Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
• sophantering, sopsortering, återvinning;
• minska mängden avfall samt att återvinna och sortera avfall
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
• röra sig tryggt i trafiken
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
• de olika faserna i en undersökning
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
• experiment och undersökningar genom att odla växter
• småskaliga experiment och undersökningar i närmiljön
• de olika faserna i en undersökning
• vid vattnet, små experiment
• djur t.ex: bisamråtta, mink, groda, snok, ödla
• fåglar t.ex: gräsand, knipa
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Trädgården t.ex: vinbär, krusbär, plommon, äppel, körsbär
Från åkern till matbordet t.ex: havre, vete, korn, råg, ryps, potatis, morot, ärter + förslagsvis skördefest i klassen
Skogen om hösten t.ex: kantarell, stensopp, trattkantarell, röd och vit flugsvamp samt allemansrätten
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
• säkerhetsfärdigheter och -anvisningar och motiveringarna till dessa
• röra sig på ett säkert sätt i närmiljön och i trafiken
• i skärgården gäller det sjövett, säkerhet på sjön och säkerhet på is
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
• problemlösnings- och undersökningsuppgifter med anknytning till den byggda miljön, vardagliga fenomen och teknik, människan och människans verksamhet
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
• eleverna funderar över vad som gör en människa glad och utvecklar tillsammans dagsrutinerna i skolan med tanke på hälsa, välmående och lärande
• lära sig hur man beter sig i olika situationer i vardagen, att respektera fysisk integritet, att förhindra mobbning, att klara grundläggande egenvård i vardagen och att söka hjälp
• medverka i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan
• fundera på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen
• träna emotionella färdigheter och främja psykiskt välbefinnande, som att respektera sig själv och andra
• samarbeta och arbeta i olika grupper
• ta hand om egna och gemensamma saker
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
• eget forskningsarbete
• netikett
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
• iaktta och undersöka byggda miljöer i närheten av skolan
• identifiera objekt i den byggda miljön
• flaggdagar
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
• människokroppens olika delar och livsfunktioner; hjärnan, hjärtat, muskler + små experiment
• livets gång och den egna åldersgruppens växande och utveckling
• de grundläggande förutsättningarna för liv: näring, vatten, luft, värme och omsorg
|