Matematiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä lukuvuoden aikana on tukea ja edistää oppilaiden matemaattisen ajattelun ja osaamisen kehittymistä kaikilla tavoitealueilla. Matematiikan oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Oppilaita rohkaistaan vahvuuksien ylläpitämiseen ja kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen.

Oppilaiden matematiikan ymmärtämisen ja osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen, välineiden, piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa edistymistään eri tavoin. On tärkeää arvioida ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi tekemisen tapaa ja sujuvuutta.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita matematiikassa ovat

  • edistyminen lukukäsitteen ymmärtämisessä ja lukujonotaidoissa
  • edistyminen kymmenjärjestelmän ymmärtämisessä
  • edistyminen laskutaidon sujuvuudessa
  • edistyminen kappaleiden ja kuvioiden luokittelun taidoissa
  • edistyminen matematiikan käyttämisessä ongelmanratkaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin tulee olla monipuolista, tasapuolista, rohkaisevaa, kannustavaa ja oppimista tukevaa. Arviointi on avointa; oppilas tietää, mitä arvioidaan ja mistä arviointi koostuu. Oppilasta ohjataan tarvittaessa ymmärtämään, mitä pitäisi tehdä toisin kehittyäkseen. Arviointi on jatkuvaa, luontevasti koulutyön arjessa mukana. Arviointia annetaan suullisesti sekä sitä dokumentoidaan.

Arviointi on onnistunutta silloin, kun oppilas ja opettaja ovat samaa mieltä siitä, missä oppilas on onnistunut ja mitä tietoja ja taitoja tulisi edelleen kehittää ja miten.

Matematiikassa arvioinnin kohteena ovat tekemisen tapa, ratkaisujen oikeellisuus sekä taito soveltaa opittua. Oppilaalla on mahdollisuus osoittaa osaamistaan monin tavoin sekä kirjallisesti, suullisesti että toiminnallisesti ja erilaisia apuvälineitä hyödyntäen.

Matematiikassa harjoitellaan tavoitteiden asettamista ja tavoitteiden saavuttamisen seuraamista sekä arvioimaan omaa oppimista ja työskentelyä. Ryhmätyöskentelyssä voidaan hyödyntää myös vertaisarviointia.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot, asenteet
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Kiinnitetään huomiota positiivisen palautteen antamiseen.
Työskentelyn taidot
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta hänen vahvuuksiensa kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta arvioimaan omaa oppimistaan.
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Havainnoidaan oppilaan tekemien havaintojen ja päätelmien oikeellisuutta, tekemisen tapaa ja sujuvuutta.
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
Paikallinen tarkennus
Varmistetaan erityisesti luvun ja lukumäärän käsitteiden ymmärtäminen.
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä
Paikallinen tarkennus
Varmistetaan erityisesti luvun ja lukumäärän käsitteiden ymmärtäminen.
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskua lukualueella 0-100. Perehdytään kertolaskuun ja luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys.
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita
Paikallinen tarkennus
Kehitetään sujuvaa peruslaskutaitoa lukualueella 0-100. Varmistetaan kymmenylityksen ja -alituksen hallinta.
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan kappaleisiin ja tasokuvioihin tutkimalla, rakentamalla, piirtämällä ja luokittelemalla niitä.
T10 ohjata oppilasta ymmärtämään mittaamisen periaate
Paikallinen tarkennus
Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika.
T11 tutustuttaa oppilas taulukoihin ja diagrammeihin
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan yksinkertaisiin taulukoihin ja pylväsdiagrammeihin.
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan vaiheittaisten toimintaohjeiden laatimista ja niiden mukaan toimimista leikkien kautta. Tutustutaan laskujärjestyksen perusperiaatteisiin.

Sisällöt

S1 Ajattelun taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia.
  • Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita.
  • Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista.
  • Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin ja algoritmiseen ajatteluun jatkuu leikkien kautta ja laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S2 Luvut ja laskutoimitukset

Opetussuunnitelman perusteet

Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.

Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kerrataan 1. luokan sisältöjä.
  • Perehdytään kymmenjärjestelmän rakentumisen periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Laajennetaan lukualuetta lukuihin 0-100
  • Ymmärrystä luvuista laajennetaan edelleen laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä.
  • Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen.
  • Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista.
  • Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.
  • Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0 – 100, joita konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa.
  • Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.
  • Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.
  • Tutustutaan laskujärjestykseen.
  • Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
  • Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi.
S3 Geometria ja mittaaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.

Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.
  • Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita, rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota luokitellaan.
  • Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra.
  • Harjoitellaan rahalaskuja lukualueen 0-100 puitteissa.
  • Kerrataan kellonajoista tasatunnit ja puolet tunnit. Syvennetään taitoja harjoittelemalla yli- ja vaille- sekä kuluttua ja sitten -aikoja. Harjoitellaan sekä analogisen että digitaalisen kellon tulkintaa.
S4 Tietojenkäsittely ja tilastot

Opetussuunnitelman perusteet

Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä.
  • Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
ePerusteet