T1 herättää oppilaassa mielenkiinto uskonnon opiskelua kohtaan ja opastaa tuntemaan oman perheen uskonnollista ja katsomuksellista taustaa
Paikallinen tarkennus
Minä ortodoksina ja kirkon jäsenenä, oma identiteetti Seurakunta Erilaisia ortodoksisia perinteitä Omatunto Epäitsekkyys esim. Pyhä Nikolaos Elämä ja kuolema Huolenpito, toisesta välittäminen Anteeksiantaminen
|
T2 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon keskeisiin käsitteisiin, kertomuksiin ja symboleihin
Paikallinen tarkennus
Raamattu, kertomukset, esim. Laupias samarialainen, Joosef‐kertomuksia Seurakunta Pyhittävät asiat: mysteeriot, sakramentit Kaste, mirhalla voitelu, kummi Nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä Herran rukous Kirkkorakennus: kirkon osat ja esineistöä Jumalanpalvelukset, jumalanpalvelusten toimittajat Koululaispalvelukset, valmistautumista etukäteen Erilaisia jumalanpalveluksia Tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikoneja Joulupaasto ja suuri paasto
|
T3 ohjata oppilasta tutustumaan opiskeltavan uskonnon vuodenkiertoon, juhliin ja tapoihin
Paikallinen tarkennus
Pyhä ja arki osana kirkkovuoden kulkua Pyhittävä asia: mysteerio, sakramentti Kaste, mirhalla voitelu, kummi Nimikkopyhä, taivaallinen esirukoilija, oma nimipäivä Raamattu kirkon kirjana: Vanha ja Uusi Testamentti, evankeliumit Evankelistat, apostolit Tapahtumaikoneja ja pyhien ihmisten ikonejaJumalansynnyttäjä, Jumalanäiti Kirkkovuosi: teofania, Kristuksen kaste, Kristuksen Jerusalemiin ratsastaminen Joulupaasto ja suuri paasto Muodollinen rukoileminen, esimerkiksi Taivaallinen Kuningas, Herra armahda, Pyhä Jumala, pääsiäistropari, Monia vuosia
|
T4 kannustaa oppilasta tutustumaan luokan, koulun ja lähiympäristön uskontojen ja katsomusten tapoihin ja juhlaperinteisiin
Paikallinen tarkennus
Seurakunta Pyhä ja arki Juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten Koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus Erilaisia ortodoksisia perinteitäHyvinvointi, vastuu omasta terveydestä Minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
|
T5 rohkaista oppilasta tunnistamaan ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan
Paikallinen tarkennus
Hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä Minä ortodoksisen kirkon jäsenenä
|
T6 ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia
Paikallinen tarkennus
Herran rukous Joulupaasto ja suuri paasto Juutalaisuuden, islamin ja kristinuskon piirteitä, ortodoksisuuteen peilaten Koulun lähialueen uskontoja, uskonnottomuus Vastuu ympäristöstä Hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä Paasto, hyvän tekeminen Eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus esim. Laupias samarialainen, esirukous Hyvä elämä esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…” Huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen, rakkaus esim. Tuhlaajapoika, Joosef ‐kertomuksia Lapsen oikeuksien sopimus omassa elämässä, ihmisoikeudet
|
T7 ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta
Paikallinen tarkennus
Herran rukous Rehellisyys, esim. ryövärit ristillä Hyvinvointi, vastuu omasta terveydestä Paasto, hyvän tekeminen Joulupaasto, suuri paasto Eriarvoisuus, samanarvoisuus, avuliaisuus esim. Laupias samarialainen Huolenpito, toisesta välittäminen, anteeksiantaminen Hyvä elämä, esim. ”Kun minulla oli nälkä… te annoitte minulle ruokaa…” Lapsen oikeuksien sopimus
|
T8 luoda oppilaalle tilaisuuksia harjoitella omien mielipiteiden esittämistä ja perustelemista sekä erilaisten mielipiteiden kuuntelemista ja ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Joulupaasto ja suuri paasto Epäitsekkyys Rehellisyys Erilaiset perheet
|