Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen i religion ska vara handledande och uppmuntrande. Responsen ska sträva efter att uppmuntra eleven att studera och undersöka centrala religiösa källor och deras särdrag samt att göra egna tolkningar. I bedömningen ska man beakta olika former av skriftlig och muntlig framställning samt kunnande som visas med hjälp av andra uttrycksformer. Det centrala är elevens förmåga att uttrycka sig själv och sina tankar. I stället för att fästa uppmärksamheten vid memorering av detaljer ska man i bedömningen uppmärksamma elevens förmåga att förstå och kunna tillämpa sin kunskap och utveckla sitt tänkande.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i religion genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i religion. Eleven har uppnått målen i religion för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för religion och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i bedömningen i religion och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Oppilas syventää Raamattuun perehtymistä. Hän tutustuu Uuden testamentin ajan historiaan ja psalmeihin. Oppilas oppii käyttämään Raamattua. Suuria opettajia ja marttyyreja sekä pyhiä ihmisiä kuten Pyhä Johannes Krysostomos, Pyhä Basileios Suuri ja Pyhä Minas Egyptiläinen. Oppilas paneutuu Kolminaisuusoppiin, pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Uskontunnustus.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.

M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Oppilas jatkaa perehtymistä elämänkaaren ortodoksisiin rituaaleihin sekä niihin liittyvään moninaiseen tapakulttuuriin. Oppilaan kanssa käydään läpi ortodoksisia symboleja. Oppilas perehtyy Raamattuun jumalanpalveluksessa ja jumalanpalveluksen toimittajiin. Hän tutustuu liturgiajumalanpalvelukseen, liturgisiin väreihin ja jumalanpalveluspaikkoihin. Oppilas tutustuu pyhiin esineisiin, mysteerioihin ja pyhiinvaellukseen. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkolliset toimitukset arjessa ja juhlassa. Pyhäajat, viikonpäivien pyhä muisto ja kirkollinen vuorokausi, kirkkovuoden rakenne. Sakramenteista kerrataan kaste, mirhalla voitelu, katumus, ehtoollinen. Oppilas tutustuu uusiin sakramentteihin: pappeus, avioliitto ja sairaanvoitelu. Lisäksi oppilas perehtyy hautaukseen ja vainajien muisteluun. Oma seurakunta, kirkon hallinto: hiippakunnat ja piispat alustavasti, luostarien toiminta: erakot, pyhän Katariinan luostari, Konevitsan luostari sekä Petsamon ja Lintulan luostarit.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.

M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Oppilas perehtyy Raamatun keskeisten kertomusten vuorovaikutukseen taiteen, tieteen ja kulttuurin kanssa sekä tarkastelee kristinuskon ja muiden katsomusten näkymistä populaarikulttuurissa (sarjakuvat, elokuvat, laulujen sanat yms.). Oppilas hakee tietoja erilaisista lähteistä, muun muassa internetistä.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
Förmåga att lära sig i studierna i religion

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.

M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Oppilas tutustuu keskeisiin Euroopassa vaikuttaviin uskontoihin ja eurooppalaiseen uskontokarttaan. Oppilas perehtyy ortodoksisen kirkon syntyyn, alkuvaiheisiin ja leviämiseen. Hän perehtyy Aabrahamin perillisiin: islamiin, juutalaisuuteen ja kritittyihin. Lisäksi opplas tutustuu luterialiseen ja katoliseen kirkkoon ja erilasiin kristillisiin suuntiin. Oppilaalle tulee tutuksi ortodoksinen perinne maailmassa. Oppilas tutkii Suomen uskonnollista ja katsomuksellista nykytilaa ja sen taustaa sekä uskonnottomuutta. Tarkastelua voidaan kohdistaa lähialueilla vaikuttaviin uskonnollisiin yhteisöihin esim. vierailut ja vierailijat.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
Kunskap om religion och kultur

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.

M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Opetuksessa tarkastellaan, mitä merkitsee pyhyys uskonnoissa, oma ja toisen pyhä. Oppilas tutustuu ortodoksiseen ihmiskuvaan pääpiirteittäin. Oppilas perehtyy uskontodialogiin sekä ihmisoikeuksien ja uskonnon suhteeseen. Hän tutkii uskonnottomuutta elämänkatsomuksen muotona. Oppilaan kanssa pohditaan toisten arvostamista, erilaisuuden hyväksymistä sekä luonnon ja elämän kunnioittamista. Koulun järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa oppilas harjoitelee asianmukaista ja kunnioittavaa toimintaa ja käytöstä.
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
Religiös multilitteracitet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen bekantar man sig med den ortodoxa lärans källor och grundläggande begrepp. Centralt innehåll är det liturgiska livet i huvuddrag, de heliga mysterierna och kyrkliga förrättningar i vardag och fest. Man bekantar sig med Gamla Testamentets skrifter ur ortodoxt perspektiv samt Jesu liv och lära i evangelierna och i relation till kyrkoårets händelser. I undervisningen behandlas kyrkans uppkomst och Paulus och de andra apostlarnas gärningar. Man studerar särdrag för den ortodoxa kyrkan i Finland, kyrkan som religiös byggnad, kyrkoarkitektur och symbolik som hör samman med den. Man bekantar sig med kyrkomusik och den ortodoxa lärans inflytande och synlighet i inhemska och utländska medier.

Lokala läroplanen

Eleven fortsätter att fördjupa sig i Bibeln.

Eleven bekantar sig med Nya testamentets historiska tid och psalmerna.

Eleven lär sig att använda Bibeln.

Läraren undervisar eleven om den ortodoxa trons stora lärare, martyrer och heliga människor som helige Johannes Krysostomos, helige Basileios den store och helige Menas av Egypten.

Eleven lär sig om treenighetsläran, frälsningen och evigt liv.

Eleven bekantar sig med trosbekännelsen.

Läraren kan använda psalmer, andlig musik och visuella hjälpmedel för att berika undervisningen.

Läraren fortsätter undervisningen om ortodoxa livscykelritualer och om de många seder och bruk som hör till dem.

Med eleven gås igenom ortodoxa symboler.

Eleven bekantar sig med heliga föremål, mysterier och vallfärden.

Med eleven sätter man sig in i Bibeln i gudstjänsten och gudstjänstförrättarna.

Eleven fortsätter att bekanta sig med liturgin (gudstjänst), de liturgiska färgerna och platserna för gudstjänst.

Viktiga innehåll som läraren tar upp är de kyrkliga förrättningarna i vardagen och vid högtider, helgdagar, veckodagarnas heliga minne, det kyrkliga dygnet och kyrkoårets struktur.

Eleven repeterar av sakramenten dopet, smörjelsen, bikten, nattvarden.

Eleven bekantar sig med nya sakrament: prästvigning, äktenskap och de sjukas smörjelse. Dessutom lär sig eleven om begravning och om att minnas de avlidna.

Tillsammans med eleven bekantar man sig med den egna församlingen, kyrkans förvaltning (preliminära kunskaper om stiften och biskoparna) och klostrens verksamhet: eremiter, Katarinaklostret, Konevitsa kloster samt Petsamo och Lintula kloster.

Läraren använder psalmer, andlig musik och visuella hjälpmedel för att berika undervisningen. Som material kan man bl.a. använda reklam, serier, affischer, nyheter och blogginlägg.

Med läraren studeras hur Bibelns centrala berättelser växelverkar med konsten, vetenskapen och kulturen samt hur kristendomen och andra åskådningar syns i populärkulturen (serier, filmer, sångtexter mm.).

Eleven söker information från olika källor, bl.a. internet och handleds att förhålla sig kritiskt till den information som eleven hittar.

Tillsammans med eleven bekantar man sig med de viktigaste religionerna i Europa och kartan över religioner i Europa.

Eleven lär känna den ortodoxa kyrkans uppkomst, tidiga skeden och spridning.

Eleven lär sig om Abrahams arvingar: islam, judendom och kristendom. Dessutom bekantar sig eleven med den lutherska och katolska kyrkan och olika riktningar inom kristendomen.

Eleven lär känna den ortodoxa traditionen i världen.

Läraren handleder eleven att undersöka nuläget för religioner och åskådningar i Finland och bakgrunden för detta samt irreligiositet. Granskningen kan riktas till religiösa samfund i närområdet (besökare och besök).

Mångsidig kompetens: K1, K2, K4, K5, K6

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

I undervisningen granskas vad som avses med helighet, man bekantar sig med högtider och olika seder och lär sig att uppskatta dem både i den egna och i andra religiösa kulturer. Man studerar den ortodoxa kyrkan som en katolsk och apostolisk, global gemenskap. Man bekantar sig med centrala religionerna i Europa och den europeiska religionskartan. Man studerar likheter mellan islam och judendomen och den ortodoxa kristendomen. Man bekantar sig med religiösa samfund i skolans närhet och med irreligiositet som livsåskådning. Man behandlar inledningsvis ekumenik och religionsdialog samt förhållandet mellan mänskliga rättigheter och religion.

Lokala läroplanen

Tillsammans med eleven bekantar man sig med de viktigaste religionerna i Europa och kartan över religioner i Europa.

Eleven lär känna den ortodoxa kyrkans uppkomst, tidiga skeden och spridning.

Eleven lär sig om Abrahams arvingar: islam, judendom och kristendom. Dessutom bekantar sig eleven med den lutherska och katolska kyrkan och olika riktningar inom kristendomen.

Eleven lär känna den ortodoxa traditionen i världen.

Läraren handleder eleven att undersöka nuläget för religioner och åskådningar i Finland och bakgrunden för detta samt irreligiositet. Granskningen kan riktas till religiösa samfund i närområdet (besökare och besök).

Mångsidig kompetens: K1, K2

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Centralt innehåll i undervisningen är den ortodoxa läran och Nya Testamentets budskap som etiskt rättesnöre och stöd i det egna livet och i mänskliga relationer. Man bekantar sig med De tio budorden och funderar över egna etiska val, konsekvenser av dem och hur de bidrar till självkännedom, livskompetens och en positiv syn på livet. I undervisningen betonas vikten av att värdesätta andra människor, att ha omsorg om miljön och naturen samt att respektera livet och en hållbar framtid. Man reflekterar över det globala ansvaret i kyrkans och individens liv. Man bekantar sig med likheter mellan etiska principer i olika religioner och med likheter mellan den europeiska människorättsuppfattningen och kristna värderingar samt med betydelsen av FN:s konvention om barnets rättigheter.

Lokala läroplanen

Eleven utforskar vad som avses med helighet i religioner, det heliga för en själv och för andra.

Eleven bekantar sig med huvuddragen i den ortodoxa människosynen.

Eleven lär sig om religionsdialogen samt förhållandet mellan de mänskliga rättigheterna och religion.

Eleven undersöker irreligiositet som en livsåskådning.

Tillsammans med eleven reflekterar man över respekt för andra och tolerans för olikhet samt respekt för naturen och livet.

Eleven övar på att handla och bete sig korrekt och respektfullt vid religiösa tillställningar som skolan ordnar.

Mångsidig kompetens: K2, K5, K6

eGrunder