Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Oppilas perehtyy lisää Vanhan ja Uuden testamentin kirjoituksiin. Vanhasta testamentista esimerkiksi Saul, Israelin ensimmäinen kuningas, Daavid kuninkaana, kuningas Salomo ja sananlaskuja. Oppilas paneutuu myös profeettoihin. Uudesta testamentista oppilas kertaa opetuslapset, evankeliumit ja evankelista, apostolit ja marttyyrit. Oppilas harjoittelee Raamatun itsenäistä käyttöä.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Oppilas perehtyy Raamatun keskeisten kertomusten vuorovaikutukseen taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa sekä tarkastelee kristinuskon, erityisesti ortodoksisen uskonopin, ja muiden katsomusten näkymistä populaarikulttuurissa (sarjakuvat, elokuvat, laulujen sanat yms.). Oppilas hakee tietoja erilaisista lähteistä, muun muassa internetistä. Hän oppii tarkastelemaan eri lähteistä löytämäänsä tietoa kriittisesti.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
Förmåga att lära sig i studierna i religion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.

M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Opetuksessa tarkastellaan Paavalin ja varhaisen kristillisyyden merkitystä kristinuskon kehittymiselle maailmanuskonnoksi. Opetuksessa hyödynnetään Raamattua: Paavalin kirjeet, Apostolien teot (srk:n synty ja kehittyminen). Oppilas perehtyy juutalaisuuteen ja islamin uskoon sekä kristinuskoa, juutalaisuutta ja islamia yhdistäviin ja erottaviin piirteisiin.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
Kunskap om religion och kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.

M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Oppilas pohtii omia elämänkysymyksiään sekä yhdessä elämisen ja oikeudenmukaisuuden kysymyksiä. Aineina voi olla esimerkiksi ilo, suru, kateus, itsekkyys ja myönteinen minäkäsitys. Oppilas perehtyy Kymmeneen käskyyn aiempaa tarkemmin ja pohtii ja soveltaa siitä saatavia elämänohjeita omaan elämäänsä.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
Förmåga att reflektera över etiska frågor

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen bekantar man sig med den ortodoxa lärans källor och grundläggande begrepp. Centralt innehåll är det liturgiska livet i huvuddrag, de heliga mysterierna och kyrkliga förrättningar i vardag och fest. Man bekantar sig med Gamla Testamentets skrifter ur ortodoxt perspektiv samt Jesu liv och lära i evangelierna och i relation till kyrkoårets händelser. I undervisningen behandlas kyrkans uppkomst och Paulus och de andra apostlarnas gärningar. Man studerar särdrag för den ortodoxa kyrkan i Finland, kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolik som hör samman med den. Man bekantar sig med kyrkomusik och den ortodoxa lärans inflytande och synlighet i inhemska och utländska medier.

Lokala läroplanen

Med läraren studeras skrifterna i Gamla och Nya testamentet närmare. Från Gamla testamentet behandlas t.ex. Saul, Israels första kung, David som kung, kung Salomo och ordspråk.

Eleven sätter sig också in i profeterna.

Från Nya testamentet repeterar eleven lärjungarna, evangelierna och evangelisten, apostlarna och martyrerna.

Läraren uppmuntrar eleven att använda Bibeln självständigt.

Eleven lär sig om hur Bibeln har påverkat konsten, vetenskapen och kulturen och granskar hur kristendomen och andra åskådningar syns i populärkulturen (serier, filmer, sångtexter mm.). Läraren handleder eleven att söka information från olika källor, bl.a. på internet och att granska den kritiskt.

Eleven granskar Paulus och den tidiga kristendomens betydelse för kristendomens utveckling till världsreligion. I undervisningen utnyttjas Bibeln, t.ex. Paulus brev och Apostlagärningarna (uppkomsten och utvecklingen av församlingen).

Med eleven sätter man sig in i judendomen och den islamiska tron samt drag som är gemensamma och olika för kristendomen, judendomen och islam.

Mångsidig kompetens: K1, K2, K3, K4

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas vad som avses med helighet, man bekantar sig med högtider och olika seder och lär sig att uppskatta dem både i den egna och i andra religiösa kulturer. Man studerar den ortodoxa kyrkan som en katolsk och apostolisk, global gemenskap. Man bekantar sig med centrala religionerna i Europa och den europeiska religionskartan. Man studerar likheter mellan islam och judendomen och den ortodoxa kristendomen. Man bekantar sig med religiösa samfund i skolans närhet och med irreligiositet som livsåskådning. Man behandlar inledningsvis ekumenik och religionsdialog samt förhållandet mellan mänskliga rättigheter och religion.

Lokala läroplanen

Läraren uppmuntrar eleven att fundera på sina egna livsfrågor och på frågor kring att leva tillsammans och om rättvisa. Teman kan t.ex. vara glädje, sorg, avundsjuka, själviskhet och en positiv jaguppfattning.

Eleven bekantar sig närmare med de tio budorden och reflekterar över de levnadsregler som dessa ger och tillämpar på sitt eget liv.

Tillsammans med eleven reflekterar man över den gyllene regelns etik i kristendomen och i olika religioner. Med eleven studeras kärleken till nästan och den kristna fredsfostran.

Eleven lär känna olika religioners gemensamma etiska principer.

Läraren uppmuntrar eleven att utforska sina val och de värderingar som påverkar elevens handlingar och globalt ansvar.

Eleven tränar sin självkännedom och sina livsfärdigheter. Viktiga innehåll är människorättsetik och människovärde.

Mångsidig kompetens: K1, K2, K3, K6, K7

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Centralt innehåll i undervisningen är den ortodoxa läran och Nya Testamentets budskap som etiskt rättesnöre och stöd i det egna livet och i mänskliga relationer. Man bekantar sig med De tio budorden och funderar över egna etiska val, konsekvenser av dem och hur de bidrar till självkännedom, livskompetens och en positiv syn på livet. I undervisningen betonas vikten av att värdesätta andra människor, att ha omsorg om miljön och naturen samt att respektera livet och en hållbar framtid. Man reflekterar över det globala ansvaret i kyrkans och individens liv. Man bekantar sig med likheter mellan etiska principer i olika religioner och med likheter mellan den europeiska människorättsuppfattningen och kristna värderingar samt med betydelsen av FN:s konvention om barnets rättigheter.

Lokala läroplanen

Eleven funderar på sina egna livsfrågor, frågor kring att leva tillsammans och frågor om rättvisa. Teman kan vara t.ex. glädje, sorg, avundsjuka, själviskhet och en positiv jaguppfattning.

Mångsidig kompetens: K1, K7

eGrunder