Opetussuunnitelman perusteet
Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.
Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.
Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.
Paikallinen opetussuunnitelma
Voimistelu
Havaintomotoriset taidot:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Tasapainotaidot:
pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen, kieriminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppinen, hyppeleminen, kiipeileminen, laukkaaminen
Välineenkäsittelytaidot:
vierittäminen, heittäminen, pomputtaminen, kiinniottaminen
Voimistelu luo yleisiä liikuntavalmiuksia ja pohjaa muille liikuntalajeille.
Voimistelussa korostuu opettajan etukäteissuunnittelu, opettaja mahdollistaa omalla suunnittelullaan erilaiset variaatiot salin käyttöön ja työskentelyyn.
Oppilaiden kehot ovat eri kehitysvaiheissa. Jokainen ei voi osata kaikkia suoritteita samalla tavoin. Opettajan tehtävänä on saada sopivia haasteita jokaiselle ja kannustaa heitä ponnistelemaan suoritusten eteen. Kehon muuttuessa onnistumisien kokemukset ovat tärkeitä.
Työmenetelminä käytetään mm. työpistetyöskentelyä ja ratamalleja. Edetään helposta vaikeampaan sekä liikekehittelyt ovat tärkeitä.
Oppilaan oma rooli aktiivisena tekijänä korostuu.
Turvallisuusnäkökohdat on otettava huomioon
Perusliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin, oman kehon hahmottaminen
Tasapainotaidot:
väistäminen, pystyasennot
Liikkumistaidot:
juokseminen, hyppääminen, loikkiminen
Välineenkäsittelytaidot:
heittäminen paikaltaan ja vauhdista
Perusliikunnan/yleisurheilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: juoksu, kestävyys‐ juoksu, pallonheitto, pituushyppy, pihapelit ja ‐leikit
Palloilu
Havaintomotoriset taidot:
Huomion keskittäminen tehtävän onnistumisen kannalta olennaisiin asioihin. Välineiden vaihtelulla ja niiden vaati‐ vuutta lisäämällä voidaan liikuntatehtävää lisätä mielekkäällä tavalla.
Tasapainotaidot:
väistäminen, pysähtyminen
Liikkumistaidot:
juokseminen
Välineenkäsittelytaidot:
vierittäminen, heittäminen, potkiminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen
Pallonkäsittelytaidot:
Mailankäsittelytaidot:
Palloilun sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: pesäpallo, jalkapallo, lentopallo, kori‐ pallo, salibandy, käsipallo, sulkapallo, tennis sekä lukuisat muut pelit ja leikit
Jää‐ ja lumiliikunta
Havaintomotoriset taidot:
Vaihtelevat ympäristöt, monipuoliset sisällöt ja erilaiset välineet mahdollistavat riittävästi näkö‐, kuulo‐, liike‐, tasapaino ja tuntoaistimuksia.
Tasapainotaidot:
pystyasento, pysähtyminen, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen
Liikkumistaidot:
liukuminen, potku, rytmissä liikkuminen, vuorotahtisuus
Välineenkäsittelytaidot:
työntäminen
Jää‐ ja lumiliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm. seuraavien lajien avulla: luistelu, jääpelit, hiihto, mä‐ enlasku, lumileikit
Musiikki‐ ja tanssiliikunta
Havaintomotoriikka:
Oman kehon hahmottaminen ja sen eri osat suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Tasapainotaidot:
pystyasennot, pää alaspäin asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen, koukistaminen, ojentaminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppeleminen, laukkaaminen
Luontoliikunta
Havaintomotoriikka:
Tietoisuus kehosta ja ympäristöstä, näkö‐, kuulo‐, liike‐ ja nen liikku tuntoaistimukset erilaisissa ympäristöissä.
Tasapainotaidot:
pysähtyminen
Liikkumistaidot:
käveleminen, juokseminen, kiipeileminen
Välineenkäsittelytaidot:
kartan käsittely
geokätköilyyn ja älypuhelinavusteiseen opetukseen tutustuminen
Luontoliikunnan sisältöjä voidaan opettaa mm.: viuhkasuunnistus, suunnistus koulun lähiympäristössä, suunnistus vieraassa ympäristössä