Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.
Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.
Paikallinen opetussuunnitelma
Voimistelu
Voimistelu luo yleisiä liikuntavalmiuksia ja pohjaa muille liikuntalajeille.
Voimistelussa korostuu opettajan etukäteissuunnittelu.
Opettaja mahdollistaa omalla suunnittelullaan erilaiset variaatiot salin käyttöön ja työskentelyyn.
Opetusmenetelminä käytetään mm. työpistetyöskentelyä ja ratamalleja.
Oppimista kehitetään ns. helposta vaikeaan.
Oppilaiden onnistumisen kokemukset ovat tärkeitä.
Oppilaan oma rooli aktiivisena tekijänä korostuu.
Turvallisuusnäkökohdat on otettava tarkasti huomioon.
Havaintomotoriset taidot:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
‐ koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu
‐ liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla
‐ erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit
‐ erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla
‐ kehon keskilinjan ylittäminen
Tasapainotaidot:
tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen
-paikaltaan lähteminen
‐ pysähtyminen paikalleen
‐ alastulo paikalleen
‐ tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä
‐ kuperkeikka eteen‐ ja taaksepäin
‐ kärrynpyörän alkeet
‐ pääseisonta avustettuna
‐ käsinseisonnan alkeet
‐ liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)
‐ tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puola‐ puut)
‐ yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)
‐ alastulo paikalleen kahdella jalalla
Liikkumistaidot:
konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen
‐ liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä‐ ja alamäkeen
‐ liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alas
‐ voiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan
Välineenkäsittelytaidot:
riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys
‐ puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen
‐ ison pallon heitto ja kiinniotto
‐ pallon vieritys
‐ vanteen pyöritys ja vieritys
Perusliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.
‐ koko kehon käyttö suorituksessa
Tasapainotaidot:
väistäminen
‐ juoksuleikit ja ‐pelit, joissa suunnanmuutoksia
Liikkumistaidot:
juokseminen ja hyppääminen kestävyys
‐ eteen‐ ja taaksepäin juokseminen
‐ koordinaatiokyky
‐ reaktiokyky ja ketteryys
‐ hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla
‐ yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla
‐ mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä
‐ ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat
‐ kiipeily
‐ liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman
‐ hengityksen pidätys veden alla
‐ uinnin liuku päin ja selällään
‐ hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)
Välineenkäsittelytaidot:
heittäminen paikaltaan ja vauhdista
‐ heittäminen kahdella kädellä ala‐ ja yläkautta
‐ yhdellä kädellä heittäminen yläkautta
‐ pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoon
Olennaista on oppilaiden aktiivinen liikkuminen.
Perusliikunnassa on huomioitava kuntotekijöiden kehittäminen.
Kestävyys harjaantuu erilaisissa juoksu‐ ja kiinniottoleikeissä.
Opetusmenetelminä käytetään mm. pari‐ ja työpistetyöskentelyä.
Perusliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: juoksu, kestävyysjuoksu, pallonheitto, pituushyppy, pihapelit ja ‐leikit.
Palloilu
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.
‐ erikokoisten ja -painoisten pallojen käyttö
‐ erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)
Tasapainotaidot:
väistäminen, pysähtyminen
‐ pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä
‐ suunnan muutokset
‐ pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)
Liikkumistaidot:
juokseminen
‐ eri liikesuunnat välineen kanssa
‐ heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen
‐ nopeuden säätely leikeissä ja peleissä
‐ liikkuvat pallopelit
Välineenkäsittelytaidot:
vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen
Pallonkäsittelytaidot:
‐ pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä
‐ pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä
‐ yläkautta päänyliheitto
‐ pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)
‐ pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä ylä‐ ja alakautta
‐ tarkkuusheittäminen
‐ pallon pomputtaminen kummallakin kädellä
‐ pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla
‐ pallon pysäyttäminen jalalla
‐ pallon potkaiseminen kummallakin jalalla
‐ pallon lyöminen kädellä
Mailankäsittelytaidot:
‐ oikea mailaote
‐ pallon kuljettaminen mailan päällä
‐ pallon lyöminen telineestä ja ilmasta
‐ erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)
‐ kuljettaminen
‐ syöttäminen, syötön vastaanottaminen
‐ Palloilu kehittää useita lajitaitoja. Näillä lajitaitojen hallinnalla on merkitystä harrastamisen jatkumisen kannalta.
‐ Oppilaiden jakaminen pieniin ryhmiin ja runsaat toistot välineiden kanssa ovat tärkeitä ‐> aktiivisuus.
Palloilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, koripallo, salibandy, käsipallo, sulkapallo, tennis sekä lukuisat muut pelit ja leikit. Vinkkejä aktiivisiin tunteihin: http://www.liikaha.fi/liikuntaohjeet/
Jää- ja lumiliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö‐, kuulo‐, liike‐, tasapaino- ja tuntoaistimuksia.
‐ jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissa
Tasapainotaidot:
pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen
‐ liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento
‐ liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen
‐ painonsiirto
Liikkumistaidot:
liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus
‐ liukuminen vauhdista välineillä
‐ liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla
‐ liu´usta pysähtyminen
‐ liukuvalla alustalla kääntyminen
‐ liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa
‐ potku kummallakin jalalla
‐ mäen laskeminen, laskuasento
‐ mäen nouseminen haarakäynnillä
Välineenkäsittelytaidot:
‐ työntäminen
‐ sauvoilla työntäminen
‐ oikea mailaote
‐ välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustalla
Liukuminen on perustana yllättävänkin monelle lajisuoritukselle. Tasapainoisella liukumisen hallinnalla luodaan pohja, joka mahdollistaa liukumiset erilaisissa tilanteissa erilaisilla alustoilla ja välineillä.
Lumiliikunnassa on tärkeää innostaa lapsia aktiiviseen liikkumiseen. Elämyksellisyyden huomioiminen ja esimerkiksi olosuhteiden merkitys korostuu.
Jää‐ ja lumiliikunnassa oman kehityksen huomioiminen on helpompaa kuin monessa muussa kokonaisuudessa.
Oppilaiden jakaminen ryhmiin mm. osaamisen mukaan.
Jää‐ ja lumiliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: luistelu, jääpelit, hiihto, mäen‐ lasku, lumileikit.
Linkkejä: http://www.liikaha.fi/liikuntaohjeet/?/parts/search http://edu.fi/perusopetus/liikunta/opetusmateriaalit_eri_lajeista/jaaliikunta/luokat_1_3
Musiikki- ja tanssiliikunta
Havaintomotoriikka:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä
pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen
‐ ryhti osana liikettä
‐ tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä
‐ liikesarjojen havainnointi ja tuottaminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen
-rytmissä liikkuminen
‐ liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan
‐ hyppääminen eri tavoin
‐ eri tasoissa liikkuminen
‐ liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen
‐ liikkeen pysäyttäminen merkistä
‐ liikesarjojen havainnointi ja toistaminen
‐ Kehon hahmottaminen on välttämätön edellytys muiden oppimisvalmiuksien kehittymiselle. Kun oppilas hahmottaa kehonsa hyvin, hänen on mahdollista oppia hallitsemaan tasapainoaan ja kehonsa asentoja sekä liikkeitä niin paikallaan kuin paikasta toiseen liikkumista edellyttävissä tehtävissä.
‐ Musiikki‐ ja tanssiliikunnassa on tärkeää luoda ilmapiiri, missä ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ilmentää musiikkia. Kannustetaan lapsia itseilmaisuun.
‐ Ryhdin merkitys omalle hyvinvoinnille korostuu.
‐ Liikkeiden kehittely karkeasta hienompaan.
Luontoliikunta
Havaintomotoriikka:
Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö‐, kuulo‐, liike‐ ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.
‐ liikkuminen eri maastoissa
‐ kartan hahmottaminen ja suuntaaminen
‐ karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossa
Tasapainotaidot:
pysähtyminen
‐ liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla
‐ suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoilla
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, kiipeileminen
‐ kestävyyden kehittäminen
‐ liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla
‐ ylämäkien kiipeäminen
‐ kiville ja kannoille kiipeily
Välineenkäsittelytaidot:
‐ kartan käsittely
‐ geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustuminen
- Keskeistä on luonnon monipuolinen hyödyntäminen liikkumisessa ja luonnon arvostaminen liikkumispaikkana.
‐ Opetusmenetelminä käytetään mm. pari‐ ja ryhmätyöskentelyn tapoja, luontoleikkejä ja luontoretkiä.
Luontoliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm: aarteen etsintä, luokkasuunnistus, kuvasuunnistus, piha‐ suunnistus, viuhkasuunnistus, alkeissuunnistus koulun lähiympäristössä