Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä. Oppilas harjoittelee kuvailmaisun keinoja, visuaalista havainnointia ja motorisia taitoja.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan. Oppilas oppii tekemään huomoita omista ja muiden töistä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla. Tavoitteena on auttaa oppilasta löytämään oman näköistään kuvallista ilmaisua.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja. tavoitteena on kannustaa oppilasta kehittämään motorisia valmiuksiaan. Oppilas opettelee noudattamaan ohjeita. Oppilas tutustuu tieto-ja viestintäteknologiaan, monipuolisiin materiaaleihin ja työvälineisiin sekä oppii niiden käyttötaitoja
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kuvallisen ajattelun taitoja ja vaikuttamisen keinoja. Tarjotaan oppilaalle mahdollisuus vertaisoppimiseen ryhmässä. Hän havainnoi erilaisten kuvien viestejä.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä eri sisältöalueilta.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii havainnoimaan ja huomioimaan lähiympäristöään sekä mahdollisia verkkoympäristöjä.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys esim. kierrätys-ja luonnonmateriaalien käyttö, eri kulttuureiden kuviin tutustuminen mahdollisuuksien mukaan.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisellä luokalla oppilas harjoittelee kuvailmaisun keinoja, visuaalista havainnointia ja motorisia taitoja. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Oppilas oppii tekemään huomoita omista ja muiden töistä sekä jakamaan huomioitaan toisten kanssa.

Oppilas tutustuu tieto-ja viestintäteknologiaan, monipuolisiin materiaaleihin ja työvälineisiin sekä oppii niiden käyttötaitoja: esim. maalaaminen, piirtäminen, digitaalinen kuva, rakentelu, muovailu, painanta. Oppilas saa omia töitään esille koulussa ja muissa mahdollisissa yhteyksissä

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisellä luokalla oppilas harjoittelee kuvallisen ajattelun taitoja ja vaikuttamisen keinoja. Hän havainnoi kuvien viestejä: esim. sarjakuva, valokuva, mainos, animaatio, elokuva.

Oppilas tutustuu erilaisiin verkkoympäristöihin esim. liikennemerkkeihin,katumainontaan ja internetin kuvamaailmaan.

Harjoitellaan esim. kierrätys-ja luonnonmateriaalien käyttöä työskentelyssä

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ensimmäisellä luokalla oppilas oppii katsomaan ja tunnistamaan erityyppisiä kuvia ja keskustelemaan niistä. Leikinomaisen työskentelyn kautta hänelle tulee tutuksi kuvan tekemisen prosessi.

ePerusteet