Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kainuun opetussuunnitelmassa 1‐2 luokilla havainnoinnin apuna voidaan käyttää motoristen taitojen havainnointimittaria, jonka avulla opettaja ja vanhemmat saavat tärkeää tietoa lapsen motoristen taitojen vahvuuksista, kehittymisestä sekä mahdollisista harjoittelun kohteista (LIITE 4).

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Voimistelu

  • Voimistelu luo yleisiä liikuntavalmiuksia ja pohjaa muille liikuntalajeille.

  • Voimistelussa korostuu opettajan etukäteissuunnittelu.

  • Opettaja mahdollistaa omalla suunnittelullaan erilaiset variaatiot salin käyttöön ja työskentelyyn.

  • Opetusmenetelminä käytetään mm. työpistetyöskentelyä ja ratamalleja.

  • Oppimista kehitetään ns. helposta vaikeaan.

  • Oppilaiden onnistumisen kokemukset ovat tärkeitä.

  • Oppilaan oma rooli aktiivisena tekijänä korostuu.

  • Turvallisuusnäkökohdat on otettava tarkasti huomioon.

Havaintomotoriset taidot:

Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.

‐ koko vartalon jännityksen ja rentouden vaihtelu

‐ liikkuminen eri tavoin erilaisilla nopeuksilla

‐ erilaiset pujottelua ja väistämistä sisältävät tehtävät ja leikit

‐ erilaisten muotojen, kirjainten ja numeroiden muodostaminen oman kehon avulla

‐ kehon keskilinjan ylittäminen

Tasapainotaidot:

tasapainoilu paikallaan ja liikkeessä, kieriminen, pyöriminen, koukistus, ojennus, kierto, kääntyminen ja heiluminen

-paikaltaan lähteminen

‐ pysähtyminen paikalleen

‐ alastulo paikalleen

‐ tasapainoilu ja liikkuminen lattiakuvioiden ja salin kenttäviivojen päällä

‐ kuperkeikka eteen‐ ja taaksepäin

‐ kärrynpyörän alkeet

‐ pääseisonta avustettuna

‐ käsinseisonnan alkeet

‐ liikkuminen telineillä (permanto, puomi / penkki)

‐ tasapainoilu ja alastulo (köydet, renkaat, puola‐  puut)

‐ yhdellä jalalla tasapainoilu (molemmat jalat)

‐ alastulo paikalleen kahdella jalalla

Liikkumistaidot:

konttaamien, kiipeäminen, käveleminen, juokseminen, hyppeleminen ja laukkaaminen

‐ liikkuminen eri alustoilla, tasamaalla, ylä‐ ja alamäkeen

‐ liikkuminen eteen, taakse, sivulle, ylös ja alas

‐ voiman käytön vaihtelu ja liikkuminen rytmin mukaan

Välineenkäsittelytaidot:

riippuminen, heitto, kiinniotto, pyöritys, vieritys

‐ puolapuilla, rekillä ja renkailla riippuminen

‐ ison pallon heitto ja kiinniotto

‐ pallon vieritys

‐ vanteen pyöritys ja vieritys

Perusliikunta

Havaintomotoriset taidot:

Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin.

‐  koko kehon käyttö suorituksessa

Tasapainotaidot:

väistäminen

‐  juoksuleikit ja ‐pelit, joissa suunnanmuutoksia

Liikkumistaidot:

juokseminen ja hyppääminen kestävyys

‐ eteen‐ ja taaksepäin juokseminen

‐ koordinaatiokyky

‐ reaktiokyky ja ketteryys

‐ hyppiminen yhdellä ja kahdella jalalla

‐ yhden jalan ponnistus molemmilla jaloilla

‐ mahdollisimman paljon juoksua eri tavoin ja eri ympäristöissä

‐ ponnistuksia eri tavoin ja esteiden yli hypyt, hyppelyradat

‐ kiipeily

‐ liikkuminen vedessä apuvälinein tai ilman

‐ hengityksen pidätys veden alla

‐ uinnin liuku päin ja selällään

‐ hyppy veteen laidalta tai korokkeelta (jalat edellä)

Välineenkäsittelytaidot:

heittäminen paikaltaan ja vauhdista

‐ heittäminen kahdella kädellä ala‐ ja yläkautta

‐ yhdellä kädellä heittäminen yläkautta

‐ pallon heittäminen mahdollisimman pitkälle, heiton suuntaaminen yläviistoon

  • Olennaista on oppilaiden aktiivinen liikkuminen.

  • Perusliikunnassa on huomioitava kuntotekijöiden kehittäminen.

  • Kestävyys harjaantuu erilaisissa juoksu‐ ja kiinniottoleikeissä.

  • Opetusmenetelminä käytetään mm. pari‐ ja työpistetyöskentelyä.

    Perusliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: juoksu, kestävyysjuoksu, pallonheitto, pituushyppy, pihapelit ja ‐leikit.

Palloilu

Havaintomotoriset taidot:

Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.

‐ erikokoisten ja -painoisten pallojen käyttö

‐ erilaisten mailojen käyttö (esim. lyhytvartisesta sulkapallomailasta normaaliin)

Tasapainotaidot:

väistäminen, pysähtyminen

‐ pallon ja vastustajan väistäminen leikeissä ja peleissä

‐ suunnan muutokset

‐ pallon heittäminen ja kiinniottaminen eri asennoissa (yhdellä jalalla seisten)

Liikkumistaidot:

juokseminen

‐ eri liikesuunnat välineen kanssa

‐ heittäminen vauhdista ja juoksun (liikkumisen) yhdistäminen kiinniottamiseen

‐ nopeuden säätely leikeissä ja peleissä

‐ liikkuvat pallopelit

Välineenkäsittelytaidot:

vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen

Pallonkäsittelytaidot:

‐ pallon kiinniottaminen kahdella kädellä ja räpylällä

‐ pallon heittäminen alakautta kahdella kädellä

‐ yläkautta päänyliheitto

‐ pallon heittäminen ylöspäin (syöttö)

‐ pallon heittäminen yläkautta yhdellä kädellä ylä‐ ja alakautta

‐ tarkkuusheittäminen

‐ pallon pomputtaminen kummallakin kädellä

‐ pallon kuljettaminen kummallakin kädellä ja jalalla

‐ pallon pysäyttäminen jalalla

‐ pallon potkaiseminen kummallakin jalalla

‐ pallon lyöminen kädellä

Mailankäsittelytaidot:

‐ oikea mailaote

‐ pallon kuljettaminen mailan päällä

‐ pallon lyöminen telineestä ja ilmasta

‐ erilaisiin mailoihin tutustuminen (erikokoiset mailat)

‐ kuljettaminen

‐ syöttäminen, syötön vastaanottaminen

‐ Palloilu kehittää useita lajitaitoja. Näillä lajitaitojen hallinnalla on merkitystä harrastamisen jatkumisen kannalta.

‐ Oppilaiden jakaminen pieniin ryhmiin ja runsaat toistot välineiden kanssa ovat tärkeitä ‐> aktiivisuus.

Palloilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, koripallo, salibandy, käsipallo, sulkapallo, tennis sekä lukuisat muut pelit ja leikit. Vinkkejä aktiivisiin tunteihin: http://www.liikaha.fi/liikuntaohjeet/

Jää- ja lumiliikunta

Havaintomotoriset taidot:

Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö‐, kuulo‐, liike‐, tasapaino- ja tuntoaistimuksia.

‐  jäällä liikkuminen sekä lumella liikkuminen eri maastonmuodoissa

Tasapainotaidot:

pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen

‐ liukuvalla alustalla tarkoituksenmukainen asento

‐ liukuvalla alustalla pysähtyminen paikalleen

‐ painonsiirto

Liikkumistaidot:

liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus

‐ liukuminen vauhdista välineillä

‐ liukuvalla alustalla liukuminen kahdella/yhdellä jalalla

‐ liu´usta pysähtyminen

‐ liukuvalla alustalla kääntyminen

‐ liuku kummallakin jalalla ja molemmilla jaloilla yhtä aikaa

‐ potku kummallakin jalalla

‐ mäen laskeminen, laskuasento

‐ mäen nouseminen haarakäynnillä

Välineenkäsittelytaidot:

‐ työntäminen

‐ sauvoilla työntäminen

‐ oikea mailaote

‐ välineen syöttäminen ja vastaanottaminen liukuvalla alustalla

  • Liukuminen on perustana yllättävänkin monelle lajisuoritukselle. Tasapainoisella liukumisen hallinnalla luodaan pohja, joka mahdollistaa liukumiset erilaisissa tilanteissa erilaisilla alustoilla ja välineillä.

  • Lumiliikunnassa on tärkeää innostaa lapsia aktiiviseen liikkumiseen. Elämyksellisyyden huomioiminen ja esimerkiksi olosuhteiden merkitys korostuu.

  • Jää‐ ja lumiliikunnassa oman kehityksen huomioiminen on helpompaa kuin monessa muussa kokonaisuudessa.

  • Oppilaiden jakaminen ryhmiin mm. osaamisen mukaan.

    Jää‐ ja lumiliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: luistelu, jääpelit, hiihto, mäen‐  lasku, lumileikit.

  • Linkkejä: http://www.liikaha.fi/liikuntaohjeet/?/parts/search http://edu.fi/perusopetus/liikunta/opetusmateriaalit_eri_lajeista/jaaliikunta/luokat_1_3

Musiikki- ja tanssiliikunta

Havaintomotoriikka:

Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.

  • kehonhahmotusta kehitetään aikaa, tilaa ja voimaa säätelemällä

  • pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen

    ‐ ryhti osana liikettä

    ‐ tasapainon säilyttäminen asennossa ja liikkeessä

    ‐ liikesarjojen havainnointi ja tuottaminen

    Liikkumistaidot:

    käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen

-rytmissä liikkuminen

‐ liikkeen tuottaminen annetun ohjeen mukaan

‐ hyppääminen eri tavoin

‐ eri tasoissa liikkuminen

‐ liikkuminen suuntaa ja tempoa vaihdellen

‐ liikkeen pysäyttäminen merkistä

‐ liikesarjojen havainnointi ja toistaminen

‐ Kehon hahmottaminen on välttämätön edellytys muiden oppimisvalmiuksien kehittymiselle. Kun oppilas hahmottaa kehonsa hyvin, hänen on mahdollista oppia hallitsemaan tasapainoaan ja kehonsa asentoja sekä liikkeitä niin paikallaan kuin paikasta toiseen liikkumista edellyttävissä tehtävissä.

‐ Musiikki‐ ja tanssiliikunnassa on tärkeää luoda ilmapiiri, missä ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa ilmentää musiikkia. Kannustetaan lapsia itseilmaisuun.

‐ Ryhdin merkitys omalle hyvinvoinnille korostuu.

‐ Liikkeiden kehittely karkeasta hienompaan.

Luontoliikunta

Havaintomotoriikka:

Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö‐, kuulo‐, liike‐ ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.

‐ liikkuminen eri maastoissa

‐ kartan hahmottaminen ja suuntaaminen

‐ karttamerkkien alkeet ja niiden hahmottaminen luonnossa

Tasapainotaidot:

pysähtyminen

‐ liikkeen pysäyttäminen eri maastoissa ja eri alustoilla

‐ suunnan muutokset eri maastoissa ja eri alustoilla

Liikkumistaidot:

käveleminen, juokseminen, kiipeileminen

‐ kestävyyden kehittäminen

‐ liikkuminen eri tavoin luonnon eri muodoissa ja eri alustoilla

‐ ylämäkien kiipeäminen

‐ kiville ja kannoille kiipeily

Välineenkäsittelytaidot:

‐ kartan käsittely

‐ geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustuminen

- Keskeistä on luonnon monipuolinen hyödyntäminen liikkumisessa ja luonnon arvostaminen liikkumispaikkana.

‐ Opetusmenetelminä käytetään mm. pari‐ ja ryhmätyöskentelyn tapoja, luontoleikkejä ja luontoretkiä.

Luontoliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm: aarteen etsintä, luokkasuunnistus, kuvasuunnistus, piha‐  suunnistus, viuhkasuunnistus, alkeissuunnistus koulun lähiympäristössä

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vuorovaikutukselliset liikuntatilanteet: pienryhmässä työskentely työpistetyöskentelynä.

Vastuu yhteispelien ja leikkien onnistumisesta Toisten kuunteleminen, oman vuoron odottaminen ja toisten auttaminen.

Osallisuus: yhdessä suunnitellen ja tehden esim. esteratoja, keppihevosleikkejä, parkour ‐ratoja

Myönteisen ilmapiirin luominen

Kaverin kannustaminen

Yhteistyö muiden kanssa ja kokemus muiden auttamisesta

Oppilaan aktiivinen rooli

Oman toiminnan säätely ja tunneilmaisu

Vastoinkäymisten sietäminen

Oman toiminnan suunnittelu ja päätösten teko

Positiivinen ja kannustava ilmapiiri

Ryhmässä tekeminen

Oman tekemisen arvioiminen

Yhdessä toimiminen

Ryhmähengen kasvattaminen

Toisesta huolehtiminen

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Itsesäätely, omaan toimintaan keskittyminen

  • Uskallus yrittää

  • Omien taitojen kehittymisen arviointi

  • Omien taitojen esittäminen → esteettisyys

  • Onnistumisen kokemusten löytäminen = oma laji

  • Tulosten ”vertailu” vain omiin aiempiin tuloksiin, oman kehittymisen arviointi

  • Turhien pelkojen poistaminen

  • Pätevyyden kokemusten vahvistaminen

  • Itsetunnon vahvistaminen

  • Oppilas saa mahdollisimman paljon onnistumisen kokemuksia

  • Yritteliäisyyden vahvistaminen

  • Oppilas innostuu jäällä ja lumella liikkumisesta

  • Luonnossa liikkumisen arvostaminen

  • Välineistä huolehtiminen (sukset pakettiin, luistimien terien kuivaus)

  • Välineiden käsittely (monot/luistimet jalkaan, sukset kiinni/pois)

  • Oikeanlaisen/ säänmukaisen pukeutumisen ymmärtäminen

  • Oman toiminnan ohjaaminen -> itsesäätely

  • Kehollinen ilmaisu, kehonkuvan vahvistaminen

  • Luonnon arvostaminen liikkumispaikkana

  • Onnistumisen tunne

ePerusteet