Biologia

Opetussuunnitelman perusteet

Biologian opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin biologian tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa biologista tietoa. Biologian summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että biologisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Opettaja seuraa oppilaan taitoa tehdä havaintoja, kerätä, käsitellä, tulkita, arvioida ja esittää erilaisia aineistoja. Lisäksi arvioidaan oppilaan taitoa käyttää biologialle ominaista välineistöä, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä taitoa toteuttaa pienimuotoisia kokeita ja tutkimuksia koulussa ja sen ulkopuolella. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona biologian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut biologian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt biologian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on biologian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan biologian oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy biologian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Biologiassa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella biologiassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Biologiassa kussakin kriteerikuvauksessa ilmaistaan myös alemman arvosanan osaaminen.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin tehtävänä on antaa tietoa oppilaalle opinnoissa edistymisestä ja kannustaa ja motivoida. Arviointia ja palautetta tulee antaa lukukauden varrella, myönteistä palautetta unohtamatta. Jos palaute sisältää oppilaan kannalta epäsuotuisaa tietoa, tulee keskustelu olla kahdenkeskeinen mahdollisuuksien ja tilanteen mukaan. Arviointiperusteet käydään läpi aina lukukauden alussa.

Arvosana määräytyy kirjallisten näyttöjen pohjalta, mutta siihen vaikuttaa myös jatkuva näyttö eli tuntityöskentely ja kotitehtävien teon laatu. Projektit ja ryhmätyöt ovat merkittävä osa arviointia. Harrastuneisuus voi olla arvosanaa korottava tekijä, jos siitä on merkittävää näyttöä.

Oppilas esittää arviointikeskustelussa oman itsearvion ja opettaja perustelee oman näkemyksensä arvosanasta. Oppilas saa oppiaineesta numeerisen arvosanan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Biologinen tieto ja ymmärrys
T2 auttaa oppilasta kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä ymmärtämään eliökunnan rakennetta
Paikallinen tarkennus
Eliöden rakennetta ja niihin liittyviä elintoimintoja on tavoitteena oppia tuntemaan. Lisäksi hän oppii ymmärtämään eliökunnan rakenteen riittävällä tasolla. Esimerkiksi sukupuun tekeminen näyttää oppilaalle eliöryhmien sukulaisuutta, jonka hän oppii löytämään eliöiden monista yhteisistä piirteistä. Oppilaita ohjataan käyttämään oppimisen apuna monipuolisia tietolähteitä. Tällöin tulee usein useita erityyppisiä tietolähteitä, joiden käsittelyssä monilukutaito L4 kehittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kuvailemaan eliöiden rakenteita ja elintoimintoja. Hän oppii luokittelemaan eliöitä eri eliökuntiin ja antamaan esimerkkejä kullekin kunnalle tyypillisistä piirteistä.
Eliökunnan ja eliöiden rakenteiden ja elintoimintojen tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä eliökunnat ja perustella eliökunnan luokittelun periaatteita. Oppilas tunnistaa, luokittelee ja vertailee keskeisimpiä eliöryhmiä. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden rakenteita sekä selittää eliöiden elintoimintoja ja niiden tehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimeätä eliökunnat ja kuvailla eliökunnan luokittelun periaatteita esimerkkilajien avulla. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita sekä kertoo eliöiden elintoiminnoista ja niiden tehtävistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä eliökunnat. Oppilas nimeää ja vertailee eliöiden perusrakenteita ja kuvailee elintoimintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä eliökunnat sekä eri eliöryhmille yhteisiä perusrakenteita ja toimintoja.

T3 ohjata oppilasta tutkimaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään erilaisten elinympäristöjen merkitys luonnon monimuotoisuudelle
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii näkemään, miten eri lajit ovat sopeutuneet elinympäristöönsä. Mietitään, miten ilmastonmuutos vaikuttaa Suomen lajistoon metsä- ja järviluonnossa. Oppilas oppii pohtimaan, millaista sopeutumista on tapahtunut ja tapahtumassa. Myös monimuotoisuus-käsite on tärkeä keskusteltava teema, ja se, miten monimuotoisuus ilmenee lähiympäristössä. Kun pohditaan ympäristössä tapahtuvia tai tapahtuneita muutoksia, voidaan keskustella ihmisen valintojen vaikutuksista ja vastuusta ympäristön säilymisessä. Asia liittyy laaja-alaisen osaamisen alueeseen L7. Muutoksia voidaan opiskella useista lähteistä, jolloin monilukutaito (L4) myös kehittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja ymmärtämään, miten se näkyy esimerkiksi erilaisina rakenteina. Oppilas oppii, että erilaiset elinympäristöt lisäävät luonnon monimuotoisuutta.
Eliöiden sopeutumisen ja elinympäristöjen monimuotoisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää eliöiden sopeutumista eri elinympäristöihin ja kertoo sopeutumiseen liittyviä syy-seuraussuhteita. Oppilas perustelee elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle. Oppilas perustelee, miksi monimuotoisuus on tärkeää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä lajien esiintymisestä ja lajien sopeutumisesta eri elinympäristöihin. Oppilas kertoo esimerkkejä elinympäristöjen merkityksestä luonnon monimuotoisuudelle. Oppilas kertoo, miksi monimuotoisuus on tärkeää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten lajit sopeutuvat eri elinympäristöihin. Oppilas kertoo, mitä monimuotoisuus tarkoittaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa erilaisissa elinympäristöissä elävien eliöiden ominaisuuksia. Oppilas antaa joitakin esimerkkejä erilaisissa elinympäristöissä elävistä eliöistä.

T4 ohjata oppilasta ymmärtämään perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteita
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että perusteet evoluution ja perinnöllisyyden periaatteista tulevat oppilaan ymmärrykseen. Oppilas tietää, miten evoluutio on vaikuttanut lajien kehitykseen kohti niiden nykyistä olomuotoa. Evoluutio on monitahoinen ilmiö, jonka käsittely vaatii ajatustyötä. Käytössä voi olla esimerkiksi käsitekartat tai vastaavat apukeinot. Tällöin ajattelutaito (L1) kehittyy. Samoin oppilas oppii uusia keinoja oppimaan oppimista varten.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteet.
Perinnöllisyyden ja evoluution perusperiaatteiden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perimän ja ympäristön yhteisvaikutuksen yksilön ominaisuuksien muodostumisessa ja soveltaa osaamistaan käytännön esimerkkeihin. Oppilas kertoo esimerkkejä siitä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään, sekä bioteknologian mahdollisuuksista ja haasteista. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta, ja antaa esimerkkejä evoluutiosta jatkuvana prosessina. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden esimerkkien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas antaa käytännön esimerkkejä, mihin bioteknologiaa hyödynnetään. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta. Oppilas selittää perinnöllisyyden ja evoluution yhteyden.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä perimän ja ympäristön vaikutuksista yksilön ominaisuuksiin. Oppilas tietää, mitä bioteknologia tarkoittaa. Oppilas kuvailee, miten elämä ja monimuotoisuus ovat kehittyneet evoluution kautta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, että yksilön ominaisuuksiin vaikuttavat sekä perimä että ympäristö. Oppilas kertoo, että eliöt ovat kehittyneet evoluution tuloksena.

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas ymmärtää, miten ihminen kasvaa ja kehittyy ja miten ihmisen elimistö pääpiirteissään toimii. Tieto ihmisen elimistön toiminnasta auttaa oppilasta huolehtimaan terveydestään, mikä edistää arjen taitoja ja itsestä huolehtimista. (L3)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet. Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia. Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä. Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja. Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.

T6 ohjata oppilasta arvioimaan luonnonympäristössä tapahtuvia muutoksia ja ihmisen vaikutusta ympäristöön sekä ymmärtämään ekosysteemipalveluiden merkitys
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteena on, että oppilas oppii havainnoimaan ja tutmimaan muutoksia, joita tapahtuu tai on tapahtunut lähiympäristössä. Oppilas huomaa ihmisen vaikutuksen näihin tapahtumiin. Maastotuntien yhteydessä oppilas oppii jokamiehen oikeuksia ja velvollisuuksia, jotka liittyvät kestävään elämäntapaan. Keskusteluissa oppilas oppii ymmärtämään maapallon luonnonvarojen rajan ja myös ekosysteemipalvelujen merkitystä. Tieto lisää ymmärrystä ympäristön ja luonnon tilasta ja siihen vaikuttavista seikoista. Se voi myös lisätä halua suojella luontoa ja vaikuttaa muutoinkin sen tilan säilymiseen esimerkiksi omilla valinnoilla. (L7) Toisaalta tilasta on saatavilla monenlaista tietoa, jonka käsittelyssä monilukutaito (L4) kehittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Oppilas ymmärtää biologian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas ymmärtää biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkityksen.
Ihmisen ja luonnon vuorovaikutuksen hahmottaminen sekä kestävän tulevaisuuden ymmärrys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella, miten ihmisen toiminta vaikuttaa ympäristöön ja tarkastelee muutosten seurauksia. Oppilas selittää syy-seuraussuhteita kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja perustelee näkemyksensä biologisen tiedon pohjalta. Oppilas arvioi biotalouden ja ekosysteemipalveluiden merkitystä kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas kertoo biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla ja antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas kuvailee kestävän kehityksen osa-alueet ja antaa joitakin esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi biologian näkökulmasta. Oppilas antaa esimerkkejä biotaloudesta ja ekosysteemipalveluista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä ihmisen toiminnan vaikutuksista ympäristöön. Oppilas luettelee kestävän kehityksen osa-alueet.

Biologiset taidot
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Oppilas löytää syy-seuraussuhteita biologian ilmiöiden välillä ja lisäksi muiden tieteenalojen kuten fysiikan ja kemian vaikutusta biologisiin ilmiöihin. Oppilas oppii esittämään biologiaan liittyviä kohdennettuja ja perusteltuja kysymyksiä sekä muodostamaan näiden ja jo olevien tietojensa perusteella käsityksiä ja päätelmiä. Asiaa harjoitellaan koko yläkoulun ajan. Oppilas oppii biologisen tutkimusmetodin perusteet ja lisäksi biologisen tiedon hankintamenetelmiä. Syy-seuraussuhteiden pohdinta lisää ajattelutaitoa. (L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
Luonnontieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä. Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin. Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.

T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Työturvallisuusseikkoja käydään läpi aina toimintaan ryhdyttäessä ja opettaja valvoo niiden noudattamista sekä maastossa että laboratoriotilanteissa. Oppilas tutustuu ja oppii keskeisimpien biologian tutkimuslaitteistojen oikean ja turvallisen käytön. Oppilas oppii tarkoituksenmukaista ja tavoitteellista tiedonhakua käyttäen tieto- ja viestintäteknologiaa. Tutkimusvälineiden ohella erityisesti raportoinnissa tarvitaan tieto- ja viestintätekniikkaa. Se nivoutuu laaja-alaisen osaamisen alueeseen L5.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä. Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan. Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T10 ohjata oppilasta tekemään tutkimuksia sekä koulussa että koulun ulkopuolella
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas osaa keskeisimmät biologian mittaustekniikat ja havainnointimenetelmät. Tähän liittyy myös tarkoituksenmukaisen tallennusmenetelmän valinta ja käyttö. Oppilas osaa tehdä pienen tutkimuksen ja esittää tulokset kirjallisesti sisältäen muiden muassa hypoteesin ja muut tutkimuksen kulkuun kuuluvat seikat. Alussa on riittävää kertausta ja/tai opastusta. Tutkimuksissa on tarpeellista olla vuorovaikutuksessa esimerkiksi työparin kanssa liittyen tutkimussuunnitelmaan, tämä kehittää osallistuvien ajattelua ja opettaa heitä oppimaan. Tämä liittyy alueeseen L1.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään biologisia tutkimuksia.
Biologisen tutkimuksen tekeminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa oman tutkimuksen itsenäisesti ja raportoi sen tulokset selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja tallentaa keräämiään tietoja laboratoriossa ja maastossa. Oppilas suunnittelee ja tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen ja raportoi sen tuloksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa havainnoida laboratoriossa ja maastossa. Oppilas tekee pienimuotoisen biologisen tutkimuksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu biologisen tutkimuksen tekoon ja kertoo, mitä tutkimuksessa on tehty.

T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii soveltamaan biologian tietojaan tehdessään valintoja, jotka voivat olla pieniä tai suuria esimerkiksi kotimaisen tai trooppisen puun valinta huonekaluihin. Pohditaan, miten biologista tietoa käytetään päätöksenteossa tai yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tästä yhtymäkohtia on moniin oppiaineisiin kuten maantietoon tai yhteiskuntaoppiin. Oppilaat tekevät pienen lähiluonnon parantamiseen tähtäävän projektin, jonka aiheen he itse valitsevat. Biologisia tietoja voidaan soveltaa monessa yhteydessä yksilötasolta aina globaaliin tasoon. Käydään keskustelua soveltamismahdollisuuksista. Soveltamisessa on tarve keskusteluun ja muuhun kommunikaatioon, mikä tukee aluetta L2. Tähän liittyy myös kansainvälisyysnäkökohta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Biologian asenne- ja arvotavoitteet
T12 innostaa oppilasta syventämään kiinnostusta luontoa ja sen ilmiöitä kohtaan sekä vahvistamaan luontosuhdetta ja ympäristötietoisuutta
Paikallinen tarkennus
Erilaiset retket, maasto-oppitunnit ja vierailut sekä oppilaiden omien kokemusten jakaminen syventävät oppilaiden luontosuhdetta ja vastuuta elinympäristöstä. Oma osansa on myös soveltuvien videoiden katsomisella opetuksen lomassa. Oppilas osaa kertoa, miten oma toiminta vaikuttaa luontoon ja sen monimuotoisuuteen kestävän kehityksen mukaan. Tietoisuus ympäristön ja luonnon ilmiöistä ja toiminnasta herättää halua suojella sitä. Myös tapahtuneet muutokset, joista keskustellaan yhdessä, voivat olla motivaationa rakentaa parempaa tulevaisuutta. (L7)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kiinnostumaan luonnosta ja sen ilmiöistä. Oppilaan luontosuhde vahvistuu.
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilaiden kanssa pohditaan omien arkisten valintojen vaikutusta luontoon, ympäristöön ja muihin ihmisiin. Pyritään siihen, että eettisiin seikkoihin liittyvä oikea tieto johtaisi kestäviin valintoihin. Mietitään yhdessä oppilaan valintojen vaiktusta ympäristöön. Mietitään keinoja, joilla voidaan vaikuttaa muutoin ympäristön tilaan. Tässä on yhtymäkohta esimerkiksi maantietoon ja vaikkapa siinä opittavaan kaavoitukseen. (L7)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.
T14 innostaa oppilasta vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi
Paikallinen tarkennus
Luonnonsuojelun saavutuksista keskustelu on tavoitteena, ja lisäksi pohditaan, mitkä ovat vaikeimmat ongelmat tällä hetkellä. Mietitään, miten niihin vaikutetaan tai voidaan vaikuttaa esimerkiksi valtioiden tasolla, paikallisella tasolla tai yksilötasolla. Muistutetaan, että valinnoilla ja päätöksillä on merkitystä ja että kehitykseen voidaan vaikuttaa eri tavoin. Keskustellaan yhdessä, miten luonnon ja ympäristön tilan huononeminen on saatu katkaistua ja toisaalta missä on vielä tehtävää. Eri kohteita valotetaan käyttäen erilaisia tietolähteitä, jotka voivat olla valikoiden internetistä. Tämä lisää TVT-osaamista (L5). Kaikkiaan tämä työ lisää alueen L7 osaamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas innostuu vaikuttamaan ja toimimaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Sisällöt

S1 Biologinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että biologisen tutkimuksen vaiheet tulevat oppilaan oman toiminnan kautta tutuiksi.

Paikallinen opetussuunnitelma

9. luokalla Kuopion kristillisen yhtenäiskoulun oppilaat tutkivat omaa elimistöänsä (keuhkojen tilavuus, verenpaine, veriryhmät). Pohditaan yhdessä, mitkä seikat saattavat vaikuttaa verenpaineeseen ja keuhkojen tilavuuteen.

S2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöön

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.

S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.

S4 Mitä elämä on?

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan elämän perusilmiöitä biologialle tyypillisin tutkimusmenetelmin. Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Eliökunnan rakenteeseen ja monimuotoisuuteen perehdytään vertailemalla eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä. Tutustutaan perinnöllisyyden ja evoluution perusteisiin. Tarkastellaan bioteknologian mahdollisuuksia ja haasteita.

S5 Ihminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan perinnöllisyyteen, kerrataan eläinsolun rakenne, toiminta ja soluhengitys. Lisäksi perehdytään ihmisen elimistön rakenteeseen ja toimintaan. Vahvistetaan edelleen biologista ajattelua kertaamalla biologisen tutkimuksen käsitteistöä ja prosessia.

S6 Kohti kestävää tulevaisuutta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen, ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja muutoksiin lähiympäristössä. Pohditaan luonnonvarojen kestävän käytön ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja eettisiä periaatteita, kestävää ravinnontuotantoa sekä eläinten hyvinvointia. Käsitellään biotalouden ja ekosysteemipalveluiden mahdollisuuksia kestävän tulevaisuuden kannalta. Tutustutaan luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Biologiassa keskustellaan seuraavista aiheista: Ihmisen vaikutus ympäristöön, kestävän elämäntavan perusperiaatteiden oppiminen, eettisesti perusteltujen valintojen merkitys, eläinten oikeudet, luonnon monimuotoisuus ja sen vaaliminen. Näitä teemoja voidaan käsitellä myös eettisen pohdinnan kurssilla. Lisäksi 9. luokalla tulee luonnontieteellisen ajattelun syventäminen, ajankohtaisten ympäristöongelmien kuten ilmastonmuutoksen ymmärtäminen ja raportointi niistä tvt:n avulla. Perehdytään lisäksi Kallaveden ja Itämeren tilaan monipuolisin menetelmin. Selvitetään, mitkä tekijät heikentävät niiden veden laatua.

ePerusteet