Att kommunicera |
M2 uppmuntra eleven att utveckla sin förmåga att kommunicera i grupp och utveckla förmågan att motivera sina åsikter och sina språkliga och kommunikativa val
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att lyssna och tala genom att utbyta idéer, argumentera, förhandla och lösa problem. Hen ökar sin medventenhet om betydelsen av sina egna och andras kommunikativa val.
Mål för elevens lärande
Eleven breddar sin förmåga att kommunicera i grupp och utvecklar sin förmåga att motivera sina synpunkter.
|
Förmåga att kommunicera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tolka andras inlägg och syftet med dem, samt anpassa sin egen kommunikation enligt situationen.
Eleven kan uttrycka sin åsikt på ett för situationen ändamålsenligt sätt och motivera den övertygande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan föra diskussionen vidare i sina egna inlägg.
Eleven kan uttrycka sina åsikter klart och motivera dem tämligen mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ta hänsyn till andras synpunkter i den egna kommunikationen.
Eleven kan uttrycka sin åsikt sakligt och presentera enkla motiveringar till den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och deltar i samtalet.
Eleven kan uttrycka sin åsikt samt ge någon slags motivering till den.
|
Att tolka texter |
M5 handleda eleven i att utveckla de lässtrategier och metakognitiva färdigheter som behövs för att läsa, förstå, tolka och analysera texter och för att utvärdera sin läsfärdighet och bli medveten om hur den behöver utvecklas
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att öva sig i att ställa frågor till texten och utifrån texten, sammanfatta, dra slutsatser och omformulera den samt ställa ny information i relation till sin tidigare kunskap. Eleven iakttar sin egen läsutveckling.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar strategier och metakognitiva färdigheter som behövs för att kunna läsa och lär sig att bedöma sina utvecklingsbehov.
|
Förmåga att förstå texter och identifiera egna styrkor och utvecklingsområden
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda för situationen ändamålsenliga lässtrategier.
Eleven kan utvärdera sina läsfärdigheter och reflektera över hur de kan utvecklas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja lässtrategier som är lämpade för texttypen.
Eleven kan redogöra för sin läsfärdighet och beskriva sina styrkor och svagheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda sig av några lässtrategier.
Eleven kan beskriva sig själv som läsare och identifiera några styrkor och utvecklingsbehov.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda någon enkel lässtrategi för att förstå text.
Eleven kan identifiera
någon styrka eller något utvecklingsbehov som berör läsning hos sig själv.
|
M7 handleda eleven i att utveckla analytisk och kritisk läsfärdighet och öva sin förmåga att göra iakttagelser i texter och att tolka dem med hjälp av ändamålsenliga begrepp samt befästa och bredda ord- och begreppsförrådet
Lokal precisering
Eleven får bekanta sig med olika slag av förklarande och argumenterande texter och de språkliga drag som är utmärkande för dessa genrer.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig analytisk och kritisk läsfärdighet, lär sig att göra iakttagelser om fakta- och medietexter och tolka dem med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
|
Förmåga att analysera och tolka fakta- och medietexter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tolka och reflektera över textens betydelse och bedöma textens påverkan.
Eleven kan analysera typiska drag för textgenrer med hjälp av ändamålsenliga begrepp och bedöma texter i relation till deras syfte och ändamål.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för textens syfte, målgrupp och betydelse.
Eleven kan redogöra för typiska drag för textgenrer och beskriva dem med hjälp av några centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan särskilja huvudpunkterna i en text och beskriva ändamålen med den.
Eleven kan beskriva språkliga och textuella drag i vanliga textgenrer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan plocka ut centralt innehåll ur en text med hjälp av stödfrågor.
Eleven kan nämna några språkliga eller textuella drag i någon enkel textgenre.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin förmåga att bedöma flera olika källor för att få information och att använda denna information på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Eleven söker information i flera olika källor och värderar ändamålsenligt vilken information som är användbar och tillförlitlig.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bedöma flera olika källor för att få information och använda informationen på ett ändamålsenligt sätt.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera i informationssökningens olika processer.
Eleven kan använda mångsidiga källor och söka information i dem på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan reflektera över faktorer som anknyter till källornas tillförlitlighet och informationens ändamålsenlighet samt motivera sina val av källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala delarna i informationssökning, söka olika källor och hitta information i dem.
Eleven kan bedöma tillförlitligheten och ändamålsenligheten i olika källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda självklara källor för att söka information.
Eleven kan beskriva källans tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan söka enskild information i givna källor.
Eleven kan nämna några drag som utmärker en tillförlitlig källa.
|
M9 väcka elevens intresse för nya slag av fiktiva texter och litteratur, bredda elevens erfarenheter av visuell, audiovisuell, och skriven text och dela med sig av dem samt fördjupa elevens förståelse av särdrag inom fiktionen
Lokal precisering
Eleven uppmuntras att vidga sitt läsande från ungdomslitteratur till allmän litteratur, både fiktion och fakta. Hen analyserar texter som kombinerar bild, ljud och text samt vidgar sin kännedom om berättarteknik. Hen delar med sig av sina läserfarenheter.
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med fiktiva texter i olika former som är nya för hen själv. Eleven breddar sina erfarenheter av visuell, audiovisuell och skriven text och delar med sig av dem samt fördjupar sin förståelse av särdrag inom fiktionen.
|
Förmåga att analysera och tolka fiktiva texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera fiktiva texter i olika former med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven kan tolka fiktiva texter och reflektera över deras mångtydighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter i olika former.
Eleven kan använda några centrala begrepp och identifiera särdrag och berättartekniska grepp som är typiska för fiktivt språk och uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva särdrag inom fiktiv text och göra iakttagelser om särdrag inom fiktionen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan redogöra för handlingen i en enkel fiktiv text och nämna enstaka särdrag inom fiktionen.
|
Att producera texter |
M10 uppmuntra eleven att uttrycka sina åsikter genom att skriva och producera texter, även multimodala, samt stödja eleven i att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov som textproducent
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att producera fiktiva och icke-fiktiva texter i olika former: språkliga, visuella, audiovisuella och webbtexter. Hen utvecklar en medvetenhet om olika textgenrer för att kunna bearbeta olika slag av texter. Hen övar sig i att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov som textproducent.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina tankar genom att skriva och producera texter, även multimodala, samt identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov som textproducent.
|
Förmåga att producera texter, också multimodala, och utveckla färdigheterna som textproducent
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett kreativt sätt producera texter enligt situation och ändamål.
Eleven kan utvärdera sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent och reflektera över hur de kan utvecklas.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera texter enligt givet syfte.
Eleven kan redogöra för sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan producera olika typer av texter enligt instruktioner.
Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna några styrkor eller utvecklingsbehov.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan producera enkla texter enligt modell.
Eleven kan nämna någon styrka eller något utvecklingsbehov hos sig själv som textproducent.
|
M11 erbjuda eleven möjligheter att producera berättande, beskrivande, instruerande och speciellt diskuterande och ställningstagande texter, även i multimediala miljöer, och hjälpa eleven att välja det uttryckssätt som är lämpligast för ifrågavarande textgenre och situation
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att bekanta sig med olika textgenrer och öva sig i att ta fram det väsentliga i en text. Hen handleds i att tolka texter, känna igen värdepåståenden, komprimera textinnehåll och jämföra berättande, beskivande, instruerande och argumenterande texter.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att producera berättande, beskrivande, instruerande, diskuterande och ställningstagande texter, också i multimediala miljöer, och lär sig att välja ett uttryckssätt som är lämpligt för textgenren och situationen.
|
Förmåga att behärska textgenrer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt producera olika slags texter och använder mångsidiga uttryckssätt som kännetecknar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera diskuterande och olika ställningstagande texter och använda uttryckssätt som kännetecknar dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan producera instruerande och enkla ställningstagande texter och kan med hjälp av modeller använda uttryckssätt som är typiska för dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller producera berättande och beskrivande texter som är enkla och konkreta. Texterna utgår från bekanta ämnen.
|
M12 handleda eleven i att utveckla sina textproduktionsprocesser och erbjuda eleven möjligheter att producera text tillsammans med andra, uppmuntra eleven att stärka förmågan att ge och ta emot respons samt hjälpa eleven att utvärdera sig själv som textproducent
Lokal precisering
Eleven ska ges möjlighet att träna sin observationsförmåga, att söka information på olika sätt. Hen kan ta emot och utnyttja respons på egna texter för att utveckla sina färdigheter och kan också ge andra konstruktiv respons samt arbeta både enskilt och i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser och producerar text tillsammans med andra, stärker sin förmåga att ge och ta emot respons samt utvärderar sig själv som textproducent.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocesser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan självständigt och mångsidigt bearbeta textens uttryck och struktur.
Eleven kan ge respons som främjar textbearbetning och tillämpa den respons hen får i utvecklingen av den egna textproduktionsfärdigheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bearbeta textens struktur och språkdräkt utgående från respons.
Eleven kan ge konstruktiv respons åt andra och i olika skeden av textproduktionsprocessen utnyttja den respons hen själv får.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan planera och producera text både individuellt och i grupp.
Eleven kan ge respons och slumpmässigt utnyttja den respons hen får i sin egen textproduktion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan samla idéer och producera text enligt modell eller med hjälp av stödfrågor.
Eleven kan ge knapphändig eller ensidig respons och ta emot respons.
|
M13 handleda eleven att utveckla sin skrivfärdighet och digitala kompetens för att producera text samt fördjupa sin förståelse för skrivandet som kommunikationsform, och stärka elevens kompetens i standardspråket genom att öka hens kunskap om skriftspråkets konventioner
Lokal precisering
Eleven handleds i att utveckla sin skrivfärdighet och digitala kompetens. Hen kan göra skillnad mellan talat och skrivet språk genom val av ord, stil och struktur. Hen övar sig i att producera fiktiva och icke-fiktiva texter, språkliga, visuella, audiovisuella och webbtexter. Eleven lär sig anpassa textinnehållet och språket i sina texter föra olika syften och målgrupper.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar och stärker sin skrivfärdighet både för hand och med hjälp av digitala verktyg och fördjupar sin förståelse för skrivandet som kommunikationsform. Eleven stärker sin kompetens i standardspråket.
|
Förmåga att producera begriplig text och behärska skriftspråkets konventioner
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan producera en sammanhängande och åskådlig text.
Eleven kan använda textbindningsmetoder mångsidigt och använda mångsidiga menings- och satsbyggnader och fästa uppmärksamhet vid textens uttryckssätt samt följa standardspråkets skriftspråksnormer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera text som är smidig och lätt att förstå.
Eleven kan strukturera sin text och sina stycken logiskt och fästa uppmärksamhet vid ordval samt i huvudsak följa standardspråkets skriftspråksnormer i sin textproduktion och -bearbetning.
Eleven kan flytande skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan producera text som i huvudsak är lätt att förstå.
Eleven kan strukturera sin text i stycken och fästa uppmärksamhet vid menings- och satsbyggnad samt följa flera av standardspråkets skriftspråks normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan producera enkel text vars budskap man förstår.
Eleven kan använda enkel menings- och satsbyggnad samt i huvudsak skiljetecken vid meningsgränser och versal i början av mening och i egennamn.
Eleven kan skriva för hand och med hjälp av digitala verktyg.
|
M14 handleda eleven att utveckla sin förmåga att hantera information och tillämpa sina kunskaper och att använda sig av flera olika källor och göra källhänvisningar i sin egen text, samt vägleda eleven att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Lokal precisering
Eleven ges övning i att systematiskt samla tillräckligt med material, organisera, strukturera och analysera detta. Hen förbättrar sin förmåga att referera, göra sammandrag och anteckningar samt att använda källor och källhänvisningar. Eleven lär sig även om upphovsrätt och etisk webbkommunikation.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att hantera och använda information. Eleven använder sig av flera olika källor samt behärskar källhänvisningsteknik. Eleven tränar sin förmåga att respektera personlig integritet och följa upphovsrättsliga normer i olika miljöer.
|
Förmåga att presentera och använda information samt etisk kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kombinera information från flera olika källor i sina texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra mångsidiga anteckningar och sammanfatta information hen samlat.
Eleven hänvisar till källor på ett korrekt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra enkla anteckningar samt källhänvisningar enligt modell.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra en enkel sammanfattning utifrån det eleven hört, läst eller sett.
Eleven kan mekaniskt och på ett enkelt sätt använda källor i sina texter.
Eleven följer upphovsrättsliga normer och förstår betydelsen av personlig integritet på nätet.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M15 handleda eleven att fördjupa sin språkliga medvetenhet och väcka intresse för språkliga fenomen, stödja eleven i att känna igen språkets strukturer, olika språkvarianter, stildrag och nyanser och i att förstå betydelsen av språkliga val och följderna av dem
Lokal precisering
Eleven ges möjlighet att öka sin språkliga medvetenhet genom att tolka texter och deras språkliga uppbyggnad, betydelser och syften. Hen använder språkliga begrepp för att diskutera språkliga drag och sociokulturella fenomen. Eleven övar sina kunskaper om det skrivna standardspråket, olika stilnivåer och svenska språkets satsbyggnad med fokus på ordföljd, struktur, sats, satsdel och mening.
Eleven diskuterar etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och i olika språksituationer.
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin språkliga medvetenhet och sitt intresse för språkliga fenomen, känner igen språkets strukturer, olika språkvarianter, stildrag och nyanser och förstår betydelsen av språkliga val och följderna av dem.
|
Förmåga att utveckla språklig medvetenhet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera drag i texter, språkvarianter och stildrag.
Eleven kan tillämpa information om följderna av språkliga val i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för olika språkvarianter och stildrag.
Eleven kan reflektera över betydelsen och följderna av språkliga och textuella val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser om särdrag i språk och text.
Eleven kan beskriva språkliga variationer i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra enkla iakttagelser om särdrag i text.
Eleven kan nämna några vanliga skillnader mellan skriftspråk och talspråk eller vardagligt språk och standardspråk.
|
M16 sporra eleven att öka sin litteratur- och kulturkunskap, bidra till att eleven lär känna litteraturens historia och modern litteratur samt olika litterära genrer och hjälpa eleven att reflektera över litteraturens och kulturens betydelse i sitt eget liv samt ge eleven möjlighet att både själv ta del av och dela med sig av läs- och andra kulturupplevelser
Lokal precisering
Eleven använder och analyserar på mer avancerad nivå språkliga strukturer. Hen studerar svenska språkets historia och bekantar sig med de nordiska grannspråken Hen övar sig också i att analysera och tolka litteratur, laborera med litteraturens huvudgenrer och stilriktningar och vänjer sig vid att använda några textanalytiska begrepp.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin litteraturkunskap, lär känna litteraturens historia och modern litteratur samt olika litterära genrer.
|
Litteraturkunskap och läsintresse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan analysera mångfalden inom skönlitteraturen som en del av kulturen.
Eleven kan beskriva litteraturens olika skeden samt centrala stildrag och nämna centrala författare och verk som hör till dessa skeden.
Eleven har mångsidig kunskap om litteratur.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva mångfalden inom skönlitteraturen.
Eleven kan nämna litteraturens olika skeden och kan koppla några verk och författare till dessa.
Eleven har läst de verk som man läsårsvis kommit överens om.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva typiska drag för litterära huvudgenrer.
Eleven kan ge exempel på verk som hör till huvudgenrerna.
Eleven har läst en del av de verk som man läsårsvis kommit överens om.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna litterära huvudgenrer.
Eleven har läst några skönlitterära verk, till exempel noveller.
|
M17 bidra till att eleven lär känna svenska språket och dess historia och utveckling, de nordiska grannspråken och nordisk kultur samt får en helhetsbild av övriga språk och kulturer i Finland och stödja eleven i att reflektera över det egna modersmålets betydelse och sin språkliga och kulturella identitet samt sporra eleven att aktivt producera och konsumera kultur i olika former
Lokal precisering
Eleven skapar sig en uppfattning om modersmålet(n)s betydelse för individen. Hen känner till det svenska språkets utveckling och historia framför allt språkbruket i Finland och Norden.
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna den språkliga och kulturella mångfalden i Finland. Eleven lär känna det svenska språket, dess historia och utveckling samt de nordiska grannspråken och nordisk kultur. Eleven reflekterar över det egna modersmålets betydelse och sin språkliga och kulturella identitet.
|
Förmåga att reflektera över betydelsen av språk och språkets ställning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över den språkliga och kulturella mångfaldens betydelse för individen och samhället.
Eleven kan redogöra för drag som är typiska för det svenska språket i relation till andra språk och förstår betydelsen av de språkliga och kulturella banden till övriga Norden. Eleven kan reflektera över modersmål som begrepp och dess betydelse för identitetsbygget.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva den språkliga och kulturella mångfalden i Finland.
Eleven kan redogöra för drag som är typiska för det svenska språket och placera det i en nordisk kulturell kontext. Eleven kan reflektera över modersmålets betydelse för identiteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva svenska språkets ställning bland andra språk.
Eleven kan nämna centrala drag som är typiska för det svenska språket och beskriva de nordiska grannspråken och kulturen. Eleven kan beskriva modersmålets betydelse för individen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna språk som talas i Finland samt något grannspråk till svenskan.
Eleven kan nämna något drag som är typiskt för svenskan, berätta om sin språkliga vardag och modersmålets betydelse för hen.
|