Opetuksen tavoite | Sisältöalueet | Opetuksen tavoitteista johdetut oppimisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | Osaamisen kuvaus arvosanalle 4 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 5 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 6 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 7 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 8 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 9 | Osaamisen kuvaus arvosanalle 10 |
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen | | |
T1 edistää oppilaan taitoa pohtia englannin asemaan ja variantteihin liittyviä ilmiöitä ja arvoja sekä antaa oppilaalle valmiuksia kehittää kulttuurienvälistä toimintakykyään | S1 | Oppilas oppii tuntemaan englannin kielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja. Hän oppii kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään. | Kielen asemaan ja variantteihin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurien välinen toimintakyky | Oppilas ei osaa nimetä maita, joissa puhutaan englantia. Oppilas ei tunne kielialueen maiden kulttuureita eikä elämänmuotoja. | Oppilas osaa nimetä joitakin maita, joissa englantia puhutaan. Oppilas osaa kertoa jotakin kielialueen maiden kulttuureista ja elämänmuodoista. | Oppilas osaa nimetä useita maita, joissa englantia puhutaan. Oppilas osaa nimetä useita piirteitä kielialueen maiden kulttuureista ja elämänmuodoista. Oppilas osaa tunnistaa vuorovaikutukseen liittyviä kulttuurisia piirteitä. | Oppilas osaa kertoa, missä englantia puhutaan ja että sitä puhutaan eri tavoin. Oppilas osaa kuvailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa nimetä vuorovaikutukseen liittyviä kulttuurisia piirteitä. | Oppilas osaa kertoa englannin asemasta maailmankielenä. Oppilas osaa vertailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa kertoa kulttuurisista piirteistä vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa pohtia englannin asemaa maailmankielenä ja siihen liittyviä ilmiöitä. Oppilas osaa vertailla ja pohtia kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa vertailla ja pohtia kulttuurisia piirteitä vuorovaikutuksessa. | Oppilas ymmärtää englannin aseman maailman kielenä ja hänellä on ymmärrystä eri kulttuurien ominaispiirteistä kielialueella. Oppilas ymmärtää ja tunnistaa kulttuurisia vuorovaikutuspiirteitä maiden kesken. |
T2 kannustaa oppilasta löytämään kiinnostavia englanninkielisiä sisältöjä ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta ja siinä toimimisen mahdollisuuksista | S1 | Oppilas oppii löytämään englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat käsitystä globalisoituvasta maailmasta. | Maailmankansalaisen taitojen kehittäminen englannin kieltä hyödyntämällä | Oppilas ei tunne aineistoja eikä toimintaympäristöjä, joissa voi käyttää englannin kieltä. | Oppilas osaa antaa esimerkkejä joistakin aineistoista ja toimintaympäristöistä, joissa voi käyttää englannin kieltä. | Oppilas osaa antaa monipuolisesti esimerkkejä aineistoista ja toimintaympäristöistä, joissa voi käyttää englannin kieltä. | Oppilas osaa nimetä englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan. | Oppilas osaa vertailla englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan | Oppilas osaa pohtia, miten hän voi hyödyntää englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä omaa oppimistaan edistääkseen. | Oppilas osaa käyttää englanninkielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä ja hyödyntää niitä kielitaidon kartuttamiseen. |
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia englannin kielessä on ja miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä, sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena | S1 | Oppilas oppii löytämään englannin kielen säännönmukaisuuksia ja vertailemaan englannin kieltä muihin kieliin. Hän oppii käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena. | Kielellinen päättely | Oppilas ei tunne englannin kielen säännönmukaisuuksia. | Oppilas osaa tehdä havaintoja joistakin englannin kielen säännönmukaisuuksista. | Oppilas osaa tunnistaa joitakin englannin kielen säännönmukaisuuksia. | Oppilas osaa tehdä joitakin johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen kielitiedon käsitteistä ja osaa käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen. | Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista. Oppilas osaa kertoa, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä. Oppilas osaa kertoa kohdekielen keskeisistä kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen. | Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista ja soveltaa niitä. Oppilas osaa vertailla, miten sama asia ilmaistaan englannissa ja jossakin muussa kielessä. Oppilas tuntee englannin kielen keskeisiä kielitiedon käsitteitä ja osaa käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen. | Oppilas osaa tehdä monipuolisesti johtopäätöksiä englannin kielen säännönmukaisuuksista ja soveltaa niitä. Oppilas osaa vertailla englannin ja muiden kielten rakenteita ja ilmaisuvarastoa. Oppilas tuntee keskeiset kielitaidon käsitteet ja osaa soveltaa niitä opiskelussa ja kielitaidon kehittämisessä. |
Kielenopiskelutaidot | | |
T4 rohkaista oppilasta asettamaan tavoitteita, hyödyntämään monipuolisia tapoja oppia englantia ja arvioimaan oppimistaan itsenäisesti ja yhteistyössä sekä ohjata oppilasta rakentavaan vuorovaikutukseen, jossa tärkeintä on viestin välittyminen | S2 | Oppilas oppii asettamaan tavoitteita kielten opiskelulleen ja reflektoimaan oppimisprosessiaan itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas oppii käyttämään erilaisia tapoja oppia kieliä ja löytää niistä itselleen tehokkaimmat. Oppilas oppii tapoja toimia vuorovaikutuksessa rakentavasti. | Tavoitteiden asettaminen, opiskelustrategioiden hyödyntäminen, oppimisen reflektointi ja vuorovaikutuksessa toimimisen tapojen hahmottaminen | Oppilas ei osaa käyttää itselleen sopivia kielenoppimistapoja. Oppilas ei osaa antaa esimerkkejä tavoista toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää joitakin itselle sopivia kielenoppimistapoja. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä tavoista toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää joitakin itselle sopivia kielenoppimistapoja. Oppilas osaa tehdä havaintoja, kuinka toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää yleisimpiä itselle sopivia kielenoppimistapoja. Oppilas osaa kuvata joitakin tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää keskeisimpiä itselle sopivia kielenoppimistapoja. Oppilas osaa vertailla tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää monipuolisia itselle sopivia tapoja oppia englannin kieltä. Oppilas osaa vertailla ja pohtia tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. | Oppilas osaa käyttää monipuolisia, itselleen sopivia tapoja oppia englannin kieltä. Oppilas ymmärtää ja osaa käyttää tapoja toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa. |
T5 kehittää oppilaan itsenäisyyttä soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä jatkuvan kieltenopiskelun valmiuksia | S2 | Oppilas oppii soveltamaan ja kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti myös koulun päätyttyä. Hän oppii hyödyntämään ympäristönsä kielellisiä virikkeitä. Oppilaalle kehittyy luottamus itseensä kielenoppijana. | Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen | Oppilas ei osaa antaa esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää englannin kielen taitoaan. | Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää englannin kielen taitoaan. | Oppilas osaa antaa useita esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää englannin kielen taitoaan. | Oppilas osaa kuvailla mahdollisuuksia kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä. | Oppilas osaa vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä. | Oppilas osaa pohtia ja vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää englannin kielen taitoaan myös koulun päätyttyä. | Oppilaalla on aktiiviset taidot kehittää ja soveltaa englannin kielen taitoa myös koulun päätyttyä. |
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa | | Taitotaso A1.3 | | Taitotaso A2.2 | Taitotaso B1.1 | Taitotaso B1.1/B1.2 | |
T6 rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluihin monenlaisista oppilaiden ikätasolle ja elämänkokemukseen sopivista aiheista, joissa käsitellään myös mielipiteitä | S3 | Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. | Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa | Oppilas ei selviydy rutiininomaisistakaan viestintätilanteista. | Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin. | Oppilas selviytyy itsenäisesti joistakin jokapäiväisistä viestintätilanteista | Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista ja pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa. | Oppilas pystyy viestimään, osallistumaan keskusteluihin ja ilmaisemaan mielipiteitään melko vaivattomasti jokapäiväisissä viestintätilanteissa. | Oppilas pystyy viestimään, osallistumaan keskusteluihin ja ilmaisemaan mielipiteitään myös joissakin vaativammissa tilanteissa, kuten keskusteltaessa ajankohtaisesta tapahtumasta. | Oppilas pystyy viestimään ja osallistumaan aktiivisesti yleisimpiin keskustelutilanteisiin, sekä ilmaisemaan mielipiteitään yleisimmissä sosiaalisissa tilanteissa. |
T7 tukea oppilaan aloitteellisuutta viestinnässä, kompensaatiokeinojen käytössä ja merkitysneuvottelun käymisessä | S3 | Oppilas oppii olemaan aloitteellinen vuorovaikutustilanteissa. Oppilas oppii käyttämään viestintästrategioita. | Viestintästrategioiden käyttö | Oppilas ei osallistu viestintään. | Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee edelleen usein apukeinoja.
Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin tai muunlaisella minimipalautteella.
Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein. | Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee edelleen usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein. | Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään käyttäen tarvittaessa vakiosanontoja pyytäessään tarkennusta avainsanoista. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä silloin tällöin. Oppilas käyttää esim. lähikäsitettä tai yleisempää käsitettä, kun ei tiedä täsmällistä (koira/eläin tai talo/mökki). | Oppilas pystyy jossain määrin olemaan aloitteellinen viestinnän eri vaiheissa ja osaa varmistaa, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin, sekä kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai muotoilla viestinsä uudelleen. Oppilas pystyy neuvottelemaan tuntemattomien ilmauksien merkityksistä. | Oppilas pystyy olemaan aloitteellinen tuttua aihetta käsittelevässä vuorovaikutustilanteessa ja osaa varmistaa, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin, korjata väärinymmärryksiä sekä kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai muotoilla viestinsä uudelleen. Oppilas pystyy neuvottelemaan tuntemattomien ja melko mutkikkaidenkin ilmauksien merkityksistä. | Oppilas pystyy toimimaan useimmissa vuorovaikutustilanteissa ja olemaan aloitteellinen, käyttää erilaisia kompensaatiostrategioita. |
T8 auttaa oppilasta tunnistamaan viestinnän kulttuurisia piirteitä ja tukea oppilaiden rakentavaa kulttuurienvälistä viestintää | S3 | Oppilas oppii tunnistamaan viestinnän kulttuurisia piirteitä. Hän oppii käyttämään kieltä kulttuurien välisessä viestinnässä. | Viestinnän kulttuurinen sopivuus | Oppilas ei tunnista tai käytä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia rutiininomaisissa tilanteissa. | Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa. | Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa. | Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja. | Oppilas osoittaa tuntevansa tärkeimmät kohteliaisuussäännöt Oppilas pystyy ottamaan vuorovaikutuksessaan huomioon joitakin tärkeimpiä kulttuurisiin käytänteisiin liittyviä näkökohtia. | Oppilas osoittaa tuntevansa tärkeimmät kohteliaisuussäännöt ja osaa kiinnittää huomiota kielenkäytön muodollisuuteen. Oppilas pystyy ottamaan vuorovaikutuksessaan huomioon tärkeimpiä kulttuurisia käytänteitä. | Oppilas tuntee tärkeimmät kohteliasuussäännöt. osaa kiinnittää huomiota kielenkäytön muodollisuuteen ja reagoida asianmukaisesti tavanomaisiin muodollista kielenkäyttöä vaativiin tilanteisiin. Oppilas osaa huomioida ja reagoida tärkeimpien kulttuuristen käytänteiden mukaisesti. |