Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi

 S2- arviointi perustuu siihen, miten oppilas pystyy käyttämään kieltä ja toimimaan kielellä. Arvioinnissa korostuu jatkuvan arvioinnin periaate. Tukimateriaalin taitotasoasteikkoa (OPH:n tukimateriaali) voidaan hyödyntää myös oppilaan kielitaitotason määrittelyssä. Kielitaitotason määrittelyn merkitys korostuu esimerkiksi silloin, kun oppilas siirtyy luokalta tai koulusta toiseen tai siirtyy valmistavasta opetuksesta perusopetukseen. Asteikkoa voidaan käyttää sekä opetuksen suunnittelun tukena että oppilaan kielitaidon edistymisen seuraamisessa ja kuvaamisessa, esimerkiksi todistuksen liitteessä olevaan sanalliseen arviointiin voi laittaa maininnan oppilaan kielitaidosta kielen eri osa-alueilla. On huomioitava, että oppilaan kielitaidon taso saattaa vaihdella kielitaidon eri osa-alueilla.

On tärkeää, että oppilas tietää oman kielitaitoprofiilinsa ja hän saa säännöllisesti palautetta edistymisestään kielen eri osa-alueilla. Arviointiin liittyvät asiat on hyvä keskustella yhdessä huoltajan kanssa arviointipalaverissa. Arvioinnissa käytetään lisäksi vertais- ja itsearviointia.

Jotta S2-oppilaan kielitaito kehittyy, hänelle on annettava tarpeeksi vaativia tehtäviä. Oppilaalle on tarjottava myös monipuoliset mahdollisuudet kielitaitonsa osoittamiseen (esim. esitykset ja vuorovaikutustilanteet pareittain tai ryhmässä, kirjalliset työt).

  • Arvioinnissa on sama todistuspohja suomea äidinkielenä puhuvien kanssa.

  • Arvioidaan sitä, mitä opetetaan.

  • Arvioidaan miten oppilas pystyy käyttämään kieltä ja toimimaan kielellä.

  • Annetaan numeerinen arviointi heti, kun se on oikeudenmukaista ja kohtuullista.

  • Sanallinen arviointi on tärkeää numeerisen arvioinnin tukena.

  • Arviointiliitteen sanalliseen arviointiin on syytä laittaa maininta oppilaan työskentelytaidoista, mikäli ne ovat vaikuttaneet alentavasti kielitaidon arviointiin.

  • Sama toimintatapa koko kaupungissa (maakunnassa): arvioinnin suhteen yhdenmukaiset käytänteet.

  • Arvioinnin on oltava läpinäkyvää.

  • Arvioidaan kehittyvää kielitaitoa.

  • Jatkuva arviointi erilaisten näyttöjen ja tuotosten avulla.

  • Oppilaalle annetaan säännöllisesti suullista palautetta kielitaidon eri osa-alueiden kehittymisestä lukuvuoden aikana.

  • Arvioinnin tulee olla rehellistä mutta kannustavaa.

  • Mikäli useampi opettaja opettaa oppilasta, S2-arviointi tehdään yhteisesti.

  • Oppilaan ja huoltajien pitää ymmärtää arviointi.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
ohjata ja rohkaista oppilasta huomioimaan toiset vuorovaikutustilanteissa esim. toisten kuunteleminen, kohteliaat ilmaisut
T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta kertomaan monipuolisemmin ajatuksistaan ja tunteistaan
T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus
kannustaa oppilasta tekemään erilaisia pieniä esityksiä tutussa ryhmässä (rooli- ja teatterileikit)
Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus
harjaannuttaa oppilaan lukutaitoa ja luetun ymmärtämisen taitojakannustaa ja motivoida oppilasta lukemiseen
T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus

kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä (lorut, sadut, tarinat) ja kirjallisuutta (kuvakirjat, kauno‐ ja tietokirjallisuus) ja keskustelemaan lukemastaan

Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien (esim. tietotekstit, ohjeet, kertomukset) ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamistatutustuttaa oppilas erilaisiin tekstilajeihin ja niiden piirteisiin.
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta huomaamaan virkkeiden ja tarinoiden rakenne ja kirjoittamaan pidempiä tarinoita käsin ja koneella
T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta lopetusmerkkien käyttöön ja yhdyssanojen oikeinkirjoitukseen
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus
kannustaa oppilasta havainnoimaan erilaisia puhetapoja
T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus
innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kieli- taidolle sopivaa kirjallisuutta (kuvakirjat, kauno- ja tietokirjallisuus) ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin (teatteriesitykset, museot, perinnekertomukset ja -leikit) tutustumiseen
T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus
tutustuttaa oppilas eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta ymmärtämään oman kieli- ja kulttuuritaustan vaikutus oppimiseen
T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus
tutustuttaa oppilas eri oppiaineiden sanastoon ja teksteihin
T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus
ohjata oppilasta hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa (oppimispelit) oman oppimisen arvioinnin tukena

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ryhmässä toimimisen taitojen syventäminen, esitykset, keskustelujen ja draaman avulla lastenkirjallisuuteen tutustuminen, omankielisen kirjallisuuden hyödyntäminen, mediatekstit.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

Erilaisten tekstityyppien rakenteiden ymmärtäminen, mahdollisuuksien mukaan tekstin tulkitsemista ja vertailua oman äidinkielisiin teksteihin.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Virkkeen ja tarinoiden rakenne, yhdyssanat, lopetusmerkit, pidempien tarinoiden kirjoittaminen.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan lukien monimuotoisiin teksteihin, paikallisuus huomioidaan perinnekertomusten ja -leikkien, teatteriesitysten, museokäyntien ja vierailijoiden avulla, kirjastovierailut.

 1-2lk: Harjoitellaan suomen kielen sanojen johtamista ja yhdistämistä sanoilla leikkien, sanataidetyöpajat.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kuvien ja kirjoitettujen tekstien tulkitseminen, kielitietoisuuden herättäminen tekemällä havaintoja eri (oppiaineiden) teksteistä ja mahdollisuuksien mukaan oppilaan oman äidinkielen teksteistä, kielen merkityksen oivaltaminen.

ePerusteet