Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

I bedömningen av musik betonas framför allt funktionalitet. Elevens bedömning i musikundervisningen är kontinuerlig och baserar sig på iakttagelser. I bedömningen fokuserar man på elevens deltagande under skolans musiklektioner. I mån av möjlighet beaktas självutvärdering och kamratutvärdering i bedömningen.

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

I årskurs 2 i Lahtis är musicerande ett sätt att uttrycka sig omfattande genom sång, spel av instrument, rörelse, lek och olika konstformer (drama, bildkonst, dans). Man tränar att gestalta grundslag och ordrytm vilket utgör grunden för att musicera tillsammans.

ATT SJUNGA (M1-2, M4, M7-8)

  • mångsidig allsång

ATT SPELA (M1-2, M4, M7-8)

  • grundslag, ordrytm
  • att bekanta sig med olika instrument
  • hur man spelar olika instrument på rätt sätt
  • att spela tillsammans

ATT UTTRYCKA SIG MED KROPPEN (M1-4, M7-8)

  • kroppsmotorik, kroppsrytmer
  • sånglekar
  • att uttrycka sig omfattande med rörelser
I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

Lokala läroplanen

I årskurs 2 i Lahtis sker lärandet av musikens grundbegrepp med hjälp av funktionella metoder. Musikskapande tränas med hjälp av ljud, rörelse, bild eller teknologi.

ATT GESTALTA MUSIK (M3-4, M6)

  • man bekantar sig med musikens grundbegrepp i samband med musicering

KREATIVT SKAPANDE (T4-5, T7-8)

  • musikskapande med hjälp av olika uttrycksformer
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

Lokala läroplanen

I årskurs 2 i Lahtis uppmuntras eleven att diskutera om upplevelser och iakttagelser som anknyter till att lyssna på eller göra musik. Dessutom tränas att agera ansvarsfullt ensam och som en medlem i en musicerande grupp i musikens olika lärmiljöer (M1, M7-8). I mån av möjlighet studerar man musik över läroämnesgränserna.

I årskurs 2 i Lahtis övas att lyssna på musik koncentrerat genom att mångsidigt lyssna på olika korta musikexempel. Man bekantar sig med det egna musikaliska kulturarvet och sånger som anknyter till skolans fester.

ATT LYSSNA OCH MUSIKKUNSKAP (T3, T5)

  • att öva sig att lyssna
  • att lyssna på musik mångsidigt
  • att bekanta sig med det egna kulturarvet
I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

Lokala läroplanen

Repertoaren byggs upp genom att följa ovannämnda innehållsområden (I1-3). Repertoaren behandlas mångsidigt genom att lyssna, sjunga, spela, röra sig, leka och improvisera (M1-6).

eGrunder