Bedömning av elevens lärande och kunnande i den grundläggande utbildningen
Bedömningens syften i den grundläggande utbildningen
.
Formativ bedömning
.
Summativ bedömning
Allmänna principer för bedömningen
Bedömning av lärande och kunnande
.
Arbetet som föremål för bedömning
.
Bedömning av uppförande
Studiegången i den grundläggande utbildningen
Studiegången enligt årskurs
De pedagogiska handlingarna utarbetas före utgången av oktober tillsammans med eleven och vårdnadshavarna. I läroplanen eller i den individuella planen för hur undervisningen ska ordnas (IP) fastställs vid behov särskilda insatsområden och mål för att eleven ska ha möjlighet att uppnå godkända vitsord. Även mångsidigt påvisande av kunnande ska antecknas i handlingen.
Om det finns risk för att eleven trots stödåtgärderna inte uppnår årskursens lärokurs med godkänt resultat, diskuterar läraren med eleven och kontaktar vårdnadshavaren. Läraren ordnar ett diskussionstillfälle tillsammans med eleven och vårdnadshavaren, där man fastställer målen och stödåtgärderna för att uppnå godkända vitsord. Under diskussionen kan man gå igenom olika alternativ, bland annat särskilda insatsområden i läroämnet, individualisering av läroämnet (om särskilda insatsområden redan har använts) samt övergång till undervisning som inte är bunden till årskurserna.
Diskussionen ska ordnas i tillräckligt god tid så att eleven har en verklig möjlighet att uppnå de uppställda målen före läsårets slut. Elevens framsteg följs upp i samarbete med vårdnadshavarna.
Om eleven trots dessa åtgärder får ett villkorligt läsårsbetyg, ska eleven ges möjlighet att höja de underkända vitsorden vid den tidpunkt som avtalats i juni. Metoden för att höja vitsorden avtalas separat med eleven och vårdnadshavaren.
Studier enligt ett eget studieprogram
Gemensamma läroämnen och valfria ämnen som ska bedömas i slutet av läsåret
Slutbedömningen i den grundläggande utbildningen
Vid bedömningen av läroämnen som studerats enligt individualiserade lärokurser användas siffervitsord i årskurs 4-9.
Bildandet av slutvitsord
Slutbedömningen av en elev som omfattas av särskilt stöd
Vid bedömningen av läroämnen som studerats enligt individualiserade lärokurser användas siffervitsord i årskurs 4-9.
Gemensamma läroämnen som ska bedömas i slutbedömningen
Bedömning av lärokurserna i konst- och färdighetsämnen i slutbedömningen
Bedömning av valfria ämnen i slutbedömningen
.
Undervisning som betonar ett läroämne eller en särskild utbildningsuppgift och slutbedömning
Frånvaro och dess inverkan på bedömning
Ny bedömning och rättelse av bedömning
Betyg
Verbala omdömen och siffervitsord i betygen
.
Läsårsbetyg
Mellanbetyg
.
Skiljebetyg
Avgångsbetyg från den grundläggande utbildningen
Särskild examen och betyg över studier som avlagts genom särskild examen
.