Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa painotetaan ryhmätyöskentelytaitoja ja sosiaalista kanssakäymistä. Arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaslähtöisyys ja tavoitteiden asettaminen. Opettaja tukee ja ohjaa ryhmän ja yksilöiden tavoitteiden asettelua. Arvioinnin tulee olla myönteistä, kannustavaa ja oikeudenmukaista. Arvioinnin tulee tukea oppilaan kasvua ja kehitystä. Oppituntien aikana tapahtuva välitön, jatkuva ja johdonmukainen palaute tukee oppimista. Arvioinnissa käytetään myös itse- ja vertaisarviointia ikätaso huomioiden. Itse- ja vertaisarvioinnissa oppijaa kannustetaan arvioimaan oppimista ja työskentelyä yksin ja osana ryhmää. Itsearvioinnissa oppijaa ohjataan tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittymistarpeensa. Opettaja toimii vuorovaikutuksessa opetusryhmän kanssa ja osallistaa ryhmää jatkuvaan ja säännölliseen arviointiin.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaistaan ilmaisemaan itseään liikunnan avulla.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimisessa niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, vaihtelevissa tilanteissa ja eri vuodenaikoina.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Luodaan mahdollisuus liikkua turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä. Tavoitteena on itseohjautuvuuden kehittäminen ja toimiminen erilaisissa ryhmissä ja vaihtelevissa ympäristöissä.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan oman ja muiden turvallisuuden huomioon ottamista ja parhaansa yrittämistä liikuntatunneilla.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on harjoittaa tunneilmaisutaitoja ja toimia hyväksyvässä ja iloisessa oppimisilmapiirissä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta. Oppilaille annetaan mahdollisuus osallistua oppituntien suunnitteluun ja toteutukseen.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on vahvistaa oppilaan myönteistä minäkäsitystä, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisuun. Harjoitellaan myönteisten ja kielteisten oppimiskokemusten tunnustelua, hyväksymistä ja niistä oppimista.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tuottaa myönteisiä liikunnallisia elämyksiä ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Motoriset perustaidot jaetaan käyttötarkoituksen mukaan kolmeen osaan: tasapainotaitoihin, liikkumistaitoihin sekä välineenkäsittelytaitoihin. 1-2. luokkalaisilla tasapainotaitoja voidaan harjoittaa muun muassa leikeillä ja radoilla. Erilaiset pelit ja leikit kehittävät myös havainnointia ja päätöksentekoa. Liikkumistaitoja voidaan kehittää erilaisilla temppu- ja hyppelyradoilla, juoksu- ja kiinniottoleikeillä sekä vaihtelevilla rytmiharjoitteilla. Käsittelytaitoja ovat esimerkiksi heittäminen, potkaiseminen, pomputtaminen, kiinniottaminen ja vierittäminen.

Näitä taitoja tulee harjoittaa jatkuvasti ja ne toimivat myös tulevien lajitaitojen pohjana. Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja voidaan harjoitella yksittäisinä kykyinä tai yhdistämällä esimerkiksi kahta tai kolmea eri kykyä. Kielellinen ja kehollinen monilukutaito kehittyy muun muassa tarinankerrontaan pohjautuvien liikunnallisten roolileikkien ja improvisaatioharjoitusten avulla. Oppimiskokemuksia mahdollistetaan ympäristöä ja tehtävää muokkaamalla. Motoristen perustaitojen avulla kehitetään oppilaan fyysisiä perusominaisuuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisen auttaminen ovat tärkeä osa 1. - 2. luokkalaisen sosiaalisen toimintakyvyn kehittymistä. Lisäksi liikuntatilanteissa oppilaita ohjataan eettis-moraaliseen pohdintaan ikätason mukaisesti, kannustetaan omatoimisuuteen, vahvistetaan minäkuvaa ja ohjataan tunnetaidoissa. Pelit, leikit ja kisailut opettavat kielteistenkin tunteiden käsittelyä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Hyvä kehonhahmotus, myönteiset ja kielteiset oppimiskokemukset tukevat oppilaan psyykkistä hyvinvointia. 1. - 2. luokkalaisen psyykkistä toimintakykyä tukevat myönteinen ja toiminnallinen ilmapiiri sekä kannustaminen. Turhien pelkojen poistaminen ja oppilaan pätevyyden vahvistaminen edistävät oppilaan hyvinvointia.

ePerusteet