Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä. Oppilas harjoittelee kuvailmaisun keinoja, visuaalista havainnointia ja motorisia taitoja.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan. Kuvien tarkastelu ja niistä keskustelu on luonteva osa työskentelyä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Tavoittena on että oppilas tutustuu tieto-ja viestintäteknologiaan, monipuolisiin materiaaleihin ja työvälineisiin sekä oppii niiden käyttötaitoja.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas harjoittelee kuvanteon prosessia.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kuvallisen ajattelun taitoja ja vaikuttamisen keinoja. Hän havainnoi erilaisia kuvien viestejä.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä esim. taidekuvan, viihdekuvan, käsitellyn kuvan kautta. Töissä harjoitellaan sommittelua.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii havainnoimaan ja huomioimaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään, sekä mahdollisia verkkoympäristöjä.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys esim. kierrätys-ja luonnonmateriaalien käyttö, eri kulttuureiden kuviin tutustuminen mahdollisuuksien mukaan.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla oppilas harjoittelee kuvanteon prosessia. Oppilaat tutustuvat väriopissa pää-ja väliväreihin sekä tekevät kuvia erilaisin keinoin maalaten ja piirtäen. Oppilaat tutustuvat digitaaliseen kuvan käyttöön ja tekevät teoksia rakentaen, muovaillen ja painaen. Oppilaat saavat omia töitään esille koulussa ja muissa mahdollisissa yhteyksissä.

Opetuksen lähtökohtana ovat lapsen arjessa kohtaamat kuvat esim. kirjojen/lehtien kuvat, sarjakuvat, videot, mainokset, valokuvat, animaatiot ja elokuvat.

Pyritään toteuttamaan oman näköistä ilmaisua ja iloitsemaan siitä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla tehdään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta esim. lähiympäristön arkkitehtuurin tarkastelu ja tutustuminen arkkitehtuurin käsitteisiin:sisätila, ulkotila, luonnonympäristö, rakennuksen ikä.

Ympäristössä kiinnostuksen kohteena voivat olla esim. arjen esineet, liikennemerkit, katumainonta, internetin kuvamaailma

Oppillas tutustuu kestävään kehitykseen esim. käyttämällä kierrätys-ja luonnonmateriaaleja omassa työskentelyssään

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla oppilas harjoittelee kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelee erilaisia kuvatyyppejä esim. taidekuva, viihdekuva, käsitelty kuva.

Töissä harjoitellaan sommittelua. Taiteilijan työhön tutustutaan esim. virtuaalisesti.

ePerusteet