Grunderna för läroplanen
I räkneoperationerna används naturliga tal. Målet är att eleverna behärskar sambandet mellan antal, talnamn och sifferbeteckning. Eleverna breddar sin förståelse av tal genom att räkna, observera och uppskatta antal. Förmågan att se talföljder, att jämföra och ordna tal övas. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal, multiplar och halvering samt lär sig uppdelningarna av talen 1–10.
Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt använda talen i räkneoperationer.
Eleverna utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.
Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0–20 och sedan inom talområdet 0–100. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att utveckla elevernas räknefärdigheter. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Eleverna lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.
Eleverna handleds med hjälp av konkreta exempel att förstå begreppet multiplikation och lär sig multiplikationstabellerna för talen 1–5 och 10. Grunden för förståelse av division och sambandet mellan multiplikation och division läggs. Man utnyttjar kommutativitet vid multiplikation och introduceras i associativitet vid multiplikation.
Grunden för begreppet bråk läggs genom att dela det hela i lika stora delar.
Lokala läroplanen
Vid räkneoperationerna används naturliga tal. Man säkerställer att eleverna behärskar sambandet mellan tal, talnamn och sifferbeteckning. Förståelsen för siffrorna utvidgas genom att räkna, observera och uppskatta antal. Man övar på talföljder samt förmåga att jämföra och ordna tal. Eleverna undersöker egenskaper hos tal, såsom jämna tal. Man bekantar sig med uppdelningar av talen 1-10.
Eleverna handleds att använda tal på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer: att uttrycka antal, ordningsföljd och mätresultat samt för räkneoperationer.
Man utforskar principen för tiosystemet med hjälp av konkreta modeller.
Elevernas kunskaper i addition och subtraktion utvecklas först inom talområdet 0 – 20. Man övar olika huvudräkningsstrategier för att göra räknefärdigheterna smidigare. Addition och subtraktion konkretiseras med hjälp av tillämpningar i olika situationer. Man lär sig att utnyttja principerna för kommutativitet och associativitet i addition.