Viittomakieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärien eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää äidinkielen ja kirjallisuuden valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi ja siihen perustuva palaute on monipuolista, konkreettista ja oppimisen taitoja kehittävää. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Arviointi perustuu monipuoliseen dokumentointiin siitä, miten oppilaiden laajenevat kielelliset taidot ja tekstien tuottaminen sekä tulkinta kehittyvät ja mitkä ovat heidän tietonsa kielestä, kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa ja muiden työskentelyä, ilmaisua ja tuotoksia. Oppimista tukevan, monipuolisen ja erittelevän arvioinnin ja palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoiseksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja he saavat välineitä niiden kehittämiseen. Omaehtoinen lukeminen on tärkeä tavoite, jota tuetaan ja arvioidaan suhteessa luku- ja kirjoitustaitoon.

Viittomakieli ja kirjallisuus -oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppimisen edistymisen kannalta keskeisiä ovat viittomakieli ja kirjallisuus -oppiaineen eri tavoitealueiden perustaidot ja niihin johtavat työskentelyprosessit ja oppimisstrategiat.

Oppimisen edistymisen kannalta keskeistä on viittomakielisen vuorovaikutuksen ja viestintätaitojen hallinta. Oppilas saa monipuolista palautetta kyvystään käyttää viittomakieltä, sen kielirekistereitä ja kielen rakenteita. Sen avulla oppilas saa tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä itsestä viittomakielen oppijana.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata ja rohkaista oppilasta vuorovaikutustaitojen kehittämiseen sekä toimimiseen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä ohjata oppilasta vahvistamaan taitoa toimia viittomakielisessä ja monikielisessä yhteisössä, myös draaman toimintamuotoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielisessä ja monikielisessä ryhmässä.Oppilas oppii tarkkailemaan ja arvioimaan omaa vuorovaikutus- ja ilmaisukykyä.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYhteisten pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu.Oppilaita ohjataan hahmottamaan aikaan ja paikkaan liittyviä käsitteitä ja niiden käytännön merkitystä. He harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.Oppilaiden kanssa tutkitaan arjen teknologiaa ja sen merkitystä päivittäisessä elämässä sekä opitaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää.Oppilaiden muotoutuvista kulutustottumuksista keskustellaan, opitaan tarkastelemaan mainontaa ja median vaikutuksia.SisällötS1 Vuorovaikutustaidot• aktiivinen keskustelija ryhmässä• päätöksen tekeminen, ongelmanratkaisua• pienimuotoinen projektityöskentely• rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja taitoaan ilmaista mielipiteensä.
Toiminta vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista mielipiteitään ja perustella niitä tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään sekä esittää mielipiteilleen joitakin perusteluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan ja mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutuissa ja epämuodollisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan vastaamalla esitettyihin kysymyksiin.

T2 rohkaista oppilasta monipuolistamaan ilmaisuaan ja kehittämään myönteistä viestijäkuvaansa sekä ohjata häntä havainnoimaan omaa vuorovaikutus- ja ilmaisukykyään
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas osaa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa viittomakielisessä ja monikielisessä ryhmässä.Oppilas oppii tarkkailemaan ja arvioimaan omaa vuorovaikutus- ja ilmaisukykyä.Laaja-alainen osaaminenL1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenTyöskentelyn lähtökohtana ovat oppilaiden omat kokemukset, havainnot ja kysymykset. Ihmettelylle, oivaltamiselle, uuden löytämiselle ja keksimiselle, mielikuvitukselle sekä oppimisen ilolle on tilaa.Oppilaita kannustetaan kysymään ja kuuntelemaan, tekemään tarkkoja havaintoja, etsimään tietoa sekä tuottamaan ja kehittelemään yhdessä ideoita ja esittämään työnsä tuloksia.Ikäkaudelle sopivien ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtävien avulla viritetään uteliaisuutta ja kiinnostusta ympäröivän maailman ilmiöitä kohtaan sekä vahvistetaan taitoa jäsentää, nimetä ja kuvailla ympäristöä.Oman ja yhteisen työn suunnittelemista, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arviointia harjoitellaan.Muistin, mielikuvituksen sekä eettisen ja esteettisen ajattelun kehittymistä tuetaan satujen ja tarinoiden, pelien, lorujen ja leikkien, taiteen eri muotojen sekä monipuolisen vuorovaikutuksen avulla.L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYhteisten pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu.Oppilaita ohjataan hahmottamaan aikaan ja paikkaan liittyviä käsitteitä ja niiden käytännön merkitystä. He harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.Oppilaiden kanssa tutkitaan arjen teknologiaa ja sen merkitystä päivittäisessä elämässä sekä opitaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää.Oppilaiden muotoutuvista kulutustottumuksista keskustellaan, opitaan tarkastelemaan mainontaa ja median vaikutuksia.SisällötS1 Vuorovaikutustaidot• aktiivinen keskustelija ryhmässä• päätöksen tekeminen, ongelmanratkaisua• pienimuotoinen projektityöskentely• rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnollistamaan ja elävöittämään esitystään tutustumalla viittomakielen erilaisiin ilmaisukeinoihin ja improvisaation perusasioihin.
Ilmaisun kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun esityksen. Oppilas osaa käyttää kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää lyhyen valmistellun esityksen itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa käyttää joitakin kokonaisilmaisun keinoja esiintyessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen ja yksinkertaisen esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta apukysymysten avulla. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään ja tulkitsemaan monimuotoisia tekstejä sekä ohjata keskustelemaan niistä käsite- ja viittomavarantoaan laajentaen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii viittomakielen monimuotoisten tekstien ymmärtämistä ja kuuntelemisen strategioita. Oppilaan käsite- ja viittomavaranto kasvaa.Oppilas oppii hankkimaan tietoja, tulkitsee niitä ja arvioi tiedon luotettavuutta.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.Mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten tunnistaminen ja pohdinta on näillä vuosiluokilla tärkeätä.Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Vuorovaikutusta, yhteistyötä ja hyvää käytöstä harjoitellaan monipuolisesti.Koulutyössä luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja.Oppilaita kannustetaan käyttämään omaa kehoa tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan ja tulkitsemaan, tuottamaan ja arvioimaan yhä moninaisempia tekstejä erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöön ja huomaamaan, että teksteillä on erilaisia tavoitteita ja että tavoitteet vaikuttavat siihen, millaisia keinoja teksteissä käytetään. Tekstit voivat esimerkiksi välittää tietoa, luoda mielikuvia tai houkutella ostamaan.Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmista.Oppilaita kannustetaan monipuolisille tiedon lähteille kuten suullisten, audiovisuaalisten, painettujen ja sähköisten lähteiden sekä haku- ja kirjastopalveluiden käyttöön.Oppilaita ohjataan omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa.Kriittistä lukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä. Kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset ovat tässä vaiheessa ominaisia tiedon esittämisen tapoja.Erilaisten tekstien aktiivinen lukeminen ja tuottaminen koulutyössä ja vapaa-aikana sekä teksteistä nauttiminen - niin tulkitsijan kuin tuottajan roolissa - edistää monilukutaidon kehittymistä.SisällötS2 Viittomakieliset tekstit, verkkoviestintätaidot, kielen ymmärtäminen• erilaiset esitykset ja esitelmät• erityyppiset viitotut tekstit• kuvalliset ja videoidut viitotut tekstit• tiedonhankinnan perusasiat• harjoitellaan arvioimaan tiedon lähdettä• mediat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu tulkitsemaan monipuolisesti esityksiä ja erityyppisiä viitottuja, suomenkielisiä ja kuvallisia tekstejä visuaalista lukutaitoaan kehittäen sekä laajentaa käsite- ja viittomavarantoaan.
Tekstien erittely ja tulkinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja tekstin rakentamista merkityksistä ja pohtia sen tavoitteita. Oppilas osaa päätellä itselleen uusien viittomien ja käsitteiden merkityksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa erottaa tekstin pääasioita ja nimetä ohjatusti tekstin jonkin tavoitteen. Oppilas osaa ohjatusti päätellä itselleen uusien viittomien ja käsitteiden merkityksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa selostaa jotakin tekstin sisällöstä apukysymysten avulla. Oppilas osaa tunnistaa teksteistä itselleen uusia viittomia ja käsitteitä.

T4 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia tekstiympäristöjä tiedonhankinnassa ja tulkitsemisessa sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii viittomakielen monimuotoisten tekstien ymmärtämistä ja kuuntelemisen strategioita. Oppilaan käsite- ja viittomavaranto kasvaa.Oppilas oppii hankkimaan tietoja, tulkitsee niitä ja arvioi tiedon luotettavuutta.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.Mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten tunnistaminen ja pohdinta on näillä vuosiluokilla tärkeätä.Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Vuorovaikutusta, yhteistyötä ja hyvää käytöstä harjoitellaan monipuolisesti.Koulutyössä luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja.Oppilaita kannustetaan käyttämään omaa kehoa tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen.L4 MonilukutaitoL4L4 MonilukutaitoOppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan ja tulkitsemaan, tuottamaan ja arvioimaan yhä moninaisempia tekstejä erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Teksteillä tarkoitetaan tässä sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten symbolijärjestelmien sekä näiden yhdistelmien avulla ilmaistua tai ilmenevää tietoa.Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöön ja huomaamaan, että teksteillä on erilaisia tavoitteita ja että tavoitteet vaikuttavat siihen, millaisia keinoja teksteissä käytetään. Tekstit voivat esimerkiksi välittää tietoa, luoda mielikuvia tai houkutella ostamaan.Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmista.Oppilaita kannustetaan monipuolisille tiedon lähteille kuten suullisten, audiovisuaalisten, painettujen ja sähköisten lähteiden sekä haku- ja kirjastopalveluiden käyttöön.Oppilaita ohjataan omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa.Kriittistä lukutaitoa kehitetään oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä. Kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset ovat tässä vaiheessa ominaisia tiedon esittämisen tapoja.Erilaisten tekstien aktiivinen lukeminen ja tuottaminen koulutyössä ja vapaa-aikana sekä teksteistä nauttiminen - niin tulkitsijan kuin tuottajan roolissa - edistää monilukutaidon kehittymistä.SisällötS2 Viittomakieliset tekstit, verkkoviestintätaidot, kielen ymmärtäminen• erilaiset esitykset ja esitelmät• erityyppiset viitotut tekstit• kuvalliset ja videoidut viitotut tekstit• tiedonhankinnan perusasiat• harjoitellaan arvioimaan tiedon lähdettä• mediat
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan tietoa, käyttämään monipuolisia tiedonlähteitä ja arvioimaan tiedon luotettavuutta. Hän oppii tarkkailemaan ja arvioimaan omaa ymmärtämistapaansa.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti erilaisia lähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia lähteitä sekä hakea tietoa niistä. Oppilas osaa nimetä joitakin lähteiden luotettavuuteen liittyviä piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää lähteenä eri tekstiympäristöjä sekä hakea ohjatusti tietoa niistä. Oppilas osaa ohjatusti tehdä havaintoja käyttämiensä lähteiden luotettavuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä ohjatusti yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä.

Tekstien tuottaminen
T5 kannustaa oppilasta kehittämään kielen perusrakenteiden tuntemusta ja tekstin tuottamisen prosesseja
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii viitotun tekstin tuottamisen prosesseja.Oppilas oppii tuntemaan kielen perusrakennetta.Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTieto- ja viestintäteknologiaa (tvt) hyödynnetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista.Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön.Oppilaat harjoittelevat etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla. Heitä ohjataan hyödyntämään lähteitä oman tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä työskentelyn ja tuotosten dokumentoinnissa ja arvioinnissa.Oppilaat saavat kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.SisällötS3 Viittomakielisen tekstin tuottaminen, kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen• harjoitellaan viitotun tekstin luomisprosessin eri vaiheita• viitotun tekstin rakenne ja tauotukset• oman viitotun tekstin suunnittelu ja tuottaminen• viittomakielen rakenteen tutkiminen• viittoman valinta• sanonta• viittomajärjestys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuottamaan kertovia, kuvaavia, ohjaavia ja yksinkertaisia kantaa ottavia tekstejä, myös monimediaisissa ympäristöissä.
Tekstilajien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja yksinkertaisille kantaa ottaville teksteille tyypillisiä ilmaisutapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti käyttää kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja yksinkertaisille kantaa ottaville teksteille tyypillisiä ilmaisutapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa ohjatusti kertovia, kuvaavia ja ohjaavia tekstejä sekä käyttää joitakin niille tyypillisiä ilmaisutapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien tai apukysymysten avulla yksinkertaisia kertovia tekstejä itselleen tutuista aiheista.

T6 rohkaista oppilasta kokemusten ja ajatusten ilmaisemiseen erilaisissa viestintäympäristöissä, tarjota tilaisuuksia kertoa ja selostaa tapahtumia, kuvata ilmiöitä ja esittää omia näkemyksiään erilaisten esitysten ja esitelmien avulla yksin ja yhteisöllisesti
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii viitotun tekstin tuottamisen prosesseja.Oppilas oppii tuntemaan kielen perusrakennetta.Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTieto- ja viestintäteknologiaa (tvt) hyödynnetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista.Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön.Oppilaat harjoittelevat etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla. Heitä ohjataan hyödyntämään lähteitä oman tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä työskentelyn ja tuotosten dokumentoinnissa ja arvioinnissa.Oppilaat saavat kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.SisällötS3 Viittomakielisen tekstin tuottaminen, kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen• harjoitellaan viitotun tekstin luomisprosessin eri vaiheita• viitotun tekstin rakenne ja tauotukset• oman viitotun tekstin suunnittelu ja tuottaminen• viittomakielen rakenteen tutkiminen• viittoman valinta• sanonta• viittomajärjestys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ja vahvistaa myönteistä kuvaa itsestään tekstien tuottajana. Hän oppii elävöittämään tekstiä ja pohtimaan viittomavalintojen, sanontojen ja viittomajärjestyksen yhteyttä tekstin merkityksiin. Oppilas oppii tekstin tuottamisen vaiheet: ideointi, suunnittelu, tekstin jäsentäminen ja muokkaaminen.
Kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden ilmaiseminen sekä tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa monipuolisesti ja sujuvasti kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa arvioida realistisesti itseään tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa ajatuksiaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään ilmaisevia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti tuottaa tekstejä, joissa hän ilmaisee kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään ymmärrettävästi. Oppilas osaa kuvata itseään tekstin tuottajana ja nimetä jonkin vahvuuden ja kehittämiskohteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien tai apukysymysten avulla tekstejä, joissa hän ilmaisee ajatuksiaan, kokemuksiaan tai mielipiteitään. Oppilas osaa ohjatusti nimetä jonkin yksittäisen kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T7 ohjata oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii viitotun tekstin tuottamisen prosesseja.Oppilas oppii tuntemaan kielen perusrakennetta.Laaja-alainen osaaminenL5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenL5L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminenTieto- ja viestintäteknologiaa (tvt) hyödynnetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhteisöllistä oppimista.Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön.Oppilaat harjoittelevat etsimään tietoa useammasta eri lähteestä hakupalveluiden avulla. Heitä ohjataan hyödyntämään lähteitä oman tiedon tuottamisessa ja harjoittelemaan tiedon kriittistä arviointia. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja ja käyttämään tvt:tä työskentelyn ja tuotosten dokumentoinnissa ja arvioinnissa.Oppilaat saavat kokemuksia tvt:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.SisällötS3 Viittomakielisen tekstin tuottaminen, kokemusten ja ajatusten ilmaiseminen• harjoitellaan viitotun tekstin luomisprosessin eri vaiheita• viitotun tekstin rakenne ja tauotukset• oman viitotun tekstin suunnittelu ja tuottaminen• viittomakielen rakenteen tutkiminen• viittoman valinta• sanonta• viittomajärjestys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu viittomiseen ja tekstin tuottamisen prosessin eri vaiheisiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Hän oppii toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tekstin tuottamisen prosessin hallinta ja eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata tekstinsä rakennetta ja kieltä. Oppilas osaa käyttää lähteitä tarkoituksenmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti muokata tekstiään palautteen pohjalta. Oppilas osaa arvioida omia tekstejään. Oppilas osaa ohjatusti käyttää lähteitä. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja tuottaa tekstiä. Oppilas osaa tehdä ohjatusti havaintoja omasta tekstistään. Oppilas noudattaa ohjatusti tekijänoikeuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa tehdä joitakin pintatason havaintoja omasta tekstistään.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 ohjata oppilasta vahvistamaan kielitietoisuuttaan, innostaa häntä tutkimaan ja tarkkailemaan kieltä ja sen eri variantteja ja harjaannuttaa oppilaista käyttämään käsitteitä, joiden avulla kielestä ja sen rakenteista voidaan keskustella
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tuntemaan viittomakielen perusrakennetta.Oppilaan kielitietoisuus vahvistuu.Oppilas innostuu tarkkailemaan ja tutkimaan kieltä.Oppilaan kieli- ja kulttuuri-identiteetti vahvistuu.Oppilas oppii arvostamaan muita kieliä ja kulttuureja.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.Mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten tunnistaminen ja pohdinta on näillä vuosiluokilla tärkeätä.Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Vuorovaikutusta, yhteistyötä ja hyvää käytöstä harjoitellaan monipuolisesti.Koulutyössä luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja.Oppilaita kannustetaan käyttämään omaa kehoa tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpetuksessa vahvistetaan taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden sekä erilaisia tietolähteitä ja apuvälineitä hyödyntäen. Samalla kehittyvät oppilaiden edellytykset tunnistaa pohdittavaan asiaan liittyviä erilaisia näkökulmia ja löytää uusia oivalluksia sekä harjaantua vähitellen asioiden kriittiseen tarkasteluun.Oppilaita ohjataan huomaamaan asioiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä.Heitä kannustetaan kuuntelemaan toisten näkemyksiä ja samalla pohtimaan myös omaa sisäistä tietoaan.Oppilaita ohjataan huomaamaan, että tieto voi rakentua monella tavalla, esimerkiksi tietoisesti päättelemällä tai intuitiivisesti, omaan kokemukseen perustuen.Vertaisoppimista eli parin ja ryhmän kanssa työskentelyä ja oppimiseen tähtäävää vuorovaikutusta käytetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhdessä työskentelyn taitoja.Ajattelun taitoja harjoitellaan ongelmanratkaisu- ja päättelytehtävin sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin.Oppilaita rohkaistaan käyttämään kuvittelukykyään luoviin ratkaisuihin ja olemassa olevien rajojen ylittämiseen.Oppimaan oppimisen taidot vahvistuvat. Oppilaita ohjataan tunnistamaan itselle luontevimmat tavat oppia ja kiinnittämään huomiota omiin opiskelutapoihin.Työn suunnittelua, tavoitteiden asettamista sekä työskentelyn ja edistymisen arviointia harjoitellaan edelleen.Oppilaita opastetaan huomaamaan säännöllisesti suoritettujen tehtävien vaikutus edistymiseen sekä tunnistamaan vahvuutensa ja kehittämistarpeensa.Oppilaita autetaan hahmottamaan opintoihinsa liittyviä tavoitteita ja valintoja ja kannustetaan keskustelemaan niistä huoltajiensa kanssa.SisällötS4 Viittomakielen kielitieto, kirjallisuus ja kulttuuri• lauseoppi: peruslause, kieltolause, vakuuttelulause, kysymyslause• verbit: taipumattomat verbit, monisuuntaiset verbit, polysynteettiset verbit• verbin käsky- ja kieltomuodot• ajan ilmaiseminen, viisi aikalinjaa• perspektiivit, kertojan perspektiivi ja epäsuora kerronta sekä roolinvaihto• konditionaali• klassifikaattorit• viittomakielisten historia, kieli- ja kulttuuriperinnön välittäminen kertomusperinteen avulla• viittomakieliset tarinat• nuorten kulttuuri• viittomakielisen kulttuuritoimintaan osallistuminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vahvistamaan kielitietoisuuttaan ja tarkastelemaan kielen ilmiöitä sekä ymmärtämään viittoman osat, ajan ja lukumäärien ilmaisemisen tavat.
Kielen tarkastelun kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja kielellisten valintojen vaikutuksista suhteessa kielenkäyttötilanteen tavoitteeseen. Oppilas osaa kuvailla monipuolisesti sopivien käsitteiden avulla erilaisissa tilanteissa tuotettujen tekstien ja kielen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja kielellisten valintojen vaikutuksista eri tilanteissa. Oppilas osaa kuvailla sopivien käsitteiden avulla erilaisissa tilanteissa tuotettujen tekstien ja kielen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja erilaisista kielenkäyttötilanteista. Oppilas osaa nimetä useita kielen ja tekstien piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä satunnaisia havaintoja joistakin kielenkäyttötilanteista. Oppilas osaa nimetä joitakin kielen ja tekstien piirteitä ja rakenteita.

T9 rohkaista oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiään ja ohjata arvostamaan muita kieliä ja kulttuureita, ohjata oppilasta monimuotoisen kulttuuritarjonnan pariin, tarjoten tilaisuuksia osallistua itse niiden tuottamiseen sekä innostaa oppilasta seuraamaan ja arvostamaan lasten- ja nuortenkulttuuria
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas oppii tuntemaan viittomakielen perusrakennetta.Oppilaan kielitietoisuus vahvistuu.Oppilas innostuu tarkkailemaan ja tutkimaan kieltä.Oppilaan kieli- ja kulttuuri-identiteetti vahvistuu.Oppilas oppii arvostamaan muita kieliä ja kulttuureja.Laaja-alainen osaaminenL2 Kulttuurinen osaaminen‚ vuorovaikutus ja ilmaisuL2L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisuOppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan sosiaalisia, kulttuurisia ja kielellisiä juuriaan.Koulutyössä tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen ja heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria.Mediakulttuurin analysointi ja median vaikutusten tunnistaminen ja pohdinta on näillä vuosiluokilla tärkeätä.Oppilaita kannustetaan kokeilemaan erilaisia ilmaisutapoja ja nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta.Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisemiseen vähäiselläkin kielitaidolla.Vuorovaikutusta, yhteistyötä ja hyvää käytöstä harjoitellaan monipuolisesti.Koulutyössä luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa sosiaalisia taitoja, kekseliäisyyttä, suunnittelu- ja ilmaisutaitoja.Oppilaita kannustetaan käyttämään omaa kehoa tunteiden ja näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen.L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenL1L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminenOpetuksessa vahvistetaan taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa havaintoja tehden sekä erilaisia tietolähteitä ja apuvälineitä hyödyntäen. Samalla kehittyvät oppilaiden edellytykset tunnistaa pohdittavaan asiaan liittyviä erilaisia näkökulmia ja löytää uusia oivalluksia sekä harjaantua vähitellen asioiden kriittiseen tarkasteluun.Oppilaita ohjataan huomaamaan asioiden välisiä vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä.Heitä kannustetaan kuuntelemaan toisten näkemyksiä ja samalla pohtimaan myös omaa sisäistä tietoaan.Oppilaita ohjataan huomaamaan, että tieto voi rakentua monella tavalla, esimerkiksi tietoisesti päättelemällä tai intuitiivisesti, omaan kokemukseen perustuen.Vertaisoppimista eli parin ja ryhmän kanssa työskentelyä ja oppimiseen tähtäävää vuorovaikutusta käytetään monipuolisesti ja vahvistetaan yhdessä työskentelyn taitoja.Ajattelun taitoja harjoitellaan ongelmanratkaisu- ja päättelytehtävin sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin.Oppilaita rohkaistaan käyttämään kuvittelukykyään luoviin ratkaisuihin ja olemassa olevien rajojen ylittämiseen.Oppimaan oppimisen taidot vahvistuvat. Oppilaita ohjataan tunnistamaan itselle luontevimmat tavat oppia ja kiinnittämään huomiota omiin opiskelutapoihin.Työn suunnittelua, tavoitteiden asettamista sekä työskentelyn ja edistymisen arviointia harjoitellaan edelleen.Oppilaita opastetaan huomaamaan säännöllisesti suoritettujen tehtävien vaikutus edistymiseen sekä tunnistamaan vahvuutensa ja kehittämistarpeensa.Oppilaita autetaan hahmottamaan opintoihinsa liittyviä tavoitteita ja valintoja ja kannustetaan keskustelemaan niistä huoltajiensa kanssa.SisällötS4 Viittomakielen kielitieto, kirjallisuus ja kulttuuri• lauseoppi: peruslause, kieltolause, vakuuttelulause, kysymyslause• verbit: taipumattomat verbit, monisuuntaiset verbit, polysynteettiset verbit• verbin käsky- ja kieltomuodot• ajan ilmaiseminen, viisi aikalinjaa• perspektiivit, kertojan perspektiivi ja epäsuora kerronta sekä roolinvaihto• konditionaali• klassifikaattorit• viittomakielisten historia, kieli- ja kulttuuriperinnön välittäminen kertomusperinteen avulla• viittomakieliset tarinat• nuorten kulttuuri• viittomakielisen kulttuuritoimintaan osallistuminen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään viittomakielisen vuorovaikutuksen osaamistaan ja havainnoimaan viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormeja ja tapoja sekä osallistuu yhteisön kulttuuriperinteeseen ja -toimintaan.
Kielitietoisuuden ja kulttuurin tuntemuksen kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia eri kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata media- ja kulttuuritarjonnan merkitystä omaa kokemustaan laajemmin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti vertailla viittomakieliä puhuttuihin kieliin. Oppilas osaa kuvata median ja kulttuurin roolia arjessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä useita kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata itseään kiinnostavaa media- ja kulttuuritarjontaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti nimetä joitakin kielten ja kulttuuristen piirteiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kuvata median ja kulttuuripalvelujen käyttöä arjessaan.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T10 tarjota mahdollisuuksia harjoitella viittomakielen tulkin käyttöä
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kehittyy tulkin kanssa toimimisessa.Oppilaan ajattelutaidon kehittyminen ja käsitteiden ymmärtäminen.Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYhteisten pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu.Oppilaita ohjataan hahmottamaan aikaan ja paikkaan liittyviä käsitteitä ja niiden käytännön merkitystä. He harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.Oppilaiden kanssa tutkitaan arjen teknologiaa ja sen merkitystä päivittäisessä elämässä sekä opitaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää.Oppilaiden muotoutuvista kulutustottumuksista keskustellaan, opitaan tarkastelemaan mainontaa ja median vaikutuksia.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja, työskentelytilojen järjestämistä ja viihtyisyyttä sekä ruokailuun, välitunteihin, juhliin ja retkiin sekä koulun muihin tapahtumiin liittyviä asioita.Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilaita ohjataan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ja ottamaan kasvavassa määrin vastuuta tekemisestään.Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista.Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa ja työn tulosten arvostamiseen.SisällötS5 Viittomakieli eri oppiaineissa, tulkin käyttö• viittomakielen tulkki koulun yhteisissä tilaisuuksissa, opintokäynnillä ja oppilaan opiskelu yleisopetuksen ryhmässä• ajattelu- ja ongelmaratkaisutehtäviä• käsitteiden ja ilmiöiden kuvaaminen ja selittäminen monin eri tavoin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään viittomakielen tulkkausta.
Viittomakielen tulkkauksen kanssa toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käytää viittomakielen tulkkausta sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää viittomakielen tulkkausta tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää viittomakielen tulkkausta asiallisesti mutta rajoitetusti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti käyttää viittomakielen tulkkausta.

T11 rohkaista oppilasta kehittämään käsitteiden ymmärtämistään eri oppiaineissa
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteetOppilas kehittyy tulkin kanssa toimimisessa.Oppilaan ajattelutaidon kehittyminen ja käsitteiden ymmärtäminen.Laaja-alainen osaaminenL3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotL3L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidotYhteisten pelisääntöjen, hyvien tapojen sekä kannustavan palautteen merkitys korostuu.Oppilaita ohjataan hahmottamaan aikaan ja paikkaan liittyviä käsitteitä ja niiden käytännön merkitystä. He harjoittelevat omien tunteiden tunnistamista ja ilmaisemista ja esimerkiksi leikkien ja draaman avulla kehittävät tunnetaitojaan.Oppilaiden kanssa tutkitaan arjen teknologiaa ja sen merkitystä päivittäisessä elämässä sekä opitaan, mitä teknisten laitteiden turvallinen käyttö edellyttää.Oppilaiden muotoutuvista kulutustottumuksista keskustellaan, opitaan tarkastelemaan mainontaa ja median vaikutuksia.L7 Osallistuminen‚ vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenL7L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminenOppilaat ovat mukana pohtimassa ja suunnittelemassa omaa opiskeluaan ja oman ryhmänsä työn tavoitteita ja toimintatapoja, työskentelytilojen järjestämistä ja viihtyisyyttä sekä ruokailuun, välitunteihin, juhliin ja retkiin sekä koulun muihin tapahtumiin liittyviä asioita.Oppilaiden kanssa keskustellaan, mitä oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus ja vastavuoroisuus merkitsevät.Omien kokemusten kautta oppilaat tutustuvat demokraattisen toiminnan sääntöihin ja toteutumiseen käytännössä.L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysL6L6 Työelämätaidot ja yrittäjyysOppilaita ohjataan työskentelemään järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti ja ottamaan kasvavassa määrin vastuuta tekemisestään.Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista.Oppilaita kannustetaan sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa ja työn tulosten arvostamiseen.SisällötS5 Viittomakieli eri oppiaineissa, tulkin käyttö• viittomakielen tulkki koulun yhteisissä tilaisuuksissa, opintokäynnillä ja oppilaan opiskelu yleisopetuksen ryhmässä• ajattelu- ja ongelmaratkaisutehtäviä• käsitteiden ja ilmiöiden kuvaaminen ja selittäminen monin eri tavoin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita materiaalina rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa.
Eri oppiaineiden kielen havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa havainnoida ja käyttää eri oppiaineissa tarvittavaa kieltä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa havainnoida ja käyttää ohjatusti eri oppiaineissa tarvittavaa kieltä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ohjatusti havainnoida eri oppiaineissa tarvittavaa kieltä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa mallien ja apukysymysten avulla havainnoida eri oppiaineissa tarvittavaa kieltä.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Osallistutaan erilaisiin keskusteluihin, joissa harjoitellaan päätöksentekoa, ongelmanratkaisua ja pienimuotoista projektityöskentelyä. Tutustutaan viestinnän perustekijöihin ja sovelletaan tietoa käytännössä pienelle, tutulle yleisölle esiintyen. Havainnollistetaan esitystä ja harjoitellaan oman tuotoksen elävöittämistä ja kielen erilaisten ilmaisukeinojen tiedostamista tutustumalla improvisaation perusasioihin ja sovelletaan niitä aiempaa monipuolisemmin ajatusten ja ideoiden ilmaisemisessa. Harjoitellaan rakentavan palautteen antamista ja vastaanottamista.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan tulkitsemaan monipuolisesti esityksiä ja esitelmiä, erityyppisiä viitottuja, suomenkielisiä ja kuvallisia tekstejä eri medioista visuaalista lukutaitoa kehittäen. Harjoitellaan tekstinymmärtämisen strategioita, kuten ennustamista, tekstin silmäilyä, tiivistämistä ja kysymysten ja johtopäätösten tekemistä. Opetellaan tiedonhankinnan perusteita myös sähköisiä lähteitä käyttäen. Ohjataan oman ymmärtämistavan tarkkailuun ja arviointiin. Harjoitellaan lähdetietoisuutta ja opastetaan erilaisten tietolähteiden käyttöön sekä arvioimaan lähteiden käyttökelpoisuutta.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan sekä fiktiivisten että ei-fiktiivisten tekstien tuottamista ja esittämistä yleisölle. Tutustutaan kertomiselle, selostamiselle, kuvaamiselle ja mielipiteen ilmaisulle tyypillisiin piirteisiin. Tutkitaan tekstien rakenteita ja tauotusta sekä opitaan käyttämään niitä oman tekstin suunnittelussa ja tuottamisessa. Harjoitellaan tekstien elävöittämistä ja pohditaan viittomavalintojen, sanontojen ja viittomajärjestyksen yhteyttä tekstin merkityksiin. Harjoitellaan tekstin tuottamisen vaiheita: ideointia, suunnittelua, tekstin jäsentämistä ja muokkaamista sekä palautteen antamisen ja vastaanoton taitoa. Luomisprosessin eri vaiheita ja viittomista harjoitellaan myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Harjoitellaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamista, esimerkiksi tiivistämistä sekä lähteiden käyttöä ja merkintää tekstissä.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Opitaan tarkastelemaan kielen ilmiöitä. Tutustutaan viittoman osiin, aikajanoihin ja muihin ajan ilmaisemisen tapoihin, roolinvaihtoon ja lukumäärien ilmaisemiseen. Syvennetään viittomakielisiä vuorovaikutustaitoja, ajatusten ja mielipiteiden perustelua sekä tutkitaan viittomakielisen yhteisön käyttäytymisnormeja ja tapoja. Osallistutaan aktiivisesti viittomakielisen yhteisön kulttuuriperinteeseen ja kulttuuritoimintaan. Opitaan etsimään erilaisia tekstejä internetistä. Tutustutaan muihin viittomakieliin sekä verrataan viittomakieliä puhuttuihin kieliin. Vertaillaan suomalaisen viittomakielen erityispiirteitä muihin viittomakieliin.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan ja käytetään materiaalina erilaisia tekstejä, kuvia ja taulukoita rikastuttaen viittomistoa ja antaen mahdollisuuksia hyödyntää viittomakieltä eri oppiaineissa.

ePerusteet