Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän osaamisen arvioinnin tulee olla oppimista tukevaa. Arviointi ei nojaa taitotasoasteikkoihin, vaan hyvän osaamisen kuvaukseen ja päättöarvioinnin kriteereihin. Arvioinnissa ei ole keskeistä kielitaidon taso, vaan se miten oppilas pystyy käyttämään kieltä ja toimimaan kielellä. Arvioinnin fokus on siinä, mitä kielellä pystytään tekemään. Oppilas tietää tavoitteet ja osallistuu omien oppimistavoitteiden asettamiseen. Oppilas tietää missä on onnistunut ja missä voisi parantaa. Arvioinnissa painotetaan oppilaan vahvuuksia. Opettaja-, vertais- ja itsearvioinnin avulla oppilas saa monipuolista palautetta kielitaidon eri osa-alueilta. Kaikki viisi tavoite- ja sisältöaluetta vaikuttavat oppilaan arviointiin.

Oppilaan tulee tietää opiskelun tavoitteet ja arviointiperusteet. Oppilas osallistetaan arviointiin esimerkiksi itsearvioinnin ja arviointikeskustelujen avulla. Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin kriteerit on neuvottava oppilaille. Oppilaita ohjataan antamaan toisilleen rakentavaa palautetta. Vertaisarvioinnin avulla oppilas harjaantuu myös saamaan palautetta. Vertaisarviointia voidaan käyttää esimerkiksi kirjoitelmien, ryhmätöiden ja suullisten esitysten arvioinnissa. Vertaisarviointia voidaan tehdä esimerkiksi pareittain. Itsearvioinnin avulla oppilasta ohjataan konkretisoimaan omat tavoitteensa, taitojensa kehittämiskohteet ja vahvuutensa.

Opettaja seuraa oppilaan kehittymistä ja antaa hänelle jatkuvaa ja monimuotoista palautetta. Suullista palautetta opettaja voi antaa esimerkiksi tuntitilanteissa, kirjoitusprosessin aikana ja erilaisissa arviointikeskusteluissa. Kirjallista palautetta oppilas voi saada mm. kirjoitelmien ja vihkotyöskentelyn yhteydessä.

Arvioinnin tulee olla monipuolista. Oppimisen tavoitteet ja osaamisen taso tulee ilmaista selkeästi, jotta oppilas ja huoltajat saavat realistisen käsityksen siitä, mitä oppilaan on osattava ja millainen hän on kielenkäyttäjänä.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

VUOROVAIKUTUSTILANTEISSA TOIMIMINEN
Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat L1, L2, L4, L7

Opetuksen tavoitteet suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan

T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua

T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin

Opetuksen sisällöt suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

Harjoitellaan

  • ryhmäviestinnän käytänteitä, esim. oman puheenvuoron odottamista, kuuntelemista
  • itselle tutuista asioista kertomista ja kuvailemista
  • kysymistä, pyytämistä ja vastaamista
  • kohteliasta kielenkäyttöä
  • mielipiteen ilmaisua
  • itsensä ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteista
  • nykyhetkeä ja mennyttä aikaa kerronnassa
  • ääntämistä.

Tutustutaan suomalaiseen kulttuuriin.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

TEKSTIEN TULKITSEMINEN
Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat L1, L2, L4

Opetuksen tavoitteet suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen

T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan

Opetuksen sisällöt suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

Harjoitellaan

  • lukemaan ja ymmärtämään (äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, otsikko, teksti, kuva)
  • tunnistamaan kirjain-äännevastaavuutta, äänteiden eroja ja niiden kestoja, sanahahmoja ja tavutusta
  • vokaaleja, konsonantteja, diftongeja ja äng-äännettä
  • mekaanista lukutaitoa
  • taitotasolle sopivia tietotekstejä ja kaunokirjallisia tekstejä
  • ymmärtämään kerronnan peruskäsitteitä, esim. päähenkilö, muut henkilöt, tapahtumapaikka
  • kirjoitettuun kieleen tutustumista kuunnellen ja lukien.

Harjoitellaan sanaston ja rakenteiden erityispiirteitä mm.

  • nominien yksikkö ja monikko

  • astevaihtelu

  • taivutusmuotojen tunnistaminen

  • verbin taivutus myönteisessä ja kielteisessä muodossa

  • keskeistä sanastoa: mm. perhe, koti, koulu, ruokailu, keho, puhtaus, vaatetus ja kauppa, vuodenajat, vuorokausi, liikenne ja terveydenhoito, luonto, maaseutu, kaupunki, tunnesanat ja aistit

  • sanavaraston laajentaminen --> ylä- ja alakäsitteitä

  • kysymyssanat

  • persoonapronominit (minä, sinä, hän, me, te, he)

  • omistamisen ilmaiseminen (kenellä/millä ja genetiivi)

  • vastakohdat ja vertailu.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

TEKSTIEN TUOTTAMINEN

Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat L2, L4, L6, L7

Opetuksen tavoitteet suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista

T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja

T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita

Opetuksen sisällöt suomi toisena kielenä -oppiaineessa

Harjoitellaan

  • pien- ja suuraakkosia
  • sanatasoista oikeinkirjoittamista
  • virkkeiden kirjoittamista
  • oikeinkirjoituksen perusasioita (sanaväli, tavutus, virke ja sen lopetusmerkit, iso alkukirjain virkkeen alussa ja tutuissa erisnimissä).

Harjoitellaan sanaston ja rakenteiden erityispiirteitä mm.

  • nominien yksikkö ja monikko
  • astevaihtelu
  • taivutusmuotojen tunnistaminen
  • verbin taivutus myönteisessä ja kielteisessä muodossa
  • keskeistä sanastoa: mm. perhe, koti, koulu, ruokailu, keho, puhtaus, vaatetus ja kauppa, vuodenajat, vuorokausi, liikenne ja terveydenhoito, luonto, maaseutu, kaupunki, tunnesanat ja aistit
  • sanavaraston laajentaminen --> ylä- ja alakäsitteitä
  • kysymyssanat
  • persoonapronominit (minä, sinä, hän, me, te, he)
  • omistamisen ilmaiseminen (kenellä/millä ja genetiivi)
  • vastakohdat ja vertailu.
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

KIELEN, KIRJALLISUUDEN JA KULTTUURIN YMMÄRTÄMINEN

Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat L1, L2, L4, L5

Opetuksen tavoitteet suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppiaineessa

T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen

T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen

T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin

Opetuksen sisällöt suomi toisena kielenä -oppiaineessa

Tutustutaan

  • kirjastoon ja sen käyttöön
  • lastenkulttuuriin
  • juhlaperinteisiin.

Harjoitellaan

  • löytämään itseä kiinnostavaa kirjallisuutta
  • esitysten tekemistä.
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

KIELEN KÄYTTÖ KAIKEN OPPIMISEN TUKENA
Laaja-alaisen osaamisen alueet ovat L1, L2 ja L4.

Opetuksen tavoitteet

T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana

T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin

T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan

Opetuksen sisällöt

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin.

Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä:

  • tekemällä havaintoja ympäristöstä
  • tulkitsemalla kuvia
  • harjoittelemalla tiedon kertomista toisille.

Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet