Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Voimistelu
Havaintomotoriset taidot:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Tasapainotaidot:
Pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen, kieriminen
Liikkumistaidot:
Käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppinen, hyppeleminen, kiipeileminen, laukkaaminen
Välineenkäsittelytaidot:
Vierittäminen, heittäminen, pomputtaminen, kiinniottaminen
Voimistelu luo yleisiä liikuntavalmiuksia ja pohjaa muille liikuntalajeille.
Voimistelussa korostuu opettajan etukäteissuunnittelu. Opettaja mahdollistaa omalla suunnittelullaan erilaiset variaatiot salin käyttöön ja työskentelyyn.
Opetusmenetelminä käytetään mm. työpistetyöskentely ja ratamallit. Oppimista kehitetään ns. helposta vaikeaan. ‐ Olennaista ovat oppilaan onnistumisen kokemukset.
Oppilaan oma rooli aktiivisena tekijänä korostuu. ‐ Turvallisuusnäkökohdat on otettava huomioon.
Perusliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin, oman kehon hahmottaminen.
Tasapainotaidot:
Väistäminen, pystyasennot
Liikkumistaidot:
juokseminen, hyppääminen, loikkiminen kestävyys
Välineenkäsittelytaidot:
heittäminen paikaltaan ja vauhdista
Perusliikunnan/yleisurheilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: juoksu, kestävyys‐ juoksu, pallonheitto, pituushyppy, pihapelit ja ‐leikit
Palloilu
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja nii‐ den vaativuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla
Tasapainotaidot:
Väistäminen, pysähtyminen
Liikkumistaidot:
juokseminen
Välineenkäsittelytaidot:
vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen
Pallonkäsittelytaidot:
Mailankäsittelytaidot:
Palloilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, kori‐ pallo, salibandy, käsipallo, sulkapallo, tennis sekä lukuisat muut pelit ja leikit
Jää‐ ja lumiliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö‐, kuulo‐, sietä‐ liike‐, tasapaino ja tuntoaistimuksia.
Tasapainotaidot:
pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen
Liikkumistaidot:
liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus
Välineenkäsittelytaidot:
työntäminen
Jää‐ ja lumiliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: luistelu, jääpelit, hiihto, mäenlasku
Musiikki‐ ja tanssiliikunta
Havaintomotoriikka:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Tasapainotaidot:
pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen
Luontoliikunta
Havaintomotoriikka:
Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö‐, kuulo‐, liike‐ ja tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä. ‐ liikkuminen eri maastoissa ‐ kartan hahmottaminen ja suuntaaminen ‐ karttamerkit ja värit luonnossa ‐ oman olinpaikan hahmottaminen
Tasapainotaidot:
pysähtyminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, kiipeileminen
Välineenkäsittelytaidot:
kartan käsittely
Luontoliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm.: luokkasuunnistus, kuvasuunnistus, pihasuunnistus, viuhkasuunnis‐ tus, suunnistus koulun lähiympäristössä