnyttäen liike-energiaa.

S6 Sähkö

Opetussuunnitelman perusteet

Virtapiirin tarkastelussa käytetään lähtökohtana jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä. Sitä tarkastellaan ensin kvalitatiivisesti ilmiöiden ja ominaisuuksien tasolla, sitten kvantitatiivisesti mittaamalla suureiden arvoja ja tutkimalla suureiden välisiä riippuvuuksia. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen. Sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sovelletaan aikaisemmin opittua sähkömagneettiseen induktioon. Käsitellään kvalitatiivisesti sen sovelluksina sekä generaattoria ja sähkömoottoria. Huomataan niiden valtava merkitys nykyihmiselle. Myös keskustellaan siitä, miten aurinkotuuli voi aiheuttaa jännitteitä sähköverkkoihin tai miten kompassi häiriintyy sähkölinjojen lähistöllä. Ydinfysiikan perusteet liittyvät tähän tutustuttaessa ydinvoimalan toimintaan ja sähköntuotantoperiaatteeseen.

ePerusteet