Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Lokala läroplanen

Undervisningens målsättningar förklaras för eleverna både i början av undervisningsperioden och under själva undervisningens gång i samband med olika uppgifter. Eleven handleds att tillämpa målen i sitt eget arbete. Eleven stöds i att utvärdera sitt eget arbete, handleds till uppmuntrande kamratutvärdering och får hjälp att märka mångfalden av olika lösningar. Grunden för lärarens bedömning är målen M1-M11 i bildkonst.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven verkar med barnkulturens bildvärldar och konstbilder hen valt samt betraktar sin närmiljö och föremål och byggnader i den flersinnligt genom att skapa bilder.
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Eleven för fram sina iakttagelser och tankar i grupp.
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven för fram sina iakttagelser och tankar i bild.
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven får handledning i att pröva olika metoder att skapa bild, till exempel rita, måla, fotografera, filma, bygga och forma.
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven arbetar långsiktigt självständigt och i grupp.
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Eleven granskar metoder att påverka med bild, t.ex. färger, former, kompositioner och användning av material i egna och andras bilder.
Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Eleven kan använda bildbegrepp som namn på grundfärger och former, känner till egenskaper när man uttrycker rum samt skiljer på bilder som är gjorda med olika redskap och för olika ändamål.
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Eleven känner igen olika användningsändamål för bilder och kan nämna andra produkter inom konst och visuell kultur, till exempel trafikmärken, logon, symboler, kartor, reklambilder, nyhetsbilder, illustrationer, serier, animationer, filmer, konstbilder, föremål och byggnader.
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Eleven iakttar den mångkulturella världen omkring och skapar bilder på basen av sina iakttagelser.
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Eleven märker samband mellan färger, former, kompositioner, material, tekniker och bildmotiv och innehåll och funderar på hur de påverkar betydelser och värderingar som bilderna förmedlar och som kan upptäckas i miljön.
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Eleven strävar till att beakta några synvinklar inom kulturell mångfald och hållbar utveckling i sitt bildskapande.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

Lokala läroplanen

Eleven uppmuntras berätta och diskutera om för sig viktiga föremål och bilder samt handleds att upptäcka bildkulturernas mångfald i elevgruppen och skolgemenskapen. Elevens egna bildkulturer är t.ex. leksaker samt bildvärldar ur spel, böcker, sagor, media och barnkultur. Eleven uppmuntras använda sin fantasi samt att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar i bild. Färger, former, uttryckssätt, material, ansiktsuttryck, ställningar och historier som anknyter till dem undersöks, jämförs och används som innehåll och teman för att skapa bildmaterial.

Eleven uppmuntras att pröva och öva att skapa två- och tredimensionella bilder, t.ex. genom att rita, måla, fotografera, filma, bygga och forma självständigt och i grupp. Kring teman som behandlas i innehållsområdet kan man bygga helheter där många läroämnen samverkar.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

Lokala läroplanen

Utgångspunkten för undervisningen är elevens närmiljöer med sina byggnader, föremål och bilder. Eleven funderar på värderingar som anknyter till dessa miljöer, t.ex. vad som är tryggt, vad som är opraktiskt och farligt, vad som är vackert och vad som är fult. Färger, former och material i miljön undersöks och används som innehåll och teman för att skapa bildmaterial. Skolmiljön påverkas genom att skapa två- och tredimensionella bilder, t.ex. miljö- och installationskonst samt ställa fram elevarbeten.

Eleven uppmuntras att pröva och öva att skapa två- och tredimensionella bilder, t.ex. genom att rita, måla, fotografera, filma, bygga och forma självständigt och i grupp. Kring teman som behandlas i innehållsområdet kan man bygga helheter där många läroämnen samverkar.

I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

Lokala läroplanen

I undervisningen utnyttjas bilder av verk och betydelsefulla temaområden ur konst från olika tidsperioder och kulturer. Bildernas estetiska egenskaper och motiveringar av elevernas val diskuteras. Eleven uppmuntras att göra sina egna val och uttrycka sina åsikter. Bilder som eleverna valt används som utgångspunkt för flersinnliga utrycksformer.

Eleven uppmuntras att pröva och öva att skapa två- och tredimensionella bilder, t.ex. genom att rita, måla, fotografera, filma, bygga och forma självständigt och i grupp. Kring teman som behandlas i innehållsområdet kan man bygga helheter där många läroämnen samverkar.

eGrunder