Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Opetuksessa paneudutaan ortodoksisen uskonnon lähteisiin ja peruskäsitteisiin. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa. Perehdytään Vanhan testamentin kirjallisuuteen ortodoksisen opetuksen näkökulmasta, esimerkiksi Raamatun alkukertomuksia (maailman luominen, syntiinlankeemus, Kain ja Aabel), Israelin kansan esi-isät ja matka luvattuun maahan. Käsitellään pyhiä ihmisiä, erityisesti Sergei ja Herman Valamolainen ja Johannes Teologi. Oppilas harjoittelee Raamatun käyttöä ja perehtyy Raamatun osiin kuten luku ja jae. Oppilas tutustuu Vanhaan testamenttiin kertomusten avulla.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Opetuksessa tarkastellaan mitä ovat pyhyys, juhlat ja erilaiset tavat ja niiden arvostaminen omassa kulttuurissa. Kerrataan alkuopetuksessa olleet kirkkovuoden juhlat ja sakramentit. Lisättään mukaan uusia juhlia ja sakramentteja. Pyhäpäivä - arkipäivä. Tutustutaan omaan kirkkoon ja käydään läpi kirkkorakennus, sen osat, ikonostaasi ja ikoni kuvana sekä pyhänä esineenä. Perehdytään alustavasti jumalanpalveluksen toimittajiin ja liturgiaan. Alkuopetuksessa olleet kirkkoveisut ja rukoukset kerrataan ja opetellaan uusia.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.

M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Opetuksessa tarkastellaan, mitä merkitsee pyhyys uskonnoissa, oma ja toisen pyhä. Oppilas tutustuu oman koulun sisältä löytyviin katsomuksiin. Oppilas tutustuu alustavasti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen. Toisen kunnioittamista käsitellään esim. median ja netin käytön kautta.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
Kunskap om människorättsetik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.

M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Oppilas pohtii omia valintojaan ja toimintansa taustalla vaikuttavia arvoja. Tärkeitä näkökulmia ovat elämäntaidot, itsetuntemus, tunnetaidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi. Tärkeä sisältö on elämän kunnioittaminen, jota oppilas pohtii omiin kokemuksiin ja elämäntilanteeseen liittyvien kysymysten avulla. Oppilas tutustuu omiin juuriinsa, perheensä ja suvun arvoihin ja perinteisiin. Opetuksessa otetaan huomioon toisen ihmisen arvostaminen, huolenpito ympäristöstä ja luonnosta sekä elämän kunnioittaminen ja kestävä tulevaisuus. Oppilas pohtii keskeisiä elämänkysymyksiä Vanhasta Testamentista valittujen kertomusten avulla. Oppilas tutustuu kymmeneen käskyyn. Oppilas saa välineitä eettiseen keskusteluun ja omien näkemysten perustelemiseen. Keskustelujen pohjana käytetään esimerkiksi Vanhan Testamentin Luomiskertomusta ja Uuden testamentin Jeesus ja lapset -, Jeesus ja samarialainen nainen - kertomuksia. Oppilaan kanssa pohditaan ihmisen arvoa erityisesti luomisen näkökulmasta sekä oikeaa ja väärää.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
Förmåga att reflektera över etiska frågor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen bekantar man sig med den ortodoxa lärans källor och grundläggande begrepp. Centralt innehåll är det liturgiska livet i huvuddrag, de heliga mysterierna och kyrkliga förrättningar i vardag och fest. Man bekantar sig med Gamla Testamentets skrifter ur ortodoxt perspektiv samt Jesu liv och lära i evangelierna och i relation till kyrkoårets händelser. I undervisningen behandlas kyrkans uppkomst och Paulus och de andra apostlarnas gärningar. Man studerar särdrag för den ortodoxa kyrkan i Finland, kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolik som hör samman med den. Man bekantar sig med kyrkomusik och den ortodoxa lärans inflytande och synlighet i inhemska och utländska medier.

Lokala läroplanen

Läraren handleder eleven att lära sig om den ortodoxa trons källor och grundbegrepp.

Läraren introducerar eleven i Gamla testamentets litteratur ur den ortodoxa undervisningens perspektiv, t.ex. Bibelns berättelser om alltings början (skapelsen, syndafallet, Kain och Abel), Israels folks förfäder och resa till det förlovade landet.

Med eleven behandlas helgon, t.ex. heliga Sergei och Herman av Valamo och Johannes teologen.

Eleven övar på att använda Bibeln och bekantar sig med Gamla testamentet och Nya testamentet.

 Mångsidig kompetens: K1

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas vad som avses med helighet, man bekantar sig med högtider och olika seder och lär sig att uppskatta dem både i den egna och i andra religiösa kulturer. Man studerar den ortodoxa kyrkan som en katolsk och apostolisk, global gemenskap. Man bekantar sig med centrala religionerna i Europa och den europeiska religionskartan. Man studerar likheter mellan islam och judendomen och den ortodoxa kristendomen. Man bekantar sig med religiösa samfund i skolans närhet och med irreligiositet som livsåskådning. Man behandlar inledningsvis ekumenik och religionsdialog samt förhållandet mellan mänskliga rättigheter och religion.

Lokala läroplanen

Läraren handleder eleven att studera helighet, högtider och olika seder och uppskattningen av dem i den egna kulturen. Viktiga innehåll är de kyrkliga förrättningarna i vardagen och vid högtiderna.

Med eleven repeteras högtiderna och sakramenten under kyrkoåret som behandlats i åk 1 och 2 och nya högtider och sakrament läggs till.

Helgdag, vardag.

Tillsammans med eleven bekantar man sig med den egna kyrkan och går igenom kyrkobyggnaden, dess delar, ikonostasen och ikonen som bild och som ett heligt föremål.

Eleven lär sig det grundläggande om gudstjänstförrättarna och om liturgin.

Elever repeterar de kyrkosånger och böner som behandlats i åk 1 och 2 och lär sig nya.

Läraren handleder eleven att utforska vad som avses med helighet i religioner, det heliga för en själv och för andra.

Eleven bekantar sig med åskådningar i den egna skolan. Respekt för andra behandlas t.ex. med hjälp av media och internet.

Läraren introducerar eleven de grundläggande kunskaperna om FN:s barnkonvention. Barnkonventionen behandlas utifrån elevens perspektiv, t.ex. rätten att gå i skola.

Mångsidig kompetens: K1, K2, K3, K4, K6, K7

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Centralt innehåll i undervisningen är den ortodoxa läran och Nya Testamentets budskap som etiskt rättesnöre och stöd i det egna livet och i mänskliga relationer. Man bekantar sig med De tio budorden och funderar över egna etiska val, konsekvenser av dem och hur de bidrar till självkännedom, livskompetens och en positiv syn på livet. I undervisningen betonas vikten av att värdesätta andra människor, att ha omsorg om miljön och naturen samt att respektera livet och en hållbar framtid. Man reflekterar över det globala ansvaret i kyrkans och individens liv. Man bekantar sig med likheter mellan etiska principer i olika religioner och med likheter mellan den europeiska människorättsuppfattningen och kristna värderingar samt med betydelsen av FN:s konvention om barnets rättigheter.

Lokala läroplanen

Läraren uppmuntrar eleven att reflektera över sina val och de värderingar som påverkar elevens handlingar. Viktiga perspektiv är livsfärdigheter, självkännedom, emotionella färdigheter och övergripande välbefinnande Ett viktigt innehåll är respekt för livet, som eleven reflekterar över med hjälp av sina erfarenheter och frågeställningar som rör elevens egen livssituation.

Eleven bekantar sig med sina rötter, sin familjs och släkts värderingar och traditioner.

Eleven funderar på centrala livsfrågor med hjälp av utvalda berättelser från Gamla arbete.

Eleven får verktyg för samtal om etiska frågeställningar och för att motivera sina egna synpunkter. Samtal används för att t.ex. Gamla testamentets skapelseberättelse och Nya testamentets berättelser om Jesus och barnen samt Jesus och kvinnan från Samaria.

Med eleven funderar man på människans värde särskilt ur skapelsens perspektiv. Eleven bekantar sig med de tio budorden.

Mångsidig kompetens: K1, K3, K4, K6, K7

eGrunder