Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Eleven får insikt i ämnesområdena i omgivningslära.
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att glädja sig över sina kunskaper i de olika ämnesområdena i omgivningslära och att träna sina arbetsfärdigheter.
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Eleven utvecklar känsla för miljön och handleds att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan.
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö.
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att undra och fråga samt handleds i principerna för små undersökningar.
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap. Olika sätt att presentera resultat introduceras.
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa.
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Eleven vägleds att agera på ett tryggt och säkert sätt och följa givna anvisningar.
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Eleven handleds att bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntras att pröva och skapa nytt tillsammans med andra.
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra.
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Eleven övar sig att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt handleds i att dokumentera och presentera observationer.
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den.
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Eleven introduceras i användningen av enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen.
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att uttrycka sig.
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Eleven handleds att reflektera över faktorer som främjar växande och hälsa samt de grundläggande förutsättningarna för liv.
|