Slöjd

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av lärandet ska man fästa uppmärksamhet vid att ge positiv respons och uppmuntra eleven både under arbetets gång och i slutet av processen. Genom mångsidig bedömning och respons garanterar man att eleverna utvecklar mångsidiga kunskaper och färdigheter i slöjd. Eleverna ska erbjudas olika sätt att visa sina framsteg och uppmuntras att upprätthålla sina styrkor och träna de färdigheter som behöver utvecklas. Gruppens arbete och arbetsresultat kan presenteras och utvärderas tillsammans för att eleverna ska lära sig att uppträda och att uppskatta andras arbete.

Bedömningen ska omfatta hela slöjdprocessen. Dokumenteringen av de olika faserna i slöjdprocessen ska beskriva hur elevernas färdigheter utvecklats och ange nivån på deras kunskaper. Dokumentationen ska fungera som ett stöd för bedömningen. Eleverna ska vägledas att utvärdera sitt lärande och ges möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i slöjd är följande

  • framsteg i sättet att arbeta
  • framsteg i förmågan att planera, tillverka och utvärdera
  • framsteg i förmågan att arbeta målinriktat
  • framsteg i förmågan att hitta på kreativa lösningar.

Lokala läroplanen

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete
M2 handleda eleven att genomföra en hel slöjdprocess, presentera sina idéer visuellt och berätta om slöjdarbetet och den färdiga produkten
Lokal precisering
Man lär sig uppskatta slöjdprocessen som helhet.
M3 handleda eleven att planera och framställa slöjdprodukter eller -alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar
M4 introducera olika material för eleven och handleda eleven att bearbeta materialen samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden

Innehåll

I1 Att hitta en idé

Grunderna för läroplanen

Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.

Lokala läroplanen

Man planerar produkter på basen av valda material och teman. Utgångspunkten för planeringen kan vara t.ex. en berättelse eller en film. Egna planer presenteras muntligt eller med ritningar. För att studera rörelse och balans kan man utnyttja teknologifostrans webmaterial.

I2 Att pröva

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.

Lokala läroplanen

I årskurs 2 används åtminstone tyg, tråd, metall och trä.

I3 Att planera

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.

Lokala läroplanen

Som ett redskap att gestalta tredimensionellt tänkande och planering kan man använda olika byggsatser.

I4 Att tillverka

Grunderna för läroplanen

Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

Man bekantar sig med arbetsinstruktioner både i bild och skrift.

Man använder slöjdens redskap: mönster, nålar, symaskin, tång, borr, såg, sax, hammare och virknål.

Man övar olika slöjdmetoder: fastmaska, att sy för hand och göra knut, sy en knapp, limma, spika, såga, mäta, borra, smidigt klippande med sax, bekanta sig med symaskin och böja metalltråd.

Man lär sig rätta arbetsställningar.

Man övar att arbeta ändamålsenligt, att finslipa arbetet och beakta den ekologiska synvinkeln.

I5 Att dokumentera

Grunderna för läroplanen

Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.

Lokala läroplanen

Den egna slöjdprocessen dokumenteras t.ex. genom att fotografera olika arbetsskeden.

I6 Att bedöma

Grunderna för läroplanen

Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

Lokala läroplanen

I samband med självutvärdering specifieras använda material och arbetssätt.

Man betonar uppskattningen av eget arbete under hela slöjdprocessen.

Man övar utvärdering av både eget och andras arbete.

eGrunder