Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Tavoite 1 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen asema ja merkitys yhtenä maailman kielistä, havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä, tutustuttaa oppilas kohdekielen maihin, niiden kulttuureihin ja kohdekielen kieliympäristöihin ja antaa oppilaille valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyään
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen aseman ja merkityksen yhtenä maailman kielistä.Oppilas oppii havainnoimaan ja tunnistamaan kohdekieltä eri toimintaympäristöissä.Oppilas oppii tietoja kohdekielen maista ja kulttuureista sekä kohdekielen kieliympäristöistä.Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
|
Kohdekielen asema ja merkitys yhtenä maailman kielistä. Kielellisten ja kulttuuristen ominaispiirteiden tunteminen kohdekielen kieliympäristöissä ja maissa, joissa kohdekieltä puhutaan. Kulttuurien välinen toimintakyky.
|
|
Tavoite 2 (vuosiluokka 7), tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä, ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on ja miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä, ohjata oppilasta käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena ja ohjata oppilasta hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään.Oppilas oppii löytämään kohdekielen säännönmukaisuuksia, vertailemaan kohdekieltä muihin kieliin ja käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.Oppilas oppii hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan.
|
Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Arvioitava osaaminen sisältyy kehittyvän kielitaidon tavoitteiden osaamisen kuvauksiin.
|
|
Kielenopiskelutaidot |
Tavoite 3 (vuosiluokka 7), ohjata oppilasta ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen, ohjata oppilasta kokeilemaan monipuolisia tapoja oppia kohdekieltä myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä kannustaa oppilasta harjaannuttamaan ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen.Oppilas oppii käyttämään itselleen sopivia tapoja oppia kohdekieltä sekä käyttämään ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.
|
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta, tavoitteiden asettaminen kohdekielen opiskelulle ja monipuolisten opiskelustrategioiden hyödyntäminen kohdekielen oppimisessa.
|
|
Tavoite 4 (vuosiluokka 7), kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista sekä kannustaa kohdekielisten toimintaympäristöjen löytämiseen ja hyödyntämiseen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen taidon merkityksen osana jatkuvaa oppimista ja omaa kielivarantoa.Oppilas oppii huomaamaan, mitä hyötyä kohdekielen taidosta on myös tulevaisuudessa.Oppilas oppii löytämään ja hyödyntämään kohdekielisiä toimintaympäristöjä.
|
Kohdekielen taidon merkityksen ymmärtäminen osana jatkuvaa oppimista ja kielivarantoa.
|
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Tavoite 5 (vuosiluokka 7), järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
|
Tavoite 6 (vuosiluokka 7), tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään kielellisiä viestintästrategioita.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
|
Tavoite 7 (vuosiluokka 7), auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Tavoite 8 (vuosiluokka 7), rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
|
Tekstien tulkintataidot
|
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Tavoite 9 (vuosiluokka 7), tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita.Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
|
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
Tavoite 1 (vuosiluokat 8-9), syventää oppilaan ymmärrystä kohdekielen asemasta yhtenä maailman kielistä ja syventää oppilaan tietoja kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristöstä, antaa oppilaille valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyään ja ohjata oppilasta tutustumaan kohdekielen asemaan liittyviin arvoihin ja ilmiöihin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen aseman yhtenä maailman kielistä.Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristöä.Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja ja ilmiöitä.Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
|
Kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristön hahmottaminen. Kohdekielen asemaan ja variantteihin liittyvien arvojen ja ilmiöiden tunteminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla kohdekielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja ja ilmiöitä yhtenä maailman kielistä. Oppilas osaa vertailla kohdekielisiä kieli- ja kulttuuriympäristöjä. Oppilas osaa vertailla kohdekielen maiden ja Suomen kulttuurisia samankaltaisuuksia ja eroja osana kulttuurien välistä toimintakykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen asemasta yhtenä maailman kielistä. Oppilas kertoa kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristöstä. Oppilas osaa kertoa arvoista ja ilmiöistä, jotka liittyvät kohdekielen asemaan ja variantteihin. Oppilas osaa kertoa kohdekielen maiden ja Suomen kulttuurisista samankaltaisuuksista ja eroista osana kulttuurien välistä toimintakykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kohdekielen asemalle yhtenä maailman kielistä. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristöstä. Oppilas osaa nimetä joitain arvoja ja ilmiöitä, jotka liittyvät kohdekielen asemaan ja variantteihin. Oppilas osaa antaa joitain esimerkkejä kohdekielen maiden ja Suomen kulttuurisista samankaltaisuuksista ja eroista osana kulttuurien välistä toimintakykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa mainita jonkin esimerkin kohdekielen asemalle yhtenä maailman kielistä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin kohdekielen kieli- ja kulttuuriympäristöstä
|
Tavoite 2 (vuosiluokat 8-9), tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä, ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on ja käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena sekä hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään kielellistä päättelykykyään.Oppilas oppii hyödyntämään kohdekielen säännönmukaisuuksia ja käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.Oppilas oppii hyödyntämään muita kieliä kohdekieltä opiskellessaan.
|
Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Arvioitava osaaminen sisältyy kehittyvän kielitaidon tavoitteiden osaamisen kuvauksiin.
|
|
Kielenopiskelutaidot |
Tavoite 3 (vuosiluokat 8-9), ohjata oppilasta ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan, asettamaan tavoitteita opiskelulleen ja kannustaa oppilasta käyttämään monipuolisia tapoja oppia kohdekieltä myös vuorovaikutuksessa toisten kanssa sekä harjaannuttamaan ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan ja asettamaan tavoitteita opiskelulleen.Oppilas oppii käyttämään itselle parhaiten sopivia tapoja oppia kohdekieltä sekä käyttämään ja kehittämään kohdekielen taitoaan monipuolisesti myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.
|
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta ja monipuolisten opiskelustrategioiden hyödyntäminen kohdekielen oppimisessa.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää monipuolisia itselleen sopivia tapoja oppiakseen kohdekieltä ja kehittääkseen kielitaitoaan myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa usein vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja oppiakseen kohdekieltä ja kehittääkseen kielitaitoaan myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa säännöllisesti vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää useita itselleen sopivia tapoja oppiakseen kohdekieltä ja kehittääkseen kielitaitoaan myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna satunnaisesti vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa oppiakseen kohdekieltä ja kehittääkseen kielitaitoaan myös vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
|
Tavoite 4 (vuosiluokat 8-9), kannustaa oppilasta ymmärtämään kohdekielen taito tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista, kannustaa ja ohjata oppilasta huomaamaan mahdollisuuksia käyttää kohdekieltä omassa elämässään ja ohjata oppilasta käyttämään kohdekieltä rohkeasti eri tilanteissa myös koulun ulkopuolella
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään kohdekielen taidon tärkeänä osana jatkuvaa oppimista ja oman kielivarannon karttumista.Oppilas oppii huomaamaan mahdollisuuksia käyttää kohdekieltä.Oppilas oppii harjoittelemaan ja käyttämään kohdekielen taitoaan erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä myös koulun ulkopuolella.
|
Kohdekielen taidon merkityksen ymmärtäminen osana omaa kielivarantoa ja jatkuvaa oppimista.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kohdekielen taidon merkityksestä osana omaa elämää. Oppilas harjoittelee ja käyttää satunnaisesti kohdekielen taitoaan erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen taidon merkityksestä osana omaa elämää, kielivarannon kartuttamista ja jatkuvaa oppimista. Oppilas harjoittelee ja käyttää säännöllisesti kohdekielen taitoaan erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kohdekielen taidon merkityksestä osana omaa elämää ja kielivarannon kartuttamista. Oppilas harjoittelee ja käyttää usein kohdekielen taitoaan erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin kohdekielen taidon merkityksestä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
Tavoite 5 (vuosiluokat 8-9), järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3/A2.1, Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista. Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3, Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2, Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1, Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.
|
Tavoite 6 (vuosiluokat 8-9), tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään kielellisiä viestintästrategioita.
|
Viestintästrategioiden käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3/A2.1, Oppilas osallistuu viestintään ja tarvitsee vain satunnaisesti apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa melko usein turvautuen harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin. Oppilas osaa soveltaa jonkin verran viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3, Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2, Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin. Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja. Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1, Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, netti). Oppilas osaa joskus arvailla tai päätellä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella. Oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt.
|
Tavoite 7 (vuosiluokat 8-9), auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kohteliaisuuden ilmauksia.
|
Viestinnän kulttuurinen sopivuus
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3/A2.1, Oppilas selviytyy joistakin lyhyistä sosiaalisista tilanteista ja osaa käyttää joitakin kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3, Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2, Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1, Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä |
Tavoite 8 (vuosiluokat 8-9), rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä.
|
Tekstien tulkintataidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3/A2.1, Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä hidasta puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa tiedon lyhyistä, yksinkertaisista, itseään kiinnostavista viesteistä ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3, Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2, Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta. Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1, Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä |
Tavoite 9 (vuosiluokat 8-9), tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista erilaisista aiheista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita.Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
|
Tekstien tuottamistaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3/A2.1, Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Oppilas osaa keskeistä perussanastoa ja rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissa kuin harjoitelluissa ilmauksissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3, Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä ja ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2, Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi ja hallitsee hyvin suppean perussanaston, muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen ja peruskieliopin aineksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1, Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.
|